Jaromíru Tarabusovi a Danielu Trunkátovi se podařilo zakončit svoji letošní premiérovou sezonu s vozem S2000 ve velkém stylu. Při svém prvním startu na v mistrovství světa a současně prvním startu na šotolinovém povrchu při britské Wales Rally obsadili jakožto absolutní nováčci 5. příčku v PWRC.
Závod se navíc jel za mimořádně obtížných podmínek, kdy situaci na trati po celou dobu závodu komplikoval led na trati, kvůli kterému byla dokonce zrušena značná část rychlostních zkoušek první etapy soutěže. Jak situaci před svým premiérovým startem ve světě viděla posádka? Jaromír Tarabus: „Do závodu jsme šli hlavně s tím, že jsme chtěli dojet, protože bylo evidentní, že to bude velmi náročné. Zejména kvůli ledovým plotnám na trati, na kterých předepsané šotolinové pneumatiky nefungují. Naštěstí nejvíce zledovatělé úseky pátečních RZ byly zrušeny.“ Daniel Trunkát: „Ukázalo se nám, že svět je skutečně naprostý fenomén, který je primárně o tom, že začneš v úterý ráno, a zastavíš se až v neděli večer. Extrémně náročné jsou vzhledem k jejich časovému harmonogramu i seznamovací jízdy, což tady bylo ještě ztížené tím, že část RZ byla díky ledu velice obtížně sjízdných, tím pádem časově stíhala jen velice obtížně. Navíc jsme si museli samozřejmě zvyknout na to, že jsou ve světě jenom dva seznamovací průjezdy.“
Co potkalo posádku v první etapě? „Samotný závod pro nás mohl skončit již na začátku, když jsme měli krizovou situaci hned v první zatáčce prvního měřeného úseku. Pak jsme si ještě na jednom horizontu nerozuměli s rozpisem, takže po první RZ jsme byli z jízdy dost špatní, ale pak už se to vylepšilo.“ popisuje začátek závodu jezdec. „Nicméně kvůli ledu bylo obtížné už i například vůbec dojet po trati zrušené RZ 1 ve stanoveném čase do časové kontroly před měřenou RZ 2.“ doplňuje spolujezdec a pokračuje: „První den byl nádherný, byl to typický Wales, pršelo rovně, občas mlha, tma, extrémní těžká rozbitá šotolina. Na RZ 3/6 se největším kamenem úrazu ukázal brod, kde se utopilo několik vozů a kvůli kterému bohužel skončil i Matin Prokop.“ Po první etapě držela posádka 31. místo celkově a 11. v šampionátu PWRC.
Druhou etapu viděla posádka takto: Jaromír: „Přestože jseme chtěli především dojet do cíle, snažili jsem se jet svižně, ale nešli jsme to nějakých velkých rizik. Přesto nějaké krize během závodu také proběhly, ono na tomto extrémně kluzkém povrchu to jinak asi ani nejde. Ztratili jsme dva nárazníky, první protože jsme se nevešli do jedné ze zdejších četných branek a druhý ani nevíme kde. Náročné byly opět i dlouhé přejezdy.“ Po druhé etapě patřilo posádce již 24. místo v absolutním pořadí a 7. příčka v rámci produkčních vozů.
Žádný oddych nečekal na zlínsko-brněnskou dvojici ani v poslední nedělní etapě, naopak: „V neděli jsme měli asi nejvíce problému, protože RZ byly opět namrzlé a objevovaly se ledové plotny, kde auto zase vůbec nefungovalo, takže se muselo jet hodně opatrně. Přehnali jsme také jeden skok a dopadli hodně na předek, autu naštěstí nic nebylo.“ popisuje situaci navigátor a jezdec v popisu událostí posledního dne soutěže pokračuje: „V úplně poslední RZ jsme se netrefili na mostek, kam se najíždělo prakticky na slepo, nebylo tam zábradlí ani nic jiného, řízli jsme to moc vnitřkem a dostali ránu na prvé přední kolo, takže jsme jeli zbývající část RZ do cíle volněji, jelikož jsme nevěděli, co máme s kolem a jestli nemáme defekt. Nakonec z toho byla jen ohnutá spojovací tyč řízení.“
Jaromíru Tarabusovi a Danielu Trunkátovi tedy nakonec v cíli v Cardiffu patřilo 21. místo absolutního pořadí a nádherné 5. místo v šampionátu PWRC!
Takto shrnuje pocity z premiéry v mistrovství světa spolujezdec: „Dominuje u nás obrovská radost z toho, že jsme tuto soutěž vůbec dojeli, protože po tréninku jsme s tím kvůli všudypřítomným ledovým plotnám už ani nepočítali. Jeli jsme s klidem na druhou stranu bych neřekl, že pomalu, snažili jsme se jet „mazácky“ a zrychlovat, byť samozřejmě ta absolutní špička je na šotolině někde jinde. Nicméně zcela upřímně si myslím, že hodnotu tohoto výsledku budeme schopni docenit až po čase, protože už se nám zde něco takého také nemusí nikdy podařit, i vzhledem k řadě okolností a extrémně těžkým podmínkám, kdy spoustu posádek odstoupilo, ať už pro techniku, nebo havárii." Své pocity z debutu ve společnosti světové špičky vyjadřuje i pilot: „Závěr sezony jsme si nemohli představit lépe. Celkově mohu shrnout, že odjet tuto soutěž je velký zážitek a spousta zkušeností, hlavně hodně najetých kilometrů. Samozřejmě občas člověka mrzelo, když viděl, jaký časový rozestup má od absolutní světové špičky. Bylo by zajímavé jet zde i s více zkušenostmi se šotolinou a částečnou znalostí trati. Nicméně dojet Wales, a ještě na takové slušném umístění, to už se skutečně nemusí nikdy podařit zopakovat.“
„Poděkování patří celému kolektivu mechaniků týmu JM Engineering, protože auto bylo připraveno naprosto perfektně a fungovalo až na nějaké drobnosti zcela bezchybně. Lví podíl na tom, že jsme soutěž takto zdárně absolvovali má i Filip Schovánek, který se o nás staral naprosto profesionálně a díky jeho neocenitelným radám má na tomto výsledku skutečně velký podíl a doufáme, že je to počátkem dlouhodobé spolupráce s ním.“ uzavírá Daniel Trunkát.
Příští start čeká posádku v únoru následujícího roku v podobě účasti na dalším podniku mistrovství světa Norské rally.
Stalo se
(NE)PŘEKVAPENÍ: Nová Tesla Model S a Tesla Model X dojedou lehce dál, ale zdražily o tisíce dolarů!
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Toyota Land Cruiser Executive – nová generace legendárního offroadu, překoná Defender?
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Nový Zeekr 7X: Kladivo na soupeře Tesla model Y, Kia EV5 nebo Audi Q6 e-tron a BMW iX3?
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Alpine A390: Francouzská odpověď na elektrické SUV. Tři motory, výkon až 470 koní a dojezd přes 550 km
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.