Pořadatelská A.S.O. podle plánu oznámila základní kontury 33. ročníku dakarské rallye. Legendární závod se potřetí přestěhuje za oceán do Argentiny a Chile a nabídne další jihoamerické, tentokrát však znovu lehounce jinak kořeněné menu…
I v nelehké situaci Dakar žije dál. Pořadatelé se nakonec dohodli s vládami Argentiny a Chile a Dakar se stěhuje znovu za oceán. Za své vzaly plány i přání soutěžících o návratu dakarského závodu k africkým kořenům, politická situace v severní Africe je pro to momentálně příliš vyhrocená. A tak na Nový rok odstartuje další ročník smyčky se startem a cílem v argentinském Buenos Aires a bodem zvratu kdesi daleko na severu Chile.
Dakar se postupně stěhuje na sever. Při prvním jihoamerickém ročníku rallye nevhodně zavítala až na jih do Puerto Madryn a do prachových koridorů v Patagonii, letos pořadatelé posunuli trasu severněji a hlavně svedli hned šest speciálek do chilské pouště Atacama, jíž si účastníci v roce 2009 moc neužili. To nejlepší zůstane i v roce 2011, i tentokrát se hned šest speciálek odbude v Atacamě, přibyly však i nové úseky. Na Nový rok se soutěžící spojovačkou přesunou do Victorie, odkud následující den odstartuje první speciálka do Cordoby, tedy již známé menu.
Foto: loprais.cz
Z Cordoby odstartuje speciálka v horách Sierra Cordoba, kterou již důvěrně známe, ale rallye se neposune k Fiambale, ale do nové oblasti měst San Miguel de Tucumán a San Salvador de Jujuy. Určující povrch v této oblasti není znám, ale Jižní Amerika vždy přinášela velkou variabilitu povrchů. Přes Calamu a horský průsmyk Paso de Jama se soutěžící dostanou do chilské pouště Atacama, kde začne ta pravá bitva. Legendární pouštní sjezd do Iquique vše odstartuje a bude na rozdíl od letoška pokračovat až na sever Chile k hranicím Peru do Ariky, kde bude den volna. Po něm bude atacamské peklo pokračovat etapou do Antofagasty, která má ambice nabídnout nejdelší speciálku v celém ročníku, a poté do Copiapó. Tam bude i okružní následující etapa, aby se všichni zbývající o den později přesunuli další pouštní speciálkou a horským přejezdem přes Paso San Francisco do argentinské Fiambaly, kde na ně čekají zrádné bílé duny s pískem jemným jako popel.
Ještě v následující etapě do San Juanu bude jistě písku dost a dá se čekat přejezd šedivých dunovišť u san Rafaelu. Soutěžící pak skončí znovu v Cordobě a nejspíše je čeká další díl horské ságy, kde už to všichni známe. Poslední speciálkou po argentinských pampách se soutěžící přesunou do Buenos Aires a čeká je zároveň i drakonicky únavný celodenní přesun.
„Předně jsem rád, že Dakar žije dál a přestál i tuto kritickou situaci, jaká nastala po přírodní katastrofě v Chile. Těší mě, že tato země dokázala nejen najít zdroje pro vlastní obnovu, ale i pro hostitelství tohoto bájného závodu, na nějž se rozhodně všichni těšíme. Přestože se Dakar zrodil v Africe, která jej zformovala, v Jižní Americe našel svůj klid a nové útočiště, místní mu přejí a je skvělé mít před sebou metu, které chceme dosáhnout. Tou metou je pro nás uspět v jistě nelehké konkurenci, jaká se tam sejde. Na Jižní Americe jsem měl rád velkou variabilitu povrchů a nejen moje zkušenost, ale i zkušenost soupeřů hovoří o obrovské náročnosti jihoamerických ročníků,“ poznamenává Aleš Loprais.
Čas před startem tedy začal odpočítávat, byť sezona 2010 je ještě v plném proudu. Pro Loprais Tatra Team v ní bude určující pečlivé dokončení nového závodního kamionu a účast na dalším podniku dakarské série Silk Way Rally z Petrohradu do Soči.
Jiří Vintr
Dakar 2011 – trasa:
1.1. start Buenos Aires
1.1. Buenos Aires – Victoria
2.1. Victoria – Cordoba
3.1. Cordoba – San Miguel de Tucumán
4.1. San Miguel do Tucumán – San Salvador de Jujuy
5.1. San Salvador de Jujuy – Calama
6.1. Calama – Iquique
7.1. Iquique – Arica
8.1. volný den Arica
9.1. Arica – Antofagasta
10.1. Antofagasta – Copiapó
11.1. Copiapó – Copiapó
12.1. Copiapó – Fiambalá
13.1. Fiambalá – San Juan
14.1. San Juan – Cordoba
15.1. Cordoba – Buenos Aires
16.1. slavnostní vyhlášení Buenos Aires
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?