Dakar 2009 se blíží, traťě zveřejněny

Loprais, Aleš
Loprais, Aleš, foto: Loprais team
Tomáš Urban 7. listopadu 2008 11:30
Sdílej:

Je to tady! Trasa prestižního pouštního matatonu je zveřejněna. Zavede nás do Buenos Aires a nádherné Patagonie. Čtěte dále.

Nejočekávanější popis dakarské trasy za poslední léta je na světě! 9574 km ve 14 etapách s 5652 kilometry speciálek v tak rozmanitém terénu, že všechna soutěžácká srdce bijí na plný výkon už dva měsíce předem! Nic z dakarských tradic není porušeno, můžeme vyjet... Pořadatelé si pospíšili. Původně oznámený termín zveřejnění detailů o trase byl až 20. listopadu, kdy se zřejmě dozvíme definitivní startovní listiny. 230 motocyklistů, 184 posádek osobních aut a 82 posádek v kamionech se 3. ledna 2009 vydá na nejvíce neprobádanou, ale s největším napětím očekávanou dakarskou trasu od Rallye Paříž – Kapské Město před 17 lety. Rozmanitost terénů, extrémní rozdíly v nadmořské výšce, možnost naplno závodit až do samotného konce, techničnost i extrémně rychlé úseky, to všechno velkou dakarskou karavanu v lednu čeká. Úvodní tři etapy po startu v Buenos Aires zavedou účastníky na jih, směrem k Patagonii. Pojedou se po argentinských pampách, které nabídnou extrémně rychlé pisty, z nichž hned úvodní rozjezdová speciálka bude měřit přes 370 kilometrů. Už druhý den soutěžící okusí první písky a ve třetí etapě se všichni dostanou do Patagonie, v níž se terén citelně změní, přijdou první horské pasáže a spousta kamení. Jestlipak si fotografové z doprovodů užijí průjezdů kolem jezer s hnízdícími plameňáky... Typickými patagonskými etapami budou čtvrtá a pátá. Čeká v nich spousta kamení a změn směru, navigátoři si užijí své. Obě speciálky jsou velmi dlouhé a tvoří drtivou část celých etap. V páté etapě už je možné očekávat první dunová pole a Andy se objeví na horizontu... Jejich skutečný průjezd a příjezd do chilského Valparaiso, kde bude i den volna, proběhne v sedmé etapě. Ještě předtím, než se soutěžící vydají do hor vstříc průsmyku ve výšce nad 3000 metrů, z nějž budou padat až ke břehům Pacifiku, čekají je desítky kilometrů v dunových polích na úpatí And. Den volna ve Valparaiso přijde vhod. Na Dakaru bývalo zvykem mít drakonickou etapu před dnem volna, naopak etapa po volném dnu bývá pojímána jako relativně snadná, rozjezdová. Bude to i případ Dakaru 2009, na cestě k poušti Atacama čeká soutěžící jen relativně krátký speciál. Dramatická trilogie dalších tří etap pravděpodobně rozhodne celý závod. Komu dosud na Dakaru chyběl písek, dostane porci tří etap, v nichž si ho užije do sytosti. V letním období lze v Atacamě, nejsušší poušti světa, očekávat extrémní vedra a není jasné, jak se bude písek pod koly těžkých kamionů chovat. Stovky kilometrů dunových polí budou kombinovány s kamenitými mezipasážemi a velkou spoustou náhlých změn v charakteru terénu. Uspějí jen skuteční univerzálové. Ďábelská desátá etapa nabídne nejdelší a nejtěžší speciálku o délce příznačných 666 km. I třetí díl trilogie bude dramatický, byť 215 km speciálky tomu nenasvědčuje. Právě ona však má být extrémně technická a náročná pro navigátory. Po skončení speciálu začne dakarská karavana stoupat vysoko do hor, vždyť průsmyk Paso San Francisco, kterým se dostane zpět do Argentiny, leží ve výšce téměř 4700 metrů nad mořem! Ani po druhém průjezdu And nedostanou závodníci chvíli klidu. Extrémně technická speciálka o délce jen 253 km do La Rioji má náročnost umocněnou faktem, že v bivaku se nikdo nebude moci spolehnout na svůj doprovod, ten je bude očekávat až o den později v Cordobě. Pravým důvodem je zřejmě špatná dostupnost bivaku v La Rioje, kam by se těžké doprovodné kamiony nedokázaly dostat včas. Terény kolem Cordoby nabízejí rychlé pisty už notoricky známé z Rallye Argentina. Návrat do oblasti pamp znamená poslední etapu do Buenos Aires. 18. ledna se už žádná etapa nejede, na programu je pouze triumfální vyhlášení vítězů. Všichni, kdo se objeví v cíli, budou vítězové... Dakar stojí na prahu nové epochy a nikdo prozatím netuší, jak dlouhá epizoda to bude. Je ovšem jasné, že jihoamerická podoba nejslavnějšího motoristického maratónu nebude jen pouhou náhražkou pro vzpomínání dakarských bardů na africké písky. Dakar 2009 naváže na to nejlepší ze svých tradic a přidá k nim spoustu nového a dosud nepoznaného. Obtížností i rozmanitostí pravděpodobně jen stěží bude mít srovnání. I proto zůstane výjimečný. TZ/ Jiří Vintr
Témata:
Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.