Pořadatelská A.S.O. podle plánu oznámila základní kontury 33. ročníku dakarské rallye. Legendární závod se potřetí přestěhuje za oceán do Argentiny a Chile a nabídne další jihoamerické, tentokrát však znovu lehounce jinak kořeněné menu…
I v nelehké situaci Dakar žije dál. Pořadatelé se nakonec dohodli s vládami Argentiny a Chile a Dakar se stěhuje znovu za oceán. Za své vzaly plány i přání soutěžících o návratu dakarského závodu k africkým kořenům, politická situace v severní Africe je pro to momentálně příliš vyhrocená. A tak na Nový rok odstartuje další ročník smyčky se startem a cílem v argentinském Buenos Aires a bodem zvratu kdesi daleko na severu Chile.
Dakar se postupně stěhuje na sever. Při prvním jihoamerickém ročníku rallye nevhodně zavítala až na jih do Puerto Madryn a do prachových koridorů v Patagonii, letos pořadatelé posunuli trasu severněji a hlavně svedli hned šest speciálek do chilské pouště Atacama, jíž si účastníci v roce 2009 moc neužili. To nejlepší zůstane i v roce 2011, i tentokrát se hned šest speciálek odbude v Atacamě, přibyly však i nové úseky. Na Nový rok se soutěžící spojovačkou přesunou do Victorie, odkud následující den odstartuje první speciálka do Cordoby, tedy již známé menu.
Foto: loprais.cz
Z Cordoby odstartuje speciálka v horách Sierra Cordoba, kterou již důvěrně známe, ale rallye se neposune k Fiambale, ale do nové oblasti měst San Miguel de Tucumán a San Salvador de Jujuy. Určující povrch v této oblasti není znám, ale Jižní Amerika vždy přinášela velkou variabilitu povrchů. Přes Calamu a horský průsmyk Paso de Jama se soutěžící dostanou do chilské pouště Atacama, kde začne ta pravá bitva. Legendární pouštní sjezd do Iquique vše odstartuje a bude na rozdíl od letoška pokračovat až na sever Chile k hranicím Peru do Ariky, kde bude den volna. Po něm bude atacamské peklo pokračovat etapou do Antofagasty, která má ambice nabídnout nejdelší speciálku v celém ročníku, a poté do Copiapó. Tam bude i okružní následující etapa, aby se všichni zbývající o den později přesunuli další pouštní speciálkou a horským přejezdem přes Paso San Francisco do argentinské Fiambaly, kde na ně čekají zrádné bílé duny s pískem jemným jako popel.
Ještě v následující etapě do San Juanu bude jistě písku dost a dá se čekat přejezd šedivých dunovišť u san Rafaelu. Soutěžící pak skončí znovu v Cordobě a nejspíše je čeká další díl horské ságy, kde už to všichni známe. Poslední speciálkou po argentinských pampách se soutěžící přesunou do Buenos Aires a čeká je zároveň i drakonicky únavný celodenní přesun.
„Předně jsem rád, že Dakar žije dál a přestál i tuto kritickou situaci, jaká nastala po přírodní katastrofě v Chile. Těší mě, že tato země dokázala nejen najít zdroje pro vlastní obnovu, ale i pro hostitelství tohoto bájného závodu, na nějž se rozhodně všichni těšíme. Přestože se Dakar zrodil v Africe, která jej zformovala, v Jižní Americe našel svůj klid a nové útočiště, místní mu přejí a je skvělé mít před sebou metu, které chceme dosáhnout. Tou metou je pro nás uspět v jistě nelehké konkurenci, jaká se tam sejde. Na Jižní Americe jsem měl rád velkou variabilitu povrchů a nejen moje zkušenost, ale i zkušenost soupeřů hovoří o obrovské náročnosti jihoamerických ročníků,“ poznamenává Aleš Loprais.
Čas před startem tedy začal odpočítávat, byť sezona 2010 je ještě v plném proudu. Pro Loprais Tatra Team v ní bude určující pečlivé dokončení nového závodního kamionu a účast na dalším podniku dakarské série Silk Way Rally z Petrohradu do Soči.
Jiří Vintr
Dakar 2011 – trasa:
1.1. start Buenos Aires
1.1. Buenos Aires – Victoria
2.1. Victoria – Cordoba
3.1. Cordoba – San Miguel de Tucumán
4.1. San Miguel do Tucumán – San Salvador de Jujuy
5.1. San Salvador de Jujuy – Calama
6.1. Calama – Iquique
7.1. Iquique – Arica
8.1. volný den Arica
9.1. Arica – Antofagasta
10.1. Antofagasta – Copiapó
11.1. Copiapó – Copiapó
12.1. Copiapó – Fiambalá
13.1. Fiambalá – San Juan
14.1. San Juan – Cordoba
15.1. Cordoba – Buenos Aires
16.1. slavnostní vyhlášení Buenos Aires
Felipe Nasr, Nick Tandy a Laurens Vanthoor se stali vítězi úvodního kola amerického šampionátu sportovních vozů, když s vozem Porsche překonali rekord na prestižní 24hodinovce v Daytoně.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.