Marco Wittmann se stal šampionem DTM pro rok 2016, avšak BMW dostalo před sezonou citelnou výhodu. Legenda DTM, Hans-Joachim Stuck, obhajuje v rozhovoru s ard.de toto rozhodnutí.
O: Pane Stucku, Marco Wittmann je šampion DTM - zasloužil si tento titul?Hans-Joachim Stuck: Zcela jasně ano! Pro mě byl letos jezdeckou hvězdou. A to v DTM jezdí velmi dobří jezdci. Marco Wittmann je vyjímečný jezdec - jako Michael Schumacher, Sebastian Vettel ve svých časech u Red Bullu nebo Nico Rosberg v letošní sezoně.
O: Co ho tak odlišuje?H-JS: Není jen velmi rychlý, ale jezdí také velmi inteligentně. Jasně, má dobré auto a jeho tým ho také dobře řídí. Ale má také velký jezdecký talent nikdy nepoškodit auto a je velmi stabilní.
O: Naopak Edoardo Mortara je typem jezdce, který vždy jezdí naplno. Jaké jsou jeho kvality?H-JS: Ano, je také velmi, velmi rychlý. Ale také s autem vjede do jakékoliv malé díry, která se před ním otevře. Najede do ní, i kdyby měla jenom jeden metr a on přitom potřeboval dva metry.
O: Jeho jízda je ale kořením DTM, ne?H-JS: Ano, jistě. Je dobré, že máme takto rozdílné typy jezdců. Například v F1 mám občas pocit, že jsou všichni jezdci stejní. Proto jsem byl rád, když si Lewis Hamilton na tiskové konferenci hrál s telefonem - to se alespoň něco dělo. Jde přece o zábavu pro fanoušky, nejezdíme zde jen pro nás.
O: Zábava v DTM 2016 byla ale trošku uměle vytvořená - BMW dostalo výhodu [nižší váha, širší zadní křídlo]. Při zpětném pohledu, bylo to správné rozhodnutí? H-JS: Ano, na 100 %. Správné bylo, že jim byla tato výhoda udělena, a také to, že jim nebyla během sezony odebrána.
O: To nám musíte vysvětlit - možná také jezdcům Audi a Mercedesu...H-JS: Určitě, tak za prvé: Občas mělo výhodu Audi, občas Mercedes, takže BMW není žádná výjimka. V této sérii jde hlavně o jedno: napětí. S tím souhlasí všichni tři výrobci. Když se někdo před sezonou ocitne v prekérní situaci, tak se společně sejdeme a ušetříme ho od katastrofy. Nemáme tolik značek, jako jinde, kde jede třeba 14 výrobců. Máme jen tři a kdyby jeden nestačil, tak by to byl pro fanoušky problém. Bylo by to nudné. Jsem za DTM rád, že jsme se domluvili.
O: Ale když Wittmann vedl a ostatní výrobci mohli chtít vyrovnání nebo alespoň snížení výhody, tak proč byste nesouhlasil?H-JS: Nemá smysl zasahovat do rozběhnuté sezony. Chtěli jsme napětí, to jsme měli, takže proč něco korigovat?
O: Protože teď může před každou sezonou přijít jedna značka a chtít podobnou úlevu...H-JS: Přiznávám, že tohle si u nás nikdo nepřeje. Ale je to jednou z výhod DTM, že zde možnost takovéto úpravy existuje. Máme tři značky, pneumatiky a aerodynamika jsou dost svázány pravidly a my potřebujeme napětí.
O: Proč jsou v DTM vlastně jenom tři značky? Je DTM uzavřená společnost?H-JS: Naopak, jsme absolutně otevření! Šéf ITR, Hans-Werner Aufrecht, je v této otázce hodně aktivní - naposledy jsme měli na Nürburgringu Japonce a hodně jsme s nimi jednali. Moc bychom si přáli, kdyby ještě někdo přišel. Ale ještě důležitější je, aby nikdo neodešel. Pokud by zůstaly jenom dvě značky, nebyl by to šampionát.
O: Hrozí tento scénář?H-JS: V roce 2017 a 2018 ne. Ale kdo ví, jaký bude další vývoj? Kdo ví, co chtějí značky a kdo ví, co chtějí fanoušci?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.