Po sedmi z deseti závodů vede Mattias Ekström , šampion DTM z roku 2004, průběžné hodnocení i letos. Po jeho vítězném začátku na Hockenheimu byl Švéd v posledních čtyřech závodech na podiu a sbírá body. V rozhoru se jezdec Audi ohlédl za dosavadní sezonou a hovořil o dalších třech závodech.
Mattiasi, jste s dosavadním průběhem sezony spokojen? Začátek sezony na Hockenheimu byl ideální. Měli jsme hodně dobré auto, a to pro mě rozhodlo závod. Další dva závody nebyly zrovna nejlepší. Na Oscherslebenu jsme měli hodně smůly a omylem jsem ulil start a musel jsem projet boxy. Potom na EuroSpeedway Lausitz jsme nebyli tak rychlí, jak jsme si přáli. A pak v dalších závodech (v Brands Hatch, na Norisringu, v Mugellu a naposled Zandvoortu) jsem byl na podiu.
Máte osmi bodový náskok před týmovým kolegou Martinem Tomczykem a dalších 12 před nejlepším jezdcem Mercedesu Bruno Spenglerem. Je to uklidňující fakt? 8 nebo 12 bodů náskoku není v DTM žádným uklidněním, nemohu zvolnit. V nadcházejících třech závodech se rozdá ještě 30 bodů a v DTM si nemůžete být ničím jistí. Proto se budu snažit.
Váš týmový kolega má také solidní šanci na titul. Jak se to mezi vámi rozhodne? Tady nebude žádné rozhodování. Máme dobré vyhlídky a jedeme Audi pro titul. Znám Martina (Tomczyka) a vím přesně co bude dělat, co si myslí. Když je přede mnou, přeji mu a obráceně.
Po závodě v Zandvoortu začala diskuze o průběhu závodu – jaký je váš názor? Můj start byl OK a mohl jsem se dostat do vedení. Po první zastávce jsem byl zdržován pomalejšími jezdci. Tak jsem hned po první zastávce jel na druhou. Pak jsem měl volnou dráhu, než jsem dojel Miku (Häkkinena). Na konci jsem předjel Bruna (Spenglera) – to byl můj dobrý manévr. Mohl jsem pak dojet Premata, Tomczyka a Scheidera. Na konci mě Scheider nechal klidně předjet, což bylo z mého pohledu dobré.
Cíl závodu nebyl jednoduchý… To by konkurence udělala také. Na začátku roku začínají všichni s nulou a jeli naplno.V průběhu roku se ukázalo jak se šampionát vyvíjel. DTM je konec konců týmovým sportem. Když mají obě značky šanci na titul, stojím za tím, aby se zbytečně neobíraly o body.
To by se také někteří mohli naštvat a stěžovat si. Co vy na to? Můj závod byl fair. Nerozumím těm jezdcům – v cestovních vozech vidíte dotyky vozů pořád. To se stává i vedoucímu a nesmí se to nadhodnocovat. Všichni bojujeme tvrdě o vítězství.
Při vyhlašování vítězů se hodně pískalo – byl jste tím dotčen? Naproti podiu seděli skoro jen fanoušci Mercedesu na jejich tribuně, tady je něco takového normální. Ti by jásali jen kdyby tam byl jezdec Mercedesu. Pamatuji si přesně rok 2004, jak jsme dojeli na prvních dvou místech já a Martin (Tomzcyk), to bylo také ticho, protože Albers byl třetí. To je úplně normální a je to O.K. To není samozřejmě ani ve fotbale jinak, v žádném sportu nejásají fandové protivníka.
Jedna otázka k závodu v Mugellu – mohl jste vyhrát? Přirozeně jsem chtěl vyhrát. Poté co jsem byl za Mikou (Häkkinenem) jsem viděl, že mimo ideální stopu jsou nečistoty, a tak se nedalo předjíždět. Potom jsem byl dál za ním, po jedné chybě jsem doufal, že ho budu moci předjet. Ale to se nestalo, proto jsem se musel spokojit s osmi body. Je za mnou ta doba, kdy bych na něj zbrkle zaútočil.
Audi poslední závody v Mugellu a na Zandvoortu dominovalo. Jaké faktory se na tom podílely? V Mugellu jsme byli poprvé lehčí než aktuální C-Klasse, což už znamená hodně. K tomu je na Zandvoortu a v Mugellu řada rychlých zatáček. To našemu vozu vyhovuje.
Jak se díváte na nadcházející závod na Nürburgringu? Vyhovuje tato trať Audi A4 DTM? Myslím, že na Nürburgringu to bude vyrovnané a na všech prvních pěti místech nebude stát Audi. Ale budeme přirozeně klást důraz na to, abychom i zde zajeli dobrý výsledek.
A osobně vidíte jako největšího favorita koho? Já myslím, že na Nürburgringu jsem dosahoval vždy dobrých výsledků. Trať je velmi kluzká a závody jsou pořád zajímavé. K tomu přicestuje hodně fanoušků ze Skandinávie. V Eifelu mohou jet pár kol na Nordschleife (stará trať). Atmosféra je zde pořád vynikající, a to je pro mě motivací.
Devátý závod bude znova v Barceloně, s jakými vzpomínkami tam jedete? V Barceloně byly bohužel poslední zatáčky přestavěny. Tím je trať pochopitelně pomalejší než vloni. To se mi moc nelibí. Některé pasáže našemu autu také velice svědčí. Minulý rok to v Barceloně nebylo špatné. A Martin (Tomczyk) si tam dojel pro první vítězství.
Teď je čtyřtýdenní pauza, jak strávíš tento čas? Pojedu na týden domů na Bodamské jezero a tam budu relaxovat. Potom strávím týden s Tinou ve Švédsku. Také budu pochopitelně sportovat, abych zůstal na poslední tři závody fit.
Je to těžké, po dlouhém napjatém období, se udržovat O.K.? Už v pondělí po závodě jsem „přepnul čudlík“. Když je po závodě, ztrácí se moje napětí velmi rychle. V týdnu před dalším závodem směřuji k dalšímu „závodnímu modu“ a koncentruji se na moje výkony.
Poslední otázka: Mohl byste si po aktuálním stavu sám na sebe vsadit, jako na šampiona? Mohl bych už něco na sebe vsadit, jsem přece v čele tabulky. Třicet bodů se sice ještě rozdá, ale momentálně to vypadá dobře.
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.