Pořadatelská A.S.O. podle plánu oznámila základní kontury 33. ročníku dakarské rallye. Legendární závod se potřetí přestěhuje za oceán do Argentiny a Chile a nabídne další jihoamerické, tentokrát však znovu lehounce jinak kořeněné menu…
I v nelehké situaci Dakar žije dál. Pořadatelé se nakonec dohodli s vládami Argentiny a Chile a Dakar se stěhuje znovu za oceán. Za své vzaly plány i přání soutěžících o návratu dakarského závodu k africkým kořenům, politická situace v severní Africe je pro to momentálně příliš vyhrocená. A tak na Nový rok odstartuje další ročník smyčky se startem a cílem v argentinském Buenos Aires a bodem zvratu kdesi daleko na severu Chile.
Dakar se postupně stěhuje na sever. Při prvním jihoamerickém ročníku rallye nevhodně zavítala až na jih do Puerto Madryn a do prachových koridorů v Patagonii, letos pořadatelé posunuli trasu severněji a hlavně svedli hned šest speciálek do chilské pouště Atacama, jíž si účastníci v roce 2009 moc neužili. To nejlepší zůstane i v roce 2011, i tentokrát se hned šest speciálek odbude v Atacamě, přibyly však i nové úseky. Na Nový rok se soutěžící spojovačkou přesunou do Victorie, odkud následující den odstartuje první speciálka do Cordoby, tedy již známé menu.
Foto: loprais.cz
Z Cordoby odstartuje speciálka v horách Sierra Cordoba, kterou již důvěrně známe, ale rallye se neposune k Fiambale, ale do nové oblasti měst San Miguel de Tucumán a San Salvador de Jujuy. Určující povrch v této oblasti není znám, ale Jižní Amerika vždy přinášela velkou variabilitu povrchů. Přes Calamu a horský průsmyk Paso de Jama se soutěžící dostanou do chilské pouště Atacama, kde začne ta pravá bitva. Legendární pouštní sjezd do Iquique vše odstartuje a bude na rozdíl od letoška pokračovat až na sever Chile k hranicím Peru do Ariky, kde bude den volna. Po něm bude atacamské peklo pokračovat etapou do Antofagasty, která má ambice nabídnout nejdelší speciálku v celém ročníku, a poté do Copiapó. Tam bude i okružní následující etapa, aby se všichni zbývající o den později přesunuli další pouštní speciálkou a horským přejezdem přes Paso San Francisco do argentinské Fiambaly, kde na ně čekají zrádné bílé duny s pískem jemným jako popel.
Ještě v následující etapě do San Juanu bude jistě písku dost a dá se čekat přejezd šedivých dunovišť u san Rafaelu. Soutěžící pak skončí znovu v Cordobě a nejspíše je čeká další díl horské ságy, kde už to všichni známe. Poslední speciálkou po argentinských pampách se soutěžící přesunou do Buenos Aires a čeká je zároveň i drakonicky únavný celodenní přesun.
„Předně jsem rád, že Dakar žije dál a přestál i tuto kritickou situaci, jaká nastala po přírodní katastrofě v Chile. Těší mě, že tato země dokázala nejen najít zdroje pro vlastní obnovu, ale i pro hostitelství tohoto bájného závodu, na nějž se rozhodně všichni těšíme. Přestože se Dakar zrodil v Africe, která jej zformovala, v Jižní Americe našel svůj klid a nové útočiště, místní mu přejí a je skvělé mít před sebou metu, které chceme dosáhnout. Tou metou je pro nás uspět v jistě nelehké konkurenci, jaká se tam sejde. Na Jižní Americe jsem měl rád velkou variabilitu povrchů a nejen moje zkušenost, ale i zkušenost soupeřů hovoří o obrovské náročnosti jihoamerických ročníků,“ poznamenává Aleš Loprais.
Čas před startem tedy začal odpočítávat, byť sezona 2010 je ještě v plném proudu. Pro Loprais Tatra Team v ní bude určující pečlivé dokončení nového závodního kamionu a účast na dalším podniku dakarské série Silk Way Rally z Petrohradu do Soči.
Jiří Vintr
Dakar 2011 – trasa:
1.1. start Buenos Aires
1.1. Buenos Aires – Victoria
2.1. Victoria – Cordoba
3.1. Cordoba – San Miguel de Tucumán
4.1. San Miguel do Tucumán – San Salvador de Jujuy
5.1. San Salvador de Jujuy – Calama
6.1. Calama – Iquique
7.1. Iquique – Arica
8.1. volný den Arica
9.1. Arica – Antofagasta
10.1. Antofagasta – Copiapó
11.1. Copiapó – Copiapó
12.1. Copiapó – Fiambalá
13.1. Fiambalá – San Juan
14.1. San Juan – Cordoba
15.1. Cordoba – Buenos Aires
16.1. slavnostní vyhlášení Buenos Aires
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?