S novou sezonou přichází i změny v pravidlech. Na co se můžeme v DTM od roku 2013 těšit? Změn je poměrně dost...
DRS: Das Drag Reduction System (DRS) je systém, který umožňuje jezdcům z kokpitu sklopit zadní křídlo a tím zvýšit maximální rychlost na rovince. Pokud jezdec jedoucí za jiným bude na cílové rovince vzdálen od druhého vozu pod 2 vteřiny, tak dostane od vedení závodu signál umožňující využití systému. Systém smí být využit jednou v každém kole (v případě dostatečné blízkosti).
Zadní křídlo se sklopí o 15° a auto tak na rovince získá 5 až 7 km/h. Systém se nesmí používat v prvních 3 stejně tak jako posledních 3 kolech. V případě výjezdu safety-caru je jeho využití taktéž zakázáno po další 3 okruhy. Diváci mohou snadno rozpoznat, který vůz jezde s aktivovaným DRS, protože boční plát zadního křídla se sklápí také.
Pneumatiky Option: Pneumatikářský partner DTM, společnost Hankook, představila měkší směs pneumatik, než na které byli až doposud jezdci v DTM zvyklí. Tyto pneumatiky by měly být v čase na kolo rychlejší asi o 1 až 1,5 vteřiny. Jenže po určité kilometráži jejich výkonnosti výrazně propadne. Každý jezdec obdrží pro závod jednu sadu těchto pneumatik, které musí nasadit. V prvních 3 a posledních 3 kolech není povolena žádná povinná zastávka v boxech na výměnu pneumatik. Diváci pneumatiky Option snadno poznají, na boku jsou označeny žlutým proužkem.
Boxové okno: Stejně jako v předešlých letech jsou povinné dvě zastávky v boxech. Mimo zákaz absolvování povinné zastávky v prvních nebo posledních 3 kolech však již neexistuje žádné boxové okno, jak tomu bývalo v minulých letech.
Kvalifikace: Opět je rozdělena do 4 částí. Novinkou je možnost jezdců, kteří postoupili do Q4 nasadit čerstvé pneumatiky.
Volba pneumatik: Jezdci si mohou svobodně zvolit, na jakých pneumatikách odstartují - na pneumatikách Option nebo na standardních. Toto rozhodnutí ale musí oznámit již v sobotu po kvalifikaci.
Parc fermé: V sezoně 2013 budou smět týmy mezi kvalifikací a závodem na vozech pracovat jen v pravidlech vymezených případech - nedělní warm-up odpadá. Po kvalifikaci jsou vozy v režimu parc fermé. V případě nutnosti práce na voze bude muset auto startovat z boxů.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.