Jedním z nejlepších a nejúspěšnějších manažerů historie, který vedl některý World Rally Team se bezesporu stal Guy Frequelin. Tento Francouz stál za vzestupem týmu Citroen Sport i za hvězdou kariérou současného suveréna soutěžních tratí Sebastiena Loeba.
Ale pojďme od začátku. Frequelin byl především závodník, i když svoji kariéru nastartoval v roce 1966 jako spolujezdec, rychle se však přeorientoval na roli jezdce a od začátku se věnoval vícero disciplínám jak okruhům tak i rally. V roce 1968 získal první ze svých deseti národních titulů v různých motoristických disciplínách a v roce 1975 získal svůj první titul francouzského šampiona v rally s Alfou Romeo. To už měl za sebou i debud v šampionátu WRC, kde se poprvé objevil v roce 1973 na Korsice.
Od roku 1976 závodil výhradně s vozy Renault. Vyhrál poprvé Francouskou rally, ale tovární tým mu v další sezoně nabídl jen omezený počet startů v šampionátu WRC. Jeho soutěžní speciál Renault 5 již také nebyl dostatečně konkurenceschopný a tak Frequelin přešel k Talbotu, kde se sešel s legendárním Henri Toivonenem. Velmi úspěšný pro něj byl rok 1980, kdy skončil třetí v Portugalské rally a v RAC rally, kde po čtyřiceti rychlostních zkouškách zvítězil jeho týmový kolega Toivonen.
Famózně začal sezonu následující, byl druhý na Monte Carlo, druhý na Korsice a dokonce se mu poprvé a také naposledy podařilo vyhrát soutěž mistrovství světa v Argentině. Svými výkony si vytvořil velmi dobrý náskok v čele šampionátu a měl velkou šanci na zisk titulu. Bohužel chyby, kterých se v závěru šampionátu dopustil, rozhodly o tom, že mu titul sebral Ari Vatanen. Přesto to byl na dlouhou dobu nejúspěšnější výsledek francouzského jezdce až do dob Didiera Auriola.
Sebastien Loeb a Guy Frequelin
V roce 1982 projekt Talbotu skončil a Frequelin svůj zbytek kariery soutěžního jezdce spojil s Opelem, kterou v roce 1987 ukončil. O dva roky později byl jmenován ředitelem Citroen Sport a začal tak svou hvězdnou kariéru na postu manažera. Nebyla to lehká cesta, Citroen se věnoval soutěžím jen na privátní úrovni a přednost na světových soutěžích v koncernu PSA dostával Peugeot. Citroen pod jeho vedením vstoupil do WRC až sporadickými starty v roce 1998 s Citroenem Xsara Kit Car. V následujícím roce přišel první úspěch. Na domácí Korsice Citroeny Kit Car deklasovaly vozy WRC a odvezly si „double“ z asfaltové soutěže. V roce 2001 vstoupil Citroen do WRC s Xsarou WRC a o rok později za jejím volantem poprvé vystrčil růžky Sebastien Loeb. Druhé a třetí místo v konečném hodnocení šampionátu v další sezoně již předznamenalo to, že v následujících letech značka Citroen pod vedením Guye Frequelina WRC dominovala a stále dominuje. V posledních letech již bez tohoto charakterního a přívětivého chlapíka, který na konci roku 2007 od týmu odešel.
Takto se Guy Frequelin loučil v roce 2007
Soutěžní kariéra Guye Frequelina
Počet soutěží WRC: 35
První soutěž WRC: Korsica 1973
Poslední soutěž WRC: San Remo 1987
Vítězsví WRC: Argentina 1981
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.