Taky si často říkáte, že to auto je až příliš chytré? Pak vás určitě nepřekvapí, že lze upravit software řídící jednotky motoru tak, aby došlo ke zvýšení jeho výkonnosti a snížení spotřeby. Řeč je o chiptuningu. Zvládnete ho sami, nebo je lepší svěřit ho odborníkům?
Chiptuning je softwarová úprava
Že jste o něm ještě neslyšeli, ale vidina snížení spotřeby motoru nebo zvýšení jeho výkonnosti, se vám líbí? Pak vás jistě zajímá, o co jde.
Počítač řídí spalovací motor a vyhodnocuje z čidel údaje jako polohu plynového pedálu, otáčky motoru nebo třeba množství nasátého vzduchu.
Chiptuningem rozumíme softwarovou úpravu řídící jednotky auta, která vede ke zvýšení výkonu motoru. V podstatě jde o přeprogramování elektronického paměťového bloku sériovým programem. Každý moderní vůz je totiž vybavený řídící jednotkou motoru s operační pamětí, ve které jsou uložená data a nastavení pro bezvadný chod motoru.
Řídící jednotka začne pracovat v okamžiku, kdy otočíte klíčkem v zapalování. Po celou dobu provozu ji senzory motoru zásobují důležitými daty, jednotka je vyhodnotí a podle aktuálního požadavku řidiče mění nastavení.
Potenciál vozu nebývá z výroby využitý na 100 %, nastavení je třeba přizpůsobit vlastníkovi vozu, klimatickým podmínkám, péči o vůz, jeho pravidelný servis a údržbu, použité palivo apod. Řešením pak může být právě chiptuning.
Doba úpravy se odvíjí od typu vozidla a motorové jednotky, provádí se na míru danému vozidlu.
Proč se pro chiptuning rozhodnout?
Chiptuning lze provést u většiny vozidel, proč se pro něj rozhodnout?
Snížení spotřeby, která podle typu řídící jednotky a motoru může dosáhnout až 1,5 l na 100 km. Zvýšení jízdního komfortu, vozidlo bude lépe akcelerovat. Bezpečnější předjíždění a zvýšení plynulosti a bezpečnosti silničního provozu.Chiptuning svépomocí nebo od odborníků?
Jednoznačně od odborníků. Tedy pokud chcete, aby výsledek byl přesně takový, jaký si představujete a nemuseli jste pak řešit případné problémy, až půjdete na STK.
Když se udělá správně, nebude navyšovat emise výfukových plynů, ani nedojde ke snížení životnosti motoru. Navíc byste si chiptuning a úpravy řídících jednotek měli nechat zapsat do velkého technického průkazu.
Víte, že když si necháte udělat chiptuning od odborníků, nejprve se vždy stáhne software z řídící jednotky motoru a zálohuje se? Pak teprve dojde na samotnou optimalizaci výkonu.
Předem je třeba si také ověřit, v jakém stavu motor je a odvodit si, zda je možné vůz bez rizika nachipovat a o kolik. Stejně tak je důležité podrobit vozidlo důkladným testům a měření, aby se odhalily případné závady, které by zapříčinily, že se úprava neprojeví tak, jak by měla.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.