Dakar 2011 – Jižní Amerika potřetí, a přesto jinak

Loprais Team
Loprais Team, foto: Loprais team
iAdam 5. května 2010 7:36
Sdílej:

Pořadatelská A.S.O. podle plánu oznámila základní kontury 33. ročníku dakarské rallye. Legendární závod se potřetí přestěhuje za oceán do Argentiny a Chile a nabídne další jihoamerické, tentokrát však znovu lehounce jinak kořeněné menu…

I v nelehké situaci Dakar žije dál. Pořadatelé se nakonec dohodli s vládami Argentiny a Chile a Dakar se stěhuje znovu za oceán. Za své vzaly plány i přání soutěžících o návratu dakarského závodu k africkým kořenům, politická situace v severní Africe je pro to momentálně příliš vyhrocená. A tak na Nový rok odstartuje další ročník smyčky se startem a cílem v argentinském Buenos Aires a bodem zvratu kdesi daleko na severu Chile.

Dakar se postupně stěhuje na sever. Při prvním jihoamerickém ročníku rallye nevhodně zavítala až na jih do Puerto Madryn a do prachových koridorů v Patagonii, letos pořadatelé posunuli trasu severněji a hlavně svedli hned šest speciálek do chilské pouště Atacama, jíž si účastníci v roce 2009 moc neužili. To nejlepší zůstane i v roce 2011, i tentokrát se hned šest speciálek odbude v Atacamě, přibyly však i nové úseky. Na Nový rok se soutěžící spojovačkou přesunou do Victorie, odkud následující den odstartuje první speciálka do Cordoby, tedy již známé menu.

 

Foto: loprais.cz

Z Cordoby odstartuje speciálka v horách Sierra Cordoba, kterou již důvěrně známe, ale rallye se neposune k Fiambale, ale do nové oblasti měst San Miguel de Tucumán a San Salvador de Jujuy. Určující povrch v této oblasti není znám, ale Jižní Amerika vždy přinášela velkou variabilitu povrchů. Přes Calamu a horský průsmyk Paso de Jama se soutěžící dostanou do chilské pouště Atacama, kde začne ta pravá bitva. Legendární pouštní sjezd do Iquique vše odstartuje a bude na rozdíl od letoška pokračovat až na sever Chile k hranicím Peru do Ariky, kde bude den volna. Po něm bude atacamské peklo pokračovat etapou do Antofagasty, která má ambice nabídnout nejdelší speciálku v celém ročníku, a poté do Copiapó. Tam bude i okružní následující etapa, aby se všichni zbývající o den později přesunuli další pouštní speciálkou a horským přejezdem přes Paso San Francisco do argentinské Fiambaly, kde na ně čekají zrádné bílé duny s pískem jemným jako popel.

Ještě v následující etapě do San Juanu bude jistě písku dost a dá se čekat přejezd šedivých dunovišť u san Rafaelu. Soutěžící pak skončí znovu v Cordobě a nejspíše je čeká další díl horské ságy, kde už to všichni známe. Poslední speciálkou po argentinských pampách se soutěžící přesunou do Buenos Aires a čeká je zároveň i drakonicky únavný celodenní přesun.

„Předně jsem rád, že Dakar žije dál a přestál i tuto kritickou situaci, jaká nastala po přírodní katastrofě v Chile. Těší mě, že tato země dokázala nejen najít zdroje pro vlastní obnovu, ale i pro hostitelství tohoto bájného závodu, na nějž se rozhodně všichni těšíme. Přestože se Dakar zrodil v Africe, která jej zformovala, v Jižní Americe našel svůj klid a nové útočiště, místní mu přejí a je skvělé mít před sebou metu, které chceme dosáhnout. Tou metou je pro nás uspět v jistě nelehké konkurenci, jaká se tam sejde. Na Jižní Americe jsem měl rád velkou variabilitu povrchů a nejen moje zkušenost, ale i zkušenost soupeřů hovoří o obrovské náročnosti jihoamerických ročníků,“ poznamenává Aleš Loprais.

Čas před startem tedy začal odpočítávat, byť sezona 2010 je ještě v plném proudu. Pro Loprais Tatra Team v ní bude určující pečlivé dokončení nového závodního kamionu a účast na dalším podniku dakarské série Silk Way Rally z Petrohradu do Soči.

Jiří Vintr

Dakar 2011 – trasa:

1.1. start Buenos Aires

1.1. Buenos Aires – Victoria

2.1. Victoria – Cordoba

3.1. Cordoba – San Miguel de Tucumán

4.1. San Miguel do Tucumán – San Salvador de Jujuy

5.1. San Salvador de Jujuy – Calama

6.1. Calama – Iquique

7.1. Iquique – Arica

8.1. volný den Arica

9.1. Arica – Antofagasta

10.1. Antofagasta – Copiapó

11.1. Copiapó – Copiapó

12.1. Copiapó – Fiambalá

13.1. Fiambalá – San Juan

14.1. San Juan – Cordoba

15.1. Cordoba – Buenos Aires

16.1. slavnostní vyhlášení Buenos Aires

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nová Tesla model Y Juniper (2025)

Nová Tesla model Y Juniper zná české ceny

Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.

Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.