Taky si často říkáte, že to auto je až příliš chytré? Pak vás určitě nepřekvapí, že lze upravit software řídící jednotky motoru tak, aby došlo ke zvýšení jeho výkonnosti a snížení spotřeby. Řeč je o chiptuningu. Zvládnete ho sami, nebo je lepší svěřit ho odborníkům?
Chiptuning je softwarová úprava
Že jste o něm ještě neslyšeli, ale vidina snížení spotřeby motoru nebo zvýšení jeho výkonnosti, se vám líbí? Pak vás jistě zajímá, o co jde.
Počítač řídí spalovací motor a vyhodnocuje z čidel údaje jako polohu plynového pedálu, otáčky motoru nebo třeba množství nasátého vzduchu.
Chiptuningem rozumíme softwarovou úpravu řídící jednotky auta, která vede ke zvýšení výkonu motoru. V podstatě jde o přeprogramování elektronického paměťového bloku sériovým programem. Každý moderní vůz je totiž vybavený řídící jednotkou motoru s operační pamětí, ve které jsou uložená data a nastavení pro bezvadný chod motoru.
Řídící jednotka začne pracovat v okamžiku, kdy otočíte klíčkem v zapalování. Po celou dobu provozu ji senzory motoru zásobují důležitými daty, jednotka je vyhodnotí a podle aktuálního požadavku řidiče mění nastavení.
Potenciál vozu nebývá z výroby využitý na 100 %, nastavení je třeba přizpůsobit vlastníkovi vozu, klimatickým podmínkám, péči o vůz, jeho pravidelný servis a údržbu, použité palivo apod. Řešením pak může být právě chiptuning.
Doba úpravy se odvíjí od typu vozidla a motorové jednotky, provádí se na míru danému vozidlu.
Proč se pro chiptuning rozhodnout?
Chiptuning lze provést u většiny vozidel, proč se pro něj rozhodnout?
Snížení spotřeby, která podle typu řídící jednotky a motoru může dosáhnout až 1,5 l na 100 km. Zvýšení jízdního komfortu, vozidlo bude lépe akcelerovat. Bezpečnější předjíždění a zvýšení plynulosti a bezpečnosti silničního provozu.Chiptuning svépomocí nebo od odborníků?
Jednoznačně od odborníků. Tedy pokud chcete, aby výsledek byl přesně takový, jaký si představujete a nemuseli jste pak řešit případné problémy, až půjdete na STK.
Když se udělá správně, nebude navyšovat emise výfukových plynů, ani nedojde ke snížení životnosti motoru. Navíc byste si chiptuning a úpravy řídících jednotek měli nechat zapsat do velkého technického průkazu.
Víte, že když si necháte udělat chiptuning od odborníků, nejprve se vždy stáhne software z řídící jednotky motoru a zálohuje se? Pak teprve dojde na samotnou optimalizaci výkonu.
Předem je třeba si také ověřit, v jakém stavu motor je a odvodit si, zda je možné vůz bez rizika nachipovat a o kolik. Stejně tak je důležité podrobit vozidlo důkladným testům a měření, aby se odhalily případné závady, které by zapříčinily, že se úprava neprojeví tak, jak by měla.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.