Dvouletý půst po nejtěžším závodě na světě vyhladověl všechny příznivce "Dakaru" do té míry, že je zasytí jen pořádná porce závodění a exotiky.
Letošní rok by podle všeho mohl překonat čísla ze zatím posledního "akčního" ročníku 2007, kdy se pohyblivé obrázky z Rallye Dakar objevily v 185 zemích. 634 odvysílaných hodin samo o sobě představuje rovněž slušnou porci adrenalinu.
Jak to bude letos? Mediální pokrytí by mělo být srovnatelné ne-li ještě větší v porovnání s rekordním ročníkem 2007. Zatímco v Africe se jezdilo v "zimě", v Jižní Americe čeká na účastníky léto a na logistiku rallye navíc ještě nezanedbatelný časový posun. Ve snaze vyrovnat se s právě s časovým posunem (3 hodiny v Argentině, resp. 4 hodiny v Chile) proti středoevropskému času přichází pořadatelská organizace s množstvím novinek, které mají zajistit dostupnost atraktivních obrázků pro klíčový podvečerní zpravodajský blok.
Dobrou zprávou pro české fandy, sponzory, rodinné příslušníky a všechny ostatní diváky je skutečnost, že se ve spolupráci s Českou televizí podařilo zajistit denní cca pětadvacetiminutový sestřih po dobu celé soutěže. Fanoušci Tatry se tak mohou těšit na množství atraktivních záběrů, emocí i pohledů do zákulisí. Díky dlouholetým zkušenostem pořadatelské organizace se můžeme již teď těšit třeba i na atraktivní záběry z kamer umístěných na letce televizních vrtulníků, které budou i v Jižní Americe sledovat vše zajímavé. Pořad s názvem Dakar 2009 by se měl vysílat po desáté večer každý den počínaje druhým lednem na ČT4 Sport. O komentování jednotlivých etap na stanici ČT4 by se měla postarat zkušená a ostřílená dvojice - Jiří Zita a Karel Březina.
"Jsem rád, že Česká televize věnuje Rallye Dakar i letos takový prostor," uvádí pilot ostré Tatry se startovním číslem 502 Aleš Loprais. "Popularizace našeho sportu je pro nás samozřejmě klíčová a kvalitní zpravodajský servis je stejně důležitý, jako závodění samo. Letos jsme investovali nemálo peněz i úsilí do technického zabezpečení, které nám umožní přenést aktuální psané zpravodajství, text, fotografie i audio/video na náš web a k médiím."
"Chtěl bych předem poděkovat všem novinářům za úsilí, které vynaloží v souvislosti s Rallye Dakar," uvádí Láďa Lála, který letos jede spolu s Karlem Lopraisem, jeho bratrem Milanem a Jirkou Vintrem v novinářském autě Loprais Tatra Teamu. "Díky časovému posunu budou mít novináři v čechách množství práce se stíháním uzávěrek, takže budou přeneseně také tak trochu závodit. S Jirkou Zitou a Karlem Březinou jsem měl letos tu možnost připravovat pro Českou televizi MS silničních motocyklů, takže vím že Dakaru oba rozumí. Díky všem těm elektronickým pomůckám, jako např. Iritrack, kterými jsou dnes závodní vozy vybaveny, má každý s přístupem k internetu možnost sledovat Dakar doslova v přímém přenosu a mít tak mnohem lepší přehled o tom co se děje než samotní závodníci i novináři pohybující se po trase závodu." Láďa Lála by chtěl po Dakaru vydat knihu na téma Rallye Dakar 2009. "Ano, to je pravda. Rád bych zprostředkoval všem, kteří se o fenomén Dakaru zajímají, to co jsem na vlastní kůži zažil. Uvidíme jak to nakonec dopadne. O obsah, grafiku a tisk obavy nemám, ještě tak sehnat nadšeného distributora."
Kromě České Televize bude denně ve večerních hodinách přenášet pětačtyřicetiminutový mezinárodní záznam o Rallye Dakar 2009 rovněž kanál Eurosport.
O tom, že je o 2009 zájem svědčí i to, že se doposud akreditovalo na 300 médií! Televizní zpravodajství by se díky osmdesáti kanálům mělo objevit ve 189 zemích. Třeba jen v bivacícch, okolo kterých se točí celá logistika rallye, bude operovat 25 televizních štábů. Dakar je tak populární i proto, že přitahuje ty nejlepší fotografy z předních médií, kteří pak dokáží přinášet působivé obrázky nabité akcí, emocemi a nádhernými scenériemi. Většina fotografů a novinářů se pohybuje spolu s celým dakarským cirkusem v novinářských vozech, ti privilegovaní pak sledují ty nejlepší z ptačí perspektivy. Ne celou rallye se zatím akreditovalo 38 fotografů a deset agentur. Dakar přitahuje samozřejmě i píšící sportovní novináře a jejich kolegy z rádií. 125 akreditovaných žurnalistů z šestadevadesáti mezinárodních médií spolu s třiceti novináři s mikrofonem doplní 800 lokálních kolegů.
Denní vstupy Loprais Tatra Teamu z Rallye Dakar můžete poslouchat na rádiu Impuls s premiérou vždy mezi 13 a 14h a reprízou mezi 17 a 18h. Kromě České televize můžete aktuální informace přímo z centra dění sledovat prostřednictvím zpravodajské televize Z1 a internetové televize www.stream.cz. K Dakaru přistupuje pozitivně i celoplošná TV Nova, podobně jako Prima TV. Informace o Dakaru 2009 a od Loprais Tatra Teamu si budete moci přečíst na stránkách prakticky všech celostátních deníků a časopisů věnujících se motoristickému sportu.
Odjezd Loprais Tatra TeamuJaké jsou nejbližší plány celého týmu v době, kdy na nás závodní i doprovodná technika už čeká vyložená na argentinském molu?
Celá sestava se sejde na vídeňském letišti Schwechat v neděli 28. prosince v podvečer. V 19:25 odlétáme přes Madrid a Santiago de Chile (ano, právě touto oklikou, na dohled od Valparaiso, kde bude mít dakarská karavana den volna) do Buenos Aires, kam bychom měli dorazit 29. prosince odpoledne místního času. Na taktické porady v průběhu cesty asi nebude čas ani chuť, většina letu proběhne přes noc. 30. a 31. prosince vyzvedneme vozy v přístavu a dokončímě zbylou část administrativních a technických přejímek. 1. a 2. ledna se na náměstí La Rural v Buenos Aires budou konat pódiové ceremoniály, jako součást celoargentinské oslavy příchodu nového roku. Třetího ledna do toho jdeme naostro, rovnou startem do první etapy...
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.