Počátky Kyperské soutěže sahají až do roku 1970 a o nadcházejícím víkendu se na tamních tratích znovu rozezvučí závodní motory soutěžních speciálů.
I když by letošní ročník kyperské soutěže měl být podle jednoduchých počtů třicátý devátý, není tomu tak. V letech 1974 a 1975 se neuskutečnila z důvodů Turecké invaze a veškeré motoristické soutěže tak byly v těchto letech zapovězeny.První tři ročníky Kyperské soutěže odehrávající se na až destruktivních tratích, se stali kořistí převážně domácích posádek. Ve svém čtvrtém ročníku zlákaly zdejší obtížné tratě k účasti dnes již legendárního S. Blomqvista a ten hned při svém prvním startu dokázal zvítězit za volantem Saabu 96 V4.Další ročník se uskutečnil až po známé dvouleté odmlce a jeho vítězem se stal Keňský jezdec S. Mechta s vozem Datsun, nám dobře známý spoluprací s továrním týmem Škoda v osmdesátých letech. Další příčky obsadili A. Zanini se Seatem 1800 a domácí K. Kyprianou na voze Hillman Avenger, který vylepšil své umístění hned v následujícím ročníku, ve kterém dokázal zvítězit.V sedmdesátém osmém roce se soutěž stala součástí ME s koeficientem tři a na nejvyšším stupni se objevil Brit R. Clark s Fordem Eskord, který své vítězství dokázal zopakovat ještě o dva roky později. Mezi jeho dvěma vítězstvími se Kyperská rally, již pod názvem Rothmans Cyprus Rally stala kořistí A. Vatanena na totožném voze. V roce 1981 zvítězil V. Terzian na voze Mitsubishi Colt a stal se až do roku 1990 posledním domácím vítězem. V tomto období stoupala úroveň soutěže vzhůru, v roce 1982 jí byl zvýšen koeficient ME na čtyřku a první příčku v tomto i následujícím ročníku opanovaly vozy Opel Ascona 400. V prvním roce zvítězil Ital "Tony" a ve druhém Brit J. McRae. Poté nastala éra vozů legendární skupiny "B", zejména Lancia Rally 037 a Audi Quatro, které si rozdělily vítězství v následujících čtyřech letech. Za volantem těchto supervýkonných speciálů postupně zvítězili J.Buffum (Audi), M.Pregliasco, P. Snijers (oba Lancia) a v roce 1987 D. Llewellin (Audi).Novinku v podobě Toyoty Celica GT4 přivezl v roce následujícím Toyota Team Europe a svou účast dokázal proměnit ve vítězství B. Waldegaarda. V roce 1988 zvítězil opět vůz Lancia, tentokrát Lancia Delta Integrale za volantem s Y. Loubetem. V následujících dvou ročnících mohli po dlouhé době slavit domácí fanoušci, když se po dlouhém půstu postavili na stupně vítězů domácí jezdci, v roce 1990 D. Mavropoulos a v roce 1991 A. Jeropoulos.Rok 1992 byl dalším mezníkem této rally, získala nejvyšší koeficient ME a to se velmi zalíbilo Alessandru Fioriovi, který dokázal zvítězit třikrát po sobě. Vždy se tak stalo za volantem Lancie Delta Integrale 16V Astra Racing Teamu. Tento vůz se na nejvyšším stupni objevil ještě další rok, když ho na stupeň nejvyšší dokázal dovézt Libanonec "Bagheera" .
Vítěz z roku 1997 K. Holowczyk Subaru Imreza WRX
V dalších čtyřech letech se zde bojovalo o evropské body a v roce 1996 sem zavítal populární Němec A. Schwarz, který přijel, viděl a zvítězil s Toyotou Celica GT4. K. Holowczyc zvítězil v následujícím roce, ale velkou stopu zde zanechal vůz Škoda Octavia Kit Car, který v roce 1998 za volantem s E. Trinerem obsadil druhé místo za celkovým vítězem A. Navarrou, na daleko výkonnějším Subaru Impreza a zvítězil ve F2. Tento jeho úspěch napodobil o rok později P. Sibera se stejným vozem, který skončil pátý celkově, zvítězil ve F2 a dokázal porazit známého z našich rychlostních zkoušek E. Bertoneho. Vítezem toho ročníku se stal P. Richelmi za volantem Subaru Impreza.
Vítězná posádka Cyprus Rally 1999 J. P. Richelmi - S. Prevot Subaru Impreza
Od roku 2000 se Cyprus Rally stala nedílnou součástí šampionátu WRC, aby ho v roce 2007 opustila a v roce letošním slavila opětovný návrat. Ale myslím, že toto období je nám všem tak blízké, že není třeba ho nijak zvlášť připomínat.
Takhle dopadl populární Armin Schwarz v roce 2000
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.