Zandvoort: Ekström Audi konečně vyjel výhru

Ekström, Mattias
Ekström, Mattias, foto: dtm.de - HOCH ZWEI
iM2 27. září 2014 20:37
Sdílej:

ZÁVODNÍ VÍKEND; Původně se letos v nizozemském Zandvoortu jet nemělo, avšak plánovaný závod v Číně se díky úrovni připravenosti nemohl uskutečnit, a tak za něj zaskočil Zandvoort. Trať leží na mořském pobřeží a specifikem jsou písečné duny kolem tratě.

Závod: AKTUALIZACE: Dodatečnou penalizaci 30 vteřin dostal Daniel Juncadella za nehodu s Farfusem, to jej srazilo z bodů, naopak na ně posunulo Joeyho Handa - více zde. Mattias Ekström dnes na Zandvoortu ukončil dlouhé čekání Audi na další vítězství v DTM, závod to byl ale hodně nepředvídatelný a plný výjezdu safety caru. Švéd se také dnes stal prvním jezdcem, který dle pravidel platných od letošní sezony vyhrál poté, co startoval do závodu na tvrdších gumách.  Klíčem k jeho úspěchu byla třetí ze čtyř safety car fází, která přišla jen kolo poté, co Ekström přezul z tvrdší směsi pneumatik Hankook na měkčí. Díky tomu, že se pole sjelo, tak měl skvělé podmínky pro postup vpřed. To se mu přesně podařilo a ve 33. kole převzal vedení od Marca Wittmanna a už se jej nevzdal.  "Je už to dlouho, co jsme měli trofej. Mnoho lidí může říci, že to bylo štěstí a já vím, že abyste vyhráli závod, tak potřebujete trochu štěstí. Ale nijak to nezastiňuje výkon, ten byl velmi dobrý. Vyhrát závod je docela pěkné poté, co se vám to nepodařilo delší dobu," řekl Mattias Ekström.  Švéda na podiu doplnili dva jezdci BMW, když druhý byl Marco Wittmann a třetí Martin Tomczyk. Oba také poměrně vytěžili z vhodného načasování jejich zastávek v období safety caru. Nebýt toho, že závod dojížděli na tvrdší směsi, tak by je Ekström zřejmě nepředjel.  O co více štěstí měl u Audi Ekström, o to méně si ho vybral Mike Rockenfeller. Po pěkné bitvě s Wittmannem zkraje závodu, který se po startu dostal na úkor Rockenfellera do vedení, se na čelo opět vrátil jezdec Audi a do půlky závodu si vyjel slušný náskok. Pak se mu strategie doslova rozpadla, když přišly krátce po sobě dva výjezdy safety caru a pole se tak sjelo. Když pak nakonec zajel loňský mistr DTM do boxů v kole 32., tak se propadl až na šestnácté místo. Z průběhu závodu profitoval také Edoardo Mortara, který dobře načasoval svoji zastávku a který startoval po včerejší diskvalifikaci z kvalifikace až z poslední řady, doslova několik vteřin před výjezdem zpomalovacího vozu v 18. kole a bral tak čtvrté místo.  Páté místo bral Christian Vietoris, který jel jako jediný s novou specifikací Mercedesu a šestý byl Maxime Martin. Tato dvojice se také slušně posunula, když startovala ze 16. (Martin) a 17. (Vietoris) místa. Těžili z podobné strategie, kterou jel také Ekström. Zbylá místa na bodech brali Pascal Wehrlein, Daniel Juncadella, Robert Wickens a Timo Scheider.  Pět jezdců nevidělo cíl závod - Paffett a Tambay si potykali se zdí v zatáčce Mastersbocht. Paul di Resta byl roztočen Antonio Felixem da Costou v zatáčce Tarzan a na následky musel také vzdát. Dle komisařů ale nenechal di Resta da Costovi dost místa. Augusta Farfuse roztočil a do svodidel poslal Daniel Juncadella před zatáčkou Hans Ernst Bocht. Další výjezd safety caru způsobila kolize Nica Müllera, který skončil ve svodidlech na výjezdu ze zatáčky Tarzan, toho tam vyšťouchl Christian Vietoris, dle komisařů bylo ale vše v pořádku. Výsledky závodu: zde Kvalifikace: AKTUALIZACE:  Pořadí dostalo změn poté, co dostal Ekström penalizaci - více zde. Další penalizaci dostal Edoardo Mortara, který byl z kvalifikace rovnou vyloučen - více zde. Mike Rockenfeller se svojí Audi RS5 DTM získal pole position na Zandvoortu, když se mu podařilo svým kvalifikačním kolem prolomit dosavadní rekord okruhu. Jezdec týmu Phoenix Audi nebyl nejrychlejší ani v Q1 ani v Q2, to nejlepší si schoval na Q3, kde zajel čas 1:30,713 min. Takto rychle v kvalifikaci na závod DTM ještě nikdo nikdy nejel. "Pochopitelně se cítím skvěle. Věděli jsme, že to bude těsné, také v šampionátu je to velmi těsné. Proto když se člověk dostane na pole position, tak může být opravdu hrdý. V několika posledních dnech jsem měl docela problémy se svým žaludkem, takže je skvělé být zde a navíc na prvním místě," řekl po skončení jízdy proti chronometru vítěz. Rekord v kvalifikaci doposud patřil Marco Wittmannovi, který dokončil kvalifikaci na druhém místě, ovšem s nicotnou ztrátou 0,026s! Třetí místo patří opět Audi zásluhou Edoardo Mortary, který na vítěze ztratil opět nicotných 0,044s! Audi se dnes obecně dařilo, protože v TOP6 je 5 vozů z Ingolstadtu - v dalších speciálech sedí Mattias Ekström, Jamie Green a Nico Müller. Jediným Mercedesem, který pronikl do Q3, byl Pascal Wehrlein. Výsledkem bylo ale až 7. místo. Zajímavé ale je, že v Q2 zajel Němec ještě rychlejší (a to poměrně signifikantně) kolo, než by stačilo v Q3 na vítězství - 1:30,449 min. "Ve volných trénincích jsme měli problémy, proto jsem byl překvapen naší rychlostí v Q1 a Q2, jenže v Q3 si věci nesedly," připustil překvapení z vlastní rychlosti vítěz předchozího závodu. 8. místo bral Martin Tomczyk, jeho kolega od BMW, Joey Hand, nepostoupil do Q3 pouze o 0,06s a bude tak stát jako 9. Pokračuje špatná forma Antonia Felixe da Costy, který nepostoupil ani do Q2 a to těsným rozdílem desetiny sekundy. Poslední tři místa připadla Mercedesům, suverénně nejpomalejší byl Vitaly Petrov. Rus havaroval už zkraje prvního volného tréninku a tým mu stačil dát auto pro kvalifikaci dohromady opravdu na poslední chvíli. Výsledky kvalifikace: zde Výsledky 2. volného tréninku: zde Výsledky 1. volného tréninku: zde  
Témata:
Stalo se
Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.