Taky si často říkáte, že to auto je až příliš chytré? Pak vás určitě nepřekvapí, že lze upravit software řídící jednotky motoru tak, aby došlo ke zvýšení jeho výkonnosti a snížení spotřeby. Řeč je o chiptuningu. Zvládnete ho sami, nebo je lepší svěřit ho odborníkům?
Chiptuning je softwarová úprava
Že jste o něm ještě neslyšeli, ale vidina snížení spotřeby motoru nebo zvýšení jeho výkonnosti, se vám líbí? Pak vás jistě zajímá, o co jde.
Počítač řídí spalovací motor a vyhodnocuje z čidel údaje jako polohu plynového pedálu, otáčky motoru nebo třeba množství nasátého vzduchu.
Chiptuningem rozumíme softwarovou úpravu řídící jednotky auta, která vede ke zvýšení výkonu motoru. V podstatě jde o přeprogramování elektronického paměťového bloku sériovým programem. Každý moderní vůz je totiž vybavený řídící jednotkou motoru s operační pamětí, ve které jsou uložená data a nastavení pro bezvadný chod motoru.
Řídící jednotka začne pracovat v okamžiku, kdy otočíte klíčkem v zapalování. Po celou dobu provozu ji senzory motoru zásobují důležitými daty, jednotka je vyhodnotí a podle aktuálního požadavku řidiče mění nastavení.
Potenciál vozu nebývá z výroby využitý na 100 %, nastavení je třeba přizpůsobit vlastníkovi vozu, klimatickým podmínkám, péči o vůz, jeho pravidelný servis a údržbu, použité palivo apod. Řešením pak může být právě chiptuning.
Doba úpravy se odvíjí od typu vozidla a motorové jednotky, provádí se na míru danému vozidlu.
Proč se pro chiptuning rozhodnout?
Chiptuning lze provést u většiny vozidel, proč se pro něj rozhodnout?
Snížení spotřeby, která podle typu řídící jednotky a motoru může dosáhnout až 1,5 l na 100 km. Zvýšení jízdního komfortu, vozidlo bude lépe akcelerovat. Bezpečnější předjíždění a zvýšení plynulosti a bezpečnosti silničního provozu.Chiptuning svépomocí nebo od odborníků?
Jednoznačně od odborníků. Tedy pokud chcete, aby výsledek byl přesně takový, jaký si představujete a nemuseli jste pak řešit případné problémy, až půjdete na STK.
Když se udělá správně, nebude navyšovat emise výfukových plynů, ani nedojde ke snížení životnosti motoru. Navíc byste si chiptuning a úpravy řídících jednotek měli nechat zapsat do velkého technického průkazu.
Víte, že když si necháte udělat chiptuning od odborníků, nejprve se vždy stáhne software z řídící jednotky motoru a zálohuje se? Pak teprve dojde na samotnou optimalizaci výkonu.
Předem je třeba si také ověřit, v jakém stavu motor je a odvodit si, zda je možné vůz bez rizika nachipovat a o kolik. Stejně tak je důležité podrobit vozidlo důkladným testům a měření, aby se odhalily případné závady, které by zapříčinily, že se úprava neprojeví tak, jak by měla.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.