Pořadatelská A.S.O. sice startovní listiny s uvedením startovních čísel neuvolnila, ale my ta naše už známe.
Je zajímavé, že například holandské posádky kamionů dostaly svá startovní čísla vědět už s velkým předstihem a na tradiční rozlučkové akci na rallykrosovém okruhu ve Valkenswaardu už je alespoň v neoficiální podobě (grafické zpracování čísel se od loňska rozhodně změní, už díky novému titulárnímu sponzorovi soutěže) na dveřích vezly.
Tedy: jak jsme na tom my? 502 Aleš Loprais, Milan Holáň, Vojtěch Štajf 850 Leo Loprais, Michal Ptáček 851 Ladislav Csekey, Lubomír Kýpeť 913 Karel Loprais, Milan Loprais, Jiří Vintr, Ladislav Lála
Kdo sledoval náš web pravidelně celý rok, zejména pak loňské testovací fotografie z Tuniska, pro toho není Alešovo číslo žádným překvapením, stejně tak ani to, kteří dva piloti jsou ve startovní listině umístěni před ním (pozorný čtenář si domyslí). Dodejme, že číslo 502 se na českých vozech objevilo dvakrát: v roce 1992 jej Karel Loprais dovezl ke krásnému třetímu místu v tehdejší variantě Dakaru na trase z Paříže do Kapského Města. O rok dříve vezl stejné číslo Josef Kakrda na svém Liazu a i přes výborný výkon zůstal hluboko v poli poražených. Je nasnadě, že Aleš hodlá navázat na Karlův výkon z před sedmnácti let...
Poslední testovací program uzavírá přípravu na Dakar 2009
Tradičně v okolí slovenské Senice uskutečnil Loprais Tatra Team poslední testovací program tohoto roku před odjezdem na jihoamerický Dakar. V permanenci byl samozřejmě hlavně dakarský speciál, na němž celý tým prováděl poslední ladění zejména jízdních vlastností.
"Nalétali jsme, co se do auta vešlo, celé dva dny. Jsme maximálně spokojeni. Od Foxu jsme obdrželi letos už čtvrtou evoluci tlumičů a tu poslední hodnotím jako excelentní. Dělali jsme životnostní testy s cílem tlumiče maximálně zahřát, několikanásobné jumpy ve vysokých rychlostech, rolety i písečné koleje s vysokými zdvihy pérování v rychlém sledu, vše skvělé," řekl bezprostředně po testech pilot týmu Aleš Loprais, a pokračuje: "motor je taková moje libůstka, auto s ním zrychluje raketově jako ještě nikdy, z nuly na stovku se dostaneme pod 12 sekund. Ve voze máme osazené i nové převody, díky nimž se maximální rychlost dostala až ke hranici 200 km/h. V podmínkách Dakaru nás reglement pustí jen do 150 km/h, ale tohle nastavení nám umožní optimálněji zatěžovat provozní skupiny vozidla i při vyšších rychlostních průměrech, které nás hlavně v úvodních etapách po argentinských pampách zřejmě čekají."
První testování s týmem absolvoval i nový navigátor závodní posádky Vojta Štajf. "Při tomto testu jsem vlastně poprvé viděl závodní Tatru v pohybu, před tím jsem pouze navštívil dílnu ve Frenštátě a Aleš s Milanem mi poskytly letmou první prohlídku kabiny a auta vůbec. Co mě ale opravdu příjemně překvapilo a nadchlo, bylo to, jak závodní Tatra funguje. Od podvozku, přes skvělé brzdy, až po výkon motoru. Je to skutečný závoďák a Aleš ho má skvěle v rukou. Myslím, že s tímhle autem a Alešem za volantem musíme bojovat o nejvyšší příčky," dodal. Stejně tak jej čekal i ostrý nácvik výměny kola v případě defektu pneumatiky. "Každý člen posádky má při tomto úkonu svou specifickou funkci, ale věřím, že nás do této situace naše pneumatiky Pirelli moc často nedostanou." Celý článek ...
tisková zpráva: Loprais Tatra Team Internetový obchod Loprais Shop
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.