Po sedmi z deseti závodů vede Mattias Ekström , šampion DTM z roku 2004, průběžné hodnocení i letos. Po jeho vítězném začátku na Hockenheimu byl Švéd v posledních čtyřech závodech na podiu a sbírá body. V rozhoru se jezdec Audi ohlédl za dosavadní sezonou a hovořil o dalších třech závodech.
Mattiasi, jste s dosavadním průběhem sezony spokojen? Začátek sezony na Hockenheimu byl ideální. Měli jsme hodně dobré auto, a to pro mě rozhodlo závod. Další dva závody nebyly zrovna nejlepší. Na Oscherslebenu jsme měli hodně smůly a omylem jsem ulil start a musel jsem projet boxy. Potom na EuroSpeedway Lausitz jsme nebyli tak rychlí, jak jsme si přáli. A pak v dalších závodech (v Brands Hatch, na Norisringu, v Mugellu a naposled Zandvoortu) jsem byl na podiu.
Máte osmi bodový náskok před týmovým kolegou Martinem Tomczykem a dalších 12 před nejlepším jezdcem Mercedesu Bruno Spenglerem. Je to uklidňující fakt? 8 nebo 12 bodů náskoku není v DTM žádným uklidněním, nemohu zvolnit. V nadcházejících třech závodech se rozdá ještě 30 bodů a v DTM si nemůžete být ničím jistí. Proto se budu snažit.
Váš týmový kolega má také solidní šanci na titul. Jak se to mezi vámi rozhodne? Tady nebude žádné rozhodování. Máme dobré vyhlídky a jedeme Audi pro titul. Znám Martina (Tomczyka) a vím přesně co bude dělat, co si myslí. Když je přede mnou, přeji mu a obráceně.
Po závodě v Zandvoortu začala diskuze o průběhu závodu – jaký je váš názor? Můj start byl OK a mohl jsem se dostat do vedení. Po první zastávce jsem byl zdržován pomalejšími jezdci. Tak jsem hned po první zastávce jel na druhou. Pak jsem měl volnou dráhu, než jsem dojel Miku (Häkkinena). Na konci jsem předjel Bruna (Spenglera) – to byl můj dobrý manévr. Mohl jsem pak dojet Premata, Tomczyka a Scheidera. Na konci mě Scheider nechal klidně předjet, což bylo z mého pohledu dobré.
Cíl závodu nebyl jednoduchý… To by konkurence udělala také. Na začátku roku začínají všichni s nulou a jeli naplno.V průběhu roku se ukázalo jak se šampionát vyvíjel. DTM je konec konců týmovým sportem. Když mají obě značky šanci na titul, stojím za tím, aby se zbytečně neobíraly o body.
To by se také někteří mohli naštvat a stěžovat si. Co vy na to? Můj závod byl fair. Nerozumím těm jezdcům – v cestovních vozech vidíte dotyky vozů pořád. To se stává i vedoucímu a nesmí se to nadhodnocovat. Všichni bojujeme tvrdě o vítězství.
Při vyhlašování vítězů se hodně pískalo – byl jste tím dotčen? Naproti podiu seděli skoro jen fanoušci Mercedesu na jejich tribuně, tady je něco takového normální. Ti by jásali jen kdyby tam byl jezdec Mercedesu. Pamatuji si přesně rok 2004, jak jsme dojeli na prvních dvou místech já a Martin (Tomzcyk), to bylo také ticho, protože Albers byl třetí. To je úplně normální a je to O.K. To není samozřejmě ani ve fotbale jinak, v žádném sportu nejásají fandové protivníka.
Jedna otázka k závodu v Mugellu – mohl jste vyhrát? Přirozeně jsem chtěl vyhrát. Poté co jsem byl za Mikou (Häkkinenem) jsem viděl, že mimo ideální stopu jsou nečistoty, a tak se nedalo předjíždět. Potom jsem byl dál za ním, po jedné chybě jsem doufal, že ho budu moci předjet. Ale to se nestalo, proto jsem se musel spokojit s osmi body. Je za mnou ta doba, kdy bych na něj zbrkle zaútočil.
Audi poslední závody v Mugellu a na Zandvoortu dominovalo. Jaké faktory se na tom podílely? V Mugellu jsme byli poprvé lehčí než aktuální C-Klasse, což už znamená hodně. K tomu je na Zandvoortu a v Mugellu řada rychlých zatáček. To našemu vozu vyhovuje.
Jak se díváte na nadcházející závod na Nürburgringu? Vyhovuje tato trať Audi A4 DTM? Myslím, že na Nürburgringu to bude vyrovnané a na všech prvních pěti místech nebude stát Audi. Ale budeme přirozeně klást důraz na to, abychom i zde zajeli dobrý výsledek.
A osobně vidíte jako největšího favorita koho? Já myslím, že na Nürburgringu jsem dosahoval vždy dobrých výsledků. Trať je velmi kluzká a závody jsou pořád zajímavé. K tomu přicestuje hodně fanoušků ze Skandinávie. V Eifelu mohou jet pár kol na Nordschleife (stará trať). Atmosféra je zde pořád vynikající, a to je pro mě motivací.
Devátý závod bude znova v Barceloně, s jakými vzpomínkami tam jedete? V Barceloně byly bohužel poslední zatáčky přestavěny. Tím je trať pochopitelně pomalejší než vloni. To se mi moc nelibí. Některé pasáže našemu autu také velice svědčí. Minulý rok to v Barceloně nebylo špatné. A Martin (Tomczyk) si tam dojel pro první vítězství.
Teď je čtyřtýdenní pauza, jak strávíš tento čas? Pojedu na týden domů na Bodamské jezero a tam budu relaxovat. Potom strávím týden s Tinou ve Švédsku. Také budu pochopitelně sportovat, abych zůstal na poslední tři závody fit.
Je to těžké, po dlouhém napjatém období, se udržovat O.K.? Už v pondělí po závodě jsem „přepnul čudlík“. Když je po závodě, ztrácí se moje napětí velmi rychle. V týdnu před dalším závodem směřuji k dalšímu „závodnímu modu“ a koncentruji se na moje výkony.
Poslední otázka: Mohl byste si po aktuálním stavu sám na sebe vsadit, jako na šampiona? Mohl bych už něco na sebe vsadit, jsem přece v čele tabulky. Třicet bodů se sice ještě rozdá, ale momentálně to vypadá dobře.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.