Promotér DTM, společnost ITR, americká série Grand-Am a americká federace IMSA budou spolupracovat. V plánu je totiž od roku 2015 americká série DTM.
DTM udělalo v otázce své internacionalizace další velký krok. Po dohodě o spolupráci s japonskou serií Super-GT od roku 2014 bychom měli vídat monoposty ve stylu DTM od roku 2015 v USA. Dohodl se na tom držitel práv na DTM a jeho promotér, společnost ITR, provozovatel americké série Grand-Am a americká federace motorsportu International Motor Sports Association (IMSA).
Společným cílem je americká verze DTM. To řekli zástupci všech zúčastněných stran v úterý v Gotham Ballroom hotelu InterContinental na Times Square v New Yorku. Hlavním bodem jednání bylo podepsání kontraktu mezi zakladetelem Grand-Am, Jimem Franceem, a Hansem Wernerem Aufrechtem, předsedou představenstva ITR.
"Nová technická pravidla a uzavřené partnerství vytvoří poprvé v historii našeho sportu globální platformu pro angažování zúčastněných výrobců na hlavních trzích v Severní Americe, Evropě a Asii. Tato platforma jim umožní bojovat na stejné technické bázi se zárukou světově nejúspěšnějších promotérů. To jim umožní bojovat s výkonově nejsilnějšími vozy na atraktivních okruzích," řekl Hans Werner Aufrecht.
"Vedle šesti již angažovaných výrobců z Německa a Japonska - Audi, Mercedesu-Benz, BMW, Hondy, Toyoty a Nissanu - angažmá pochopitelně nabízí také nové a vyjímečné pole působnosti pro americké premiové výrobce, jako jsou například Cadillac, Lincoln nebo Dodge SRT v rámci budoucích programů v motorsportu. Tito výrobci jsou již společně s naším novým partnerem Grand-Am/IMSA informováni a povzbuzováni k účasti," pokračuje Aufrecht.
Nejbližší možný start série, která se bude řídit pravidly DTM, které jsou vyvíjeny společně ITR, výrobci a Německým spolkem motor sportu (DMSB), je rok 2015. Mohla by se pak stát součástí víkendu United-SportsCar-Racing (USCR). USCR je v USA nová série, která vznikla 14. března sloučením Grand-Am s American-Le-Mans-Series (ALMS) a jako kontrolní orgán zde figuruje IMSA.
"Po oznámení SportsCar-Racing a IMSA ukazuje tato dohoda na formu, ve které právě začínáme," řekl prezident Grand-Am, Ed Bennett. "Dalšími kroky v tomto procesu budou další diskuse s různými automobilovými výrobci, jejichž vnímání by k tomuto konceptu bylo esenciální, abychom mohli proměnit v realitu severoamerickou sérii ve stylu DTM."
Série podobná severoamerické variantě DTM bude momentálně v Evropě zastupována DTM doplněným o patformu z japonského Super-GT. Super-GT bude spravováno GT-Asociací (GTA), se kterou se ITR v loňském říjnu dohodlo na spolupráci od roku 2014. "Nové partnerství mezi našimi stranami bude nadále zvyšovat hodnotu DTM, Grand-Am, IMSA a Super GT," řekl předseda GTA, Massaki Bandoh. "Otevře to bránu ke globalizaci závodů GT a cestovních vozů. Musíme této příležitosti společně využít."
V DTM momentálně zastoupené automobilky - BMW, Audi a Mercedes-Benz - které byly všechny v New Yorku zastoupeny, berou novou dohodu pozitivně. Americký trh je pro ně extrémně důležitý. Serie podobná DTM jim umožní přímé spojení se se zákazníky. "Bude to v budoucnu možnost, jak nasazovat Audi RS5 DTM v prestižní závodní serii nejen v Evropě, ale i v Asii a Severní Americe," řekl Wolfgang Dürheimer, předseda technického vývoje u Audi AG. "Pro Audi, jako globálně operující společnost, je to vzrušující a zajímavé."
"Plánovanou kooperaci mezi DTM a Grand-Am/IMSA vítáme", řekl šéf BMW pro motorsport, Jens Marquardt. "Udělali další důležitý krok v internacionalizaci DTM. Těmto plánům jsme jako BMW velmi otevřeni. Severoamerický trh je celkově největším odbytištěm pro BMW - a také největším odbytiště pro vozy BMW M. BMW má v USA také velkou tradici v závodním sportu. Díky tomu jsme rádi za vyhlídku již brzy vidět vozy BMW DTM v USA."
Toto Wolff, šéf Mercedesu-Benz pro motorsport, k tomu řekl: "USA je pro Mercedes celosvětově největším odbytištěm. Přesně proto jsme rádi za dlouhodobou spolupráci mezi DTM a Grand-Am/IMSA. Díky domluvené technické bázi se pro nás otevírá budoucí možnost díky DTM dokázat naši konkurenceschopnost na závodní dráze."
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?