Dakar 2009 se blíží, traťě zveřejněny
Loprais, Aleš, foto:
Loprais team
Je to tady! Trasa prestižního pouštního matatonu je zveřejněna. Zavede nás do Buenos Aires a nádherné Patagonie. Čtěte dále.
Nejočekávanější popis dakarské trasy za poslední léta je na světě! 9574 km ve 14 etapách s 5652 kilometry speciálek v tak rozmanitém terénu, že všechna soutěžácká srdce bijí na plný výkon už dva měsíce předem! Nic z dakarských tradic není porušeno, můžeme vyjet...
Pořadatelé si pospíšili. Původně oznámený termín zveřejnění detailů o trase byl až 20. listopadu, kdy se zřejmě dozvíme definitivní startovní listiny. 230 motocyklistů, 184 posádek osobních aut a 82 posádek v kamionech se 3. ledna 2009 vydá na nejvíce neprobádanou, ale s největším napětím očekávanou dakarskou trasu od Rallye Paříž – Kapské Město před 17 lety. Rozmanitost terénů, extrémní rozdíly v nadmořské výšce, možnost naplno závodit až do samotného konce, techničnost i
extrémně rychlé úseky, to všechno velkou dakarskou karavanu v lednu čeká.
Úvodní tři etapy po startu v Buenos Aires zavedou účastníky na jih, směrem k Patagonii. Pojedou se po argentinských pampách, které nabídnou extrémně rychlé pisty, z nichž hned úvodní rozjezdová speciálka bude měřit přes 370 kilometrů. Už druhý den soutěžící okusí první písky a ve třetí etapě se všichni dostanou do Patagonie, v níž se terén citelně změní, přijdou první horské pasáže a spousta kamení. Jestlipak si fotografové z doprovodů užijí průjezdů kolem jezer s hnízdícími plameňáky...
Typickými patagonskými etapami budou čtvrtá a pátá. Čeká v nich spousta kamení a změn směru, navigátoři si užijí své. Obě speciálky jsou velmi dlouhé a tvoří drtivou část celých etap. V páté etapě už je možné očekávat první dunová pole a Andy se objeví na horizontu...
Jejich skutečný průjezd a příjezd do chilského Valparaiso, kde bude i den volna, proběhne v sedmé etapě. Ještě předtím, než se soutěžící vydají do hor vstříc průsmyku ve výšce nad 3000 metrů, z nějž budou padat až ke břehům Pacifiku, čekají je desítky kilometrů v dunových polích na úpatí And.
Den volna ve Valparaiso přijde vhod. Na Dakaru bývalo zvykem mít drakonickou etapu před dnem volna, naopak etapa po volném dnu bývá pojímána jako relativně snadná, rozjezdová. Bude to i případ Dakaru 2009, na cestě k poušti Atacama čeká soutěžící jen relativně krátký speciál.
Dramatická trilogie dalších tří etap pravděpodobně rozhodne celý závod. Komu dosud na Dakaru chyběl písek, dostane porci tří etap, v nichž si ho užije do sytosti. V letním období lze v Atacamě, nejsušší poušti světa, očekávat extrémní vedra a není jasné, jak se bude písek pod koly těžkých kamionů chovat. Stovky kilometrů dunových polí budou kombinovány s kamenitými mezipasážemi a velkou spoustou náhlých změn v charakteru terénu.
Uspějí jen skuteční univerzálové. Ďábelská desátá etapa nabídne nejdelší a nejtěžší speciálku o délce příznačných 666 km. I třetí díl trilogie bude dramatický, byť 215 km speciálky tomu nenasvědčuje. Právě ona však má být extrémně technická a náročná pro navigátory. Po skončení speciálu začne dakarská karavana stoupat vysoko do hor, vždyť průsmyk Paso San Francisco, kterým se dostane zpět do Argentiny, leží ve výšce téměř 4700 metrů nad mořem!
Ani po druhém průjezdu And nedostanou závodníci chvíli klidu. Extrémně technická speciálka o délce jen 253 km do La Rioji má náročnost umocněnou faktem, že v bivaku se nikdo nebude moci spolehnout na svůj doprovod, ten je bude očekávat až o den později v Cordobě. Pravým důvodem je zřejmě špatná dostupnost bivaku v La Rioje, kam by se těžké doprovodné kamiony nedokázaly dostat včas.
Terény kolem Cordoby nabízejí rychlé pisty už notoricky známé z Rallye Argentina. Návrat do oblasti pamp znamená poslední etapu do Buenos Aires. 18. ledna se už žádná etapa nejede, na programu je pouze triumfální vyhlášení vítězů. Všichni, kdo se objeví v cíli, budou vítězové...
Dakar stojí na prahu nové epochy a nikdo prozatím netuší, jak dlouhá epizoda to bude. Je ovšem jasné, že jihoamerická podoba nejslavnějšího motoristického maratónu nebude jen pouhou náhražkou pro vzpomínání dakarských bardů na africké písky. Dakar 2009 naváže na to nejlepší ze svých tradic a přidá k nim spoustu nového a dosud nepoznaného. Obtížností i rozmanitostí pravděpodobně jen stěží bude mít srovnání. I proto zůstane výjimečný.
TZ/ Jiří Vintr
Stalo se
Škoda Octavia 2.0 TSI 4x4 Exclusive Selection – nenápadná rychlovka, kterou si oblíbíte
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Škoda Kamiq 1,5 TSI Monte Carlo – jeden z nejlepších crossoverů na trhu
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.