Taky si často říkáte, že to auto je až příliš chytré? Pak vás určitě nepřekvapí, že lze upravit software řídící jednotky motoru tak, aby došlo ke zvýšení jeho výkonnosti a snížení spotřeby. Řeč je o chiptuningu. Zvládnete ho sami, nebo je lepší svěřit ho odborníkům?
Chiptuning je softwarová úprava
Že jste o něm ještě neslyšeli, ale vidina snížení spotřeby motoru nebo zvýšení jeho výkonnosti, se vám líbí? Pak vás jistě zajímá, o co jde.
Počítač řídí spalovací motor a vyhodnocuje z čidel údaje jako polohu plynového pedálu, otáčky motoru nebo třeba množství nasátého vzduchu.
Chiptuningem rozumíme softwarovou úpravu řídící jednotky auta, která vede ke zvýšení výkonu motoru. V podstatě jde o přeprogramování elektronického paměťového bloku sériovým programem. Každý moderní vůz je totiž vybavený řídící jednotkou motoru s operační pamětí, ve které jsou uložená data a nastavení pro bezvadný chod motoru.
Řídící jednotka začne pracovat v okamžiku, kdy otočíte klíčkem v zapalování. Po celou dobu provozu ji senzory motoru zásobují důležitými daty, jednotka je vyhodnotí a podle aktuálního požadavku řidiče mění nastavení.
Potenciál vozu nebývá z výroby využitý na 100 %, nastavení je třeba přizpůsobit vlastníkovi vozu, klimatickým podmínkám, péči o vůz, jeho pravidelný servis a údržbu, použité palivo apod. Řešením pak může být právě chiptuning.
Doba úpravy se odvíjí od typu vozidla a motorové jednotky, provádí se na míru danému vozidlu.
Proč se pro chiptuning rozhodnout?
Chiptuning lze provést u většiny vozidel, proč se pro něj rozhodnout?
Snížení spotřeby, která podle typu řídící jednotky a motoru může dosáhnout až 1,5 l na 100 km. Zvýšení jízdního komfortu, vozidlo bude lépe akcelerovat. Bezpečnější předjíždění a zvýšení plynulosti a bezpečnosti silničního provozu.Chiptuning svépomocí nebo od odborníků?
Jednoznačně od odborníků. Tedy pokud chcete, aby výsledek byl přesně takový, jaký si představujete a nemuseli jste pak řešit případné problémy, až půjdete na STK.
Když se udělá správně, nebude navyšovat emise výfukových plynů, ani nedojde ke snížení životnosti motoru. Navíc byste si chiptuning a úpravy řídících jednotek měli nechat zapsat do velkého technického průkazu.
Víte, že když si necháte udělat chiptuning od odborníků, nejprve se vždy stáhne software z řídící jednotky motoru a zálohuje se? Pak teprve dojde na samotnou optimalizaci výkonu.
Předem je třeba si také ověřit, v jakém stavu motor je a odvodit si, zda je možné vůz bez rizika nachipovat a o kolik. Stejně tak je důležité podrobit vozidlo důkladným testům a měření, aby se odhalily případné závady, které by zapříčinily, že se úprava neprojeví tak, jak by měla.
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.