Letošní velmi nabitý program Orsák rally sport teamu pokračoval o minulém víkendu ve Slovinsku startem na Rally Saturnus. Tratě okolo Lublaně byly pro Jarka i Karla zcela nové, Karel měl pouze drobnou zkušenost z minulosti s tratěmi kolem Trbovlje.
Soutěž v cizím prostředí byla pro oba velkou výzvou. „Těšili jsme se na srovnání s ostatními českými jezdci na vložkách, které pojedeme my i oni jen a zcela na rozpis, což v Česku neplatí,“ svěřil se před startem Jarek Orsák.
Do Slovinska odcestovala posádka krátce po skončení Rally Český Krumlov. Na jihu Čech po dvou defektech dojel Jarek Orsák s Karlem Vajíkem na sedmém místě. Po soutěži prošel závodní Lancer běžnou kontrolou a celý tým se vydal do Slovinska.
Po prvních seznamovacích jízdách neskrýval Jarin nadšení z místních erzet. „Jsou tady moc pěkné rychlostní zkoušky. Pořád se jede ze zatáčky do zatáčky, s minimem rovinek. Je to zcela jiný charakter trati, než na který jsem zvyklý z Česka. Je tady pěkná příroda, hory a lesy, přeje nám počasí, prostě super pohodička.“
Než se dostaneme k samotnému průběhu soutěže musíme se zmínit ještě o jedné podstatné skutečnosti. Je to zakoupení nových tlumičů pro Orsákova Micáka. „Mira je montoval do auta když už jsme trénovali ve Slovinsku a po dojezdu kluků do Lublaně už nebyla příležitost je vyzkoušet. Nechali jsme tedy základní nastavení a přišel křest ohněm,“ vzpomíná na situaci před startem Jarek a jedním dechem dodává: „Chování tlumičů nás velice mile překvapilo. Pořád se nám zdálo, že jedeme po úplně rovné cestě, a to i tam, kde byla už dost rozhrabaná šotolina.“
Úvodní diváckou paralelní rychlostní zkoušku, která se jela na oválu místního stadionu, zajel Jarek pátý. Na druhé zkoušce následoval šestý čas. „Jeli jsme bezpečně, snad až příliš opatrně. Dalo se hodně přidat,“ zhodnotil vstup do soutěže třiadvacetiletý valašský jezdec.
Na jinak pěkné soutěži našel Jarin jednu podstatnou kaňku. Říká k tomu: „Podle mne byla velkým mínusem soutěže polookruhová rychlostní zkouška (RZ 3, 5, 7). Byla sice krásná, velká část se jela na pěkné šotolině, pro diváky úžasně atraktivní. Jenže se točily vždycky 3 kolečka, takže bylo na trati mnoho aut. Pomíjím to, že prach si na šotolinové cestě nestačil sednout a často jsme vůbec nic neviděli a jeli jako do zdi. Horší bylo, že když jste někoho dojeli a on vás sám nepustil, nešlo ho na úzké cestě předjet. A to se právě stalo nám. Dojel jsem nějakého místního Micáka a jel za ním asi 6 kilometrů, což bylo skoro celé kolo. A potom, když jsem ho skoro vytlačil abych ho konečně předjel, tak jsem snad po kilometru dojel další auto. Za ním jsem jel asi 2 km. Naštěstí nás pustil před sebe hned jak to šlo. Na této zkoušce jsem ztratil více jak dvacet vteřin,“ stěžoval si Jarin. „Nálada v autě byla v té chvíli hrozná. Prostě směsice rozčilení a absolutní bezmoci.“
Díky až osmému času z první polookruhové zkoušky propadla posádka na sedmé místo v průběžném hodnocení soutěže. Hned na další erzetě se však bez problémů dostala zpět na pátou příčku, kterou si pak v poklidu udržovala.
To platilo až do závěrečné zkoušky prvního dne. Její cílovou fotobuňku už valašské Mitsubishi neprotnulo. „V soutěži jsem jel asi až moc v pohodě. Nic mne netlačilo. Usoudili jsme, že honit se za soupeři, kteří byli daleko před námi by bylo zbytečně riskantní a na všechny ostatní bohatě stačilo naše poklidné tempo. Přesto nebo snad právě proto jsem udělal chybu. Po výjezdu ze smykem projeté pomalé zatáčky na šotolině jsem v následující rychlé zatáčce dal vnitřní kola až moc k hraně cesty a krajnice nás neunesla. Kus se jí pod koly utrhl a my se svezli bokem ze svahu. Prostě nás ta krajnice sežrala. Byla to moje hloupá chyba, která mě moc mrzí. Auto se pomalu svezlo ze svahu a opřelo se o strom. Škody byly minimální, ale bez techniky ho nešlo vytáhnout. Po vyproštění jsme normálně odjeli. Opravíme jen pravý přední blatník a můžeme opět vyrazit na závody,“ popsal osudný okamžik soutěže Jarek Orsák.
Nyní má posádka i tým jeden víkend pauzu. Závodní kombinézy a pracovní montérky si na sebe kluci navléknou před třetím podnikem slovenského mistrovství v Bratislavě. „Krátké pauzy důkladně využijeme, abychom na Bratislavu perfektně připravili auto. Chceme udělat co nejlepší výsledek a pobrat co nejvíc bodů.“ nastínil nejbližší plán Orsák rally sport teamu Jarek.
Tisková zpráva Orsák rally sport teamu - Karel Vajík
Foto: archív jezdce
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?