Po čtvrté letos usedl Jaroslav Orsák do soutěžního Mitsubishi Lancer EVO IX aby se popasoval se soupeři a tratěmi rychlostních zkoušek. Při Start Autó Rally Eger dojel na 9.místě absolutně a v rámci slovenského mistrovství bodoval druhým místem.
Pouhý týden po Valašské rally odstartovalo slovenské mezinárodní mistrovství v rally. První podnik se jel na tratích kolem maďarského Egeru a na start se postavila i posádka Orsák rally sport teamu Jaroslav Orsák – Karel Vajík. Soutěž byla rozdělena na dvě etapy a posádky absolvovaly celkem 14 erzet v délce 176,4 km. „První měřený úsek byl hodně náročný. Zkouška však byla moc rychlá a tak její rychlostní průměr pořadatelé zbrzdily umělými retardéry Zato druhá rychlostka byla super. Hotová Korsika – ze zatáčky do zatáčky. Nejdelší rovinka maximálně sto metrů. Třetí měřený úsek byl hodně rychlý. Jelo se kvapem po úzké a pak se přecházelo na širokou silnici, kde byl rovněž letecký úsek,“ představil Jarek erzety prvního dne. První den absolvovaly posádky osm RZ, v neděli na ně čekalo zbývajících šest. „V neděli se jely tři testy dvakrát. Jezdilo se po rozbitých a hodně rychlých tratích. Asfalty byly hodně uklouzané. Při druhých průjezdech bylo již hodně vytahaného bláta. Maďaři jezdí trošku divočejším stylem a já musel přizpůsobovat svou jízdní stopu stavu trati. Hrozily zde defekty a tak se muselo jet místy opatrně,“ uvedl Orsák. Na startu se sešla skvělá jezdecká sestava. Startovní číslo 1 vezl Simon Jean – Joseph s Citroenem C2 R2 Max. Za ním vyrážel na trať Jozef Béreš s Fiatem Grande Punto S2000. Tahákem bylo 28 vozů ve třídě A8 a 23 vozidel třídy N4. Ale hlavně zde mohou startovat jezdci s WRCky, kterých bylo na startu devět. Maďaři Benik, Turi, Herczik, Turán a Spitzmuller byli kvalitní pozvánkou na rally. Necelých 140 posádek obsahovala startovní listina. Do samotné soutěže vstoupili Jarek s Karlem opatrně. Rychlou zkoušku projeli bez chyb s výsledným sedmnáctým časem. Tak, jak se Jarin těšil na „Korsickou“ rychlostku, tak mu ale vůbec nesedla – po protnutí fotobuňky to byl až 20.čas. A tady přišlo zdravé nabuzení. Třetí zkouška dne, 10,3 km dlouhý úsek ukázal klobouckého jezdce v pravém světle. Jarek zajel pátý čas absolutně a na vítězného Spitzmullera s Lancerem WRC ztratil 12,8 vteřiny. Po první rundě figurovala posádka Orsák - Vajík na 10.místě absolutně. V slovenském mistrovství patřila posádce druhá příčka a ztráta 5,1 vteřiny na Béreše. A Jarek s Karlem řádili dál. Na 5.RZ stáhli osm desetin vteřiny. Po šesté zkoušce byl rozdíl mezi Bérešem a Orsákem pouhých 0,8 vteřiny. Onu „Korsickou“ erzetu zajel Jarek v osmém nejrychlejším čase. 6.RZ ale přinesla nečekaný obrat. Jarek zajel 28.čas a z osmého místa absolutně se propadl na 12.místo. V slovenském mistrovství mu patřila třetí pozice za Bérešem a Gavlákem. „Jelo se nám dobře. Dokázali jsme držet krok s maďarskými jezdci i když na špičku startující s wrcy pochopitelně nemáme. Přesto se nám dařilo za sebou nechávat většinu á osmiček a ve třídě to bylo taky skvělé. Byli jsme kousek od Béreše a chtěli jsme ho pojet. Tady jsem chtěl ale asi až moc. V jedné chvíli jsme se ocitli mimo trať a zádí vozu narazili do betonového pilíře. Zbylých šest kilometrů erzety jsme pak jeli na defektu. Tím byl závod v slovenském mistráku rozhodnutý. Nám nezbylo než stáhnout aspoň náskok Gavláka,“ popsal kritický moment Jarek Orsák. Zbývaly dvě zkoušky do konce první etapy. Tu poslední zajel Jarek pátým nejrychlejším časem absolutně. Suma sumárum v polovině závodu patřila posádce 9.příčka absolutně a v slovenském mistrovství místo druhé s více jak minutovou ztrátou na Béreše. „Na samotný závod jsme se oba hodně těšili. Hodně nás motivovala silná konkurence jak z Maďarska, tak i špička ze Slovenska. Dařilo se nám zajíždět skvělé časy. Ono porazit s enkem několik wrců vždy potěší. Škoda momentu, který rozhodl náš souboj s Bérešem, jistě by to bylo zajímavé,“ zhodnotil první etapu Orsák. Sobotní etapu nezačal Jarek nejlépe. Špatná volba pneumatik moc na klidu nedodala. Odstup od třetího Igora Drotára se pomaličku ztenčoval. Třiadvacetiletý valašský jezdec odvrátil útok Drotára na poslední erzetě a uhájil druhé místo ve slovenském mistrovství. V absolutní klasifikaci obsadila posádka Jaroslav Orsák – Karel Vajík 9.místo. Do pohárové sbírky přibyly z Egeru tři kousky. Třetí místo v absolutní klasifikaci ve třídě N4 a dvě druhá místa v slovenském mistrovství: v absolutním pořadí a ve třídě N4. „Druhý den jsme prokaučovali volbu pneumatik. Nejprve se jelo na mokru, ale s osychající tratí zrychloval Drotár a začal stahovat náš náskok. My jsme jeho ataku nakonec odolali a v závěrečné zkoušce rally jsme Igora pojeli. Druhé místo v slovenském mistrovství bylo naše. V cíli jsme byli zároveň i třetí mezi enky absolutně, což je super výsledek. Na nejlepšího Maďara jsme prostě neměli. Porazit Béreše, který má zkušenosti se závody v mistrovství světa by bylo jistě pěkné, ale určitě ještě k tomu bude příležitost,“ sklonil poctu svým soupeřům Orsák. "Pobavili jsme na cílové rampě, kde jsme popisovali dojmy ze závodu – pár slov anglicky, pár německy, ale hlavně rukama a nohama. Hodně mne překvapilo jezdecké zázemí v Maďarsku. Tam snad závodí každý kdo má auto, což je super. Rally je v Maďarsku sportem číslo 1. Na tratích RZ to předváděli fanoušci v plné síle. Pro představu přiblížím atmosféru na Barum rally, ale v okolí Egeru to bylo ještě asi dvakrát šílenější. Smůlu mají ale na tratě. Tam pro změnu vítězíme u nás. Potěšili mne i čeští fanoušci. Naše posádka byla ve startovním poli jediná ryze česká a vidět české vlajky okolo rychlostek byla paráda. Také v servisu se u nás zastavovali a hlásili se k nám. To vše vás vždy velmi potěší,“ popsal atmosféru maďarské soutěže Jarek.
Tisková Informace Orsák rallysport teamu Miroslav Vebr
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?