Augusta MacBetha neznal před loňskou sezonou v České republice v závodnických kruzích snad nikdo. Nyní, před sezonou 2017, se řadí v Octavia Cupu k horkým kandidátům na nejvyšší příčky. Proč odcestoval z Ameriky do Evropy? Kdy poprvé závodil? Co je jeho snem? To vše v následujícím rozhovoru se sympatickým Američanem.
Auguste, pověz nám o tvém prvním závodě. Bylo to v roce 2008 na okruhu v Portlandu v americkém Oregonu. Můj závodní mentor mi půjčil starý závodní vůz, který od roku 1985 tak nějak hibernoval na jeho dvorku. Byl to Renault Alliance Cup s brutálním výkonem 60 koní. Bylo to tak staré auto, že jsem vlastně ani nemohl závodit v žádné pořádné třídě. Tak jsem skončil na trati s mnohem rychlejšími vozy, kterých se nedalo udržet. Naštěstí pro mě začalo tehdy pršet a díky tomu jsem byl schopný dokončit závod kousek za hlavním balíkem závodníků.
Poté jsi odešel do Evropy kvůli práci, je to tak? Částečně ano, ale bylo to hlavně kvůli závodům. Byl to risk, protože jsem neznal žádné detaily o okruhových závodech v Evropě. Neznal jsem žádné lidi, žádné týmy, dokonce jsem ani nevěděl, v jakém seriálu bych mohl začít závodit. Jediné, co jsem věděl, bylo to, že se chci do toho zapojit a vítězit tolik, jak jen to bude možné.
Jak moc rozdílný je životní styl v Americe a tady v Evropě? Těžko se to srovnává, jelikož jak v Americe, tak v Evropě je tolik různých subkultur. Já jsem se odstěhoval ze západního pobřeží Spojených států do Švýcarska. Relativně řečeno si však myslím, že právě ve Švýcarsku dokážou lidé mnohem více ocenit ty malé věci v životě, které jsou v Americe často přehlíženy a podceňovány. Tady v Evropě je mnohem méně strachu, což vede ke zdvořilému respektu a mnohem méně defenzivní sociální interakci. Podle mě je životní úroveň ve Švýcarsku a vlastně i v Evropě celkově mnohem vyšší, než v Americe, ale to je jen můj osobní názor. Hodně mých švýcarských přátel si myslí, že jsem blázen, že jsem se stěhoval do Švýcarska z Kalifornie. V angličtině máme takovou frázi, že „tráva je vždy zelenější na druhé straně“, což k tomuto případu sedí naprosto přesně.
Jaké byly tvé první závodnické krůčky v Evropě? Nebylo to jednoduché. Nikoho jsem tady neznal, co se týče závodního prostředí, a ani jsem nevěděl, jakým směrem se mám vydat. První rok ve Švýcarsku byl pro mě nejnáročnější, protože jsem vůbec nezávodil. Jedinou věcí, co jsem mohl dělat, abych ukojil svůj hlad po závodění, bylo jet na Nürburgring a obkroužit pár kol na Nordschleife. Jednou jsem si po práci zapnul Xbox a když jsem viděl, jak se mi načítá Forza, tak jsem si řekl, že bych to měl brát vážně, vypnout Xbox a jít k počítači. Zapnul jsem Google překladač a díky tomu jsem byl schopen najít závodní vozy k pronájmu, což mě dovedlo do německé BMW Challenge. O měsíc později jsem se na Hockenheimu poutal v BMW M3 E30 a nemohl jsem tomu věřit. To byl moment, na který nikdy nezapomenu.
Nyní k Octavia Cupu. Jaké byly tvé první dojmy z tohoto šampionátu? Octavia Cup pro mě znamenal mnohokrát poprvé. Poprvé v pohárovém seriálu. Poprvé v novotou vonícím závodním voze. Poprvé jsem se dostal do východní Evropy. Nezapomenu na první trénink na Hungaroringu. Volná trať, dobré podmínky, žádný provoz, auto fungovalo dobře. Pořádně jsem tomu dal, byl jsem celkem spokojený s výkonem a poté jsem jel na pit lane. „Velmi dobré, jsi osmý nejrychlejší,“ řekl mi můj mechanik. Cože?!?!? Vždyť to bylo pocitově tak rychlé! To byl moment, kdy jsem si uvědomil, jak moc se musím zlepšit, abych byl v tomto šampionátu konkurenceschopný. Takový tlak jsem potřeboval, abych se mohl zlepšovat.
Od začátku mě ale ohromil profesionální přístup a vědomosti organizátorů. Mechanici a inženýři běhali kolem vozů s laptopy a nářadím tak, aby vozy fungovaly, jak měly a pečlivě naslouchali jezdcům. Dokážu si představit, že jakákoliv nová nebo znovuzrozená série může odstranit své nedostatky zkušenostmi a časem stráveným na trati, což se vlastně loni tak nějak potvrdilo.
Zezačátku jsi měl v OC pomalejší start, ale ke konci sezony jsi byl schopen velkých věcí. Co bylo hlavním důvodem? Faktorem byla jistota ve voze, ale na Slovakia Ringu se změnila i dynamika týmu. Spolu s jistotou a komfortem ve voze jsem konečně nesoustředil na „závodění s pronajatým vozem“, ale soustředil mnohem více na mé pocity, díky kterým jsme mohli nastavit vůz. Velký vliv měl v tomhle na mě Petr Fulín, se kterým jsem toho na Slovensku během testů hodně probral. Inspiroval mě, abych na trati zkusil jízdní styl, jaký jsem ještě nezkusil a abych udělal na voze změny, které jsem taktéž nezkusil. To bylo to pošťouchnutí správným směrem, které jsem potřeboval, abych byl úspěšný a úspěch se dostal prakticky ihned. Ze středu pole jsem se dostal v kvalifikaci na první místo.
Takže sezónu 2016 nakonec hodnotíš jako úspěšnou? Určitě ano. První část sezony hodnotím jako cennou lekci, zatímco druhá část sezony prokázala, že jsme se z té první části dokázali poučit a posunuli jsme se tam, kam se jsem si vždycky přál. Kdybys mi na Hungaroringu řekl, že si v roce 2016 stoupnu na stupně vítězů, tak bych ti nevěřil. Poslední dva závody na Slovakia Ringu a v Brně byly jedny z nejlepších v mé kariéře.
Zůstáváš v Octavia Cupu i letos nebo tě uvidíme někde jinde? Ano! Jsem moc rád, že můžu oznámit, že jsem přijal nabídku od pana Josefa Křenka a společnosti Benet Automotive závodit v Octavia Cupu i letos.
Líbí se ti více americké, či evropské závodní šampionáty? Obojí je velká zábava, ale preferuji evropské série. Když jsem byl v Americe, tak bylo mým snem odstěhovat se do Evropy a závodit v cestovních vozech. Evropa je světovým centrem cestovních vozů. Vznikají tu nejnovější technologie a také je tu nejvíce vědomostí o těchto závodech. V Americe mám závodnického kamaráda, který mě hodně sleduje, a já věřím, že sen závodit v Evropě nemají jen kluci v Americe, ale po celém světě.
Jaký je tvůj závodní sen a kde bys chtěl být za 5 let? Chtěl bych závodit v nějaké profesionální sérii, jakými jsou ETCC, WTCC nebo TCR, ale stejně tak bych se chtěl podílet na vývoji nové generace vozů a vlastně i jejich jezdců. Mým největším snem by bylo, kdybych skončil v mé (úžasné) práci v Googlu a trávil bych dny na závodních tratích, kde bych pracoval s inženýry, hluboko ponořen v analýze dat v kombinaci se závoděním tak, abych se podílel na vývoji technologií v motorsportu. V případě, že bych dokázal pomoci jezdcům zlepšit jejich schopnosti, tak bych byl opravdu hrdý.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.