Velmi zklamaná odjížděla na konci května posádka Orsák rally sport teamu z pátého podniku letošního mezinárodního mistrovství ČR v rally – Agrotec New Holland Rally Hustopeče 2008.
Jaroslav Orsák s Karlem Vajíkem byli kousek od životního výsledku, místo toho si připsali do tabulky průběžného hodnocení mistrovství druhou nulu.
Jarek s Karlem přijeli do Hustopečí nabuzení výsledkem, kterého dosáhli na Rally Bratislava. Druhé místo za Grzybem dodalo valašské posádce hodně sebevědomí. Ale každá soutěž začíná na startovní rampě a končí v poslední časové kontrole. A každá soutěž je jiná. Ta hustopečská byla hodně obtížná. Náročné rychlostní zkoušky ztěžovaly klimatické podmínky. Velké horko, kdy posádky v kombinézách a bezpečnostních přílbách usedaly do závodních aut vyhřátých na více jak 50 stupňů Celsia, na pohodě nijak nepřidalo. Prašné erzety znamenaly často horší viditelnost. Všechny posádky ale měly stejné podmínky. „Soutěž má na české poměry dost neobvyklý charakter. Každopádně bude těžká i díky vedru. Bude se dost prášit. Musíme se nutit hodně pít, aby snad někdo z posádek během závodu nezkolaboval,“ poukazoval na možné problémy před soutěží Karel Vajík.
Do samotné soutěže vstoupil „Jarin z Poteča“ opatrně. Úvodní tři rychlostní zkoušky zajel na jistotu a výsledkem bylo průběžné sedmé místo. Na vedoucího Kopeckého ztrácel bezmála jednu minutu. Šestého Jelínka měl před sebou o necelých sedm vteřin. S tímto umístěním třiadvacetiletý jezdec spokojený nebyl a do další rundy erzet šel s cílem zrychlit. Hned při druhém průjezdu první erzety ale přišla jezdecká chyba, kterou Jarek popisuje takto. „Do soutěže jsem vstoupil rozumně a až moc opatrně. Proto jsem se rozhodl ve zbývajících erzetách prvního dne přidat. Jenomže, již na 4.RZ jsem se v jedné zatáčce dostal až na prach na okraji silnice a následoval lehký výlet mimo trať. O betonový sloupek jsem urazil světelnou rampu. Zbytek erzety a následující dvě zkoušky, jsem pak musel absolvovat na obyčejné světla.“
Jarek s Karlem zajeli na „čtyřce“ jedenáctý čas a ve výsledcích se propadli o jedno místo, když je předstihl Volf. Poslední dvě zkoušky první etapy zajela posádka velmi dobře. Shodně šestými časy nejprve předstihla Volfa a na 6.RZ předstihli i do té doby šestého Jelínka. „I bez světelné rampy jsme jeli opravdu hodně. Snažili jsme se smazat hendikep světel výborně napsaným rozpisem, se kterým nám poradil i Roman Kresta,“ doplnil postřehy Jarek Orsák.
Do sobotní části vyrazila posádka s cílem postoupit ještě o nějakou tu příčku výš. Na pátého Romana Odložilíka ztráceli ogaři 10,2 vteřiny, na čtvrtého Bereše pak dalších 13,6 vteřiny. Posun ve výsledcích vzhůru začal pro Jarka s Karlem hned na první zkoušce druhé etapy. Problémy s motorem vyřadily ze hry Odložilíka.
Na 8.RZ zajíždí Jarek třetí nejrychlejší čas a vypadá to na další posun. Z Berešova náskoku stáhnul klobůcký mladík čtrnáct vteřin. O zkoušku dále figuruje slovenský jezdec již za Orsákem. Dopomohl k tomu Orsákův čtvrtý nejrychlejší čas ve vložce, ale také potíže s ložiskem předního levého kola Berešova Fiatu. Čtvrté místo za nedostižnými stálicemi českého rallysportu, Kopeckým, Pechem a Krestou by byl nad očekávání super dobrý výsledek. Do konce rally ale zbývalo ještě pět erzet.
„V dalších zkouškách očekávám atak Bereše. Předpokládám, že se pokusí jít před nás,“ prozradil v servisu Jarek. Na 10.RZ zajíždějí Orsák s Vajíkem pátý čas. Bereš z jejich více než dvacetisekundového náskoku stáhl pouhých 1,1 vteřiny. Zdá se, že Valachům se daří a náskok je dostačující. Následující erzeta byla ale poslední, kde Jarek Orsák s Karlem Vajíkem bojovali o vteřiny.
Za cílem zkoušky absolvované s poškozeným vozem posádka končí. „Jednu zatáčku jsem řízl víc, než jsem potřeboval. Ta mne pak katapultovala na protější břeh, kde jsem ohnul pravé přední rameno. Jsme všichni hodně zklamaní. Na dosah jsme měli velký výsledek,“ popsal poslední momenty v soutěži Jarin a doplnil. „V sobotu jsme chtěli pojet Bereše, což se mi nepodařilo. Porazit jej díky technickému problému, mne netěší. Raději bych Joža pojel na trati za rovných podmínek. Snad příště. Mitsubishi fungovalo během rally perfektně. Kluci v servisu připravili Lancera opět perfektně, za což jim patří mé díky.“ Nyní má posádka Orsák rally sport teamu dva víkendy pauzu. V plném tempu se představí při Horácké rally v Třebíči.
Tisková zpráva Orsák rally sport teamu / Miroslav Vebr Foto: Rallyzone.cz/ Tomáš Urban
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?