Jezdci Formule 1 jsou obecně považováni za nejlepší a nejrychlejší závodníky na světě, proč se však nemohou prosadit v německém šampionátu cestovních vozů?
Vstup každého takového jezdce je vždy provázen velkým ohlasem fanoušků, DTM je šampionát se špičkovými vozy a těší se v Evropě velké popularitě a sledovanosti. Po marketingové stránce je o expiloty F1 perfektně postaráno a nechybí nikdy při představování nových vozů či důležitých promo akcí.
V DTM se v posledních letech sešla celá řada pilotů F1 počínaje Jeanem Alesim a konče dvojnásobným šampionem F1 Mikou Häkkinenem. Oba se mohou pochlubit vítězstvím, ale o titul nebojoval ani jeden. Ještě hůře se vedlo Allanu McNishovi a Heinzi Haraldu Frentzenovi. Naopak v F1 neúspěšný Bernd Schneider slaví letos v DTM svůj pátý titul šampiona.
Kde je tedy zakopán pomyslný pes? Něco naznačil už Allan McNish, ale jeho otevřenost nebyla nijak velká, neboť s Audi pokračuje v projektu sportovních prototypů a loajalita je základním předpokladem pro udržení závodní sedačky.
Až Francouz Jean Alesi vystoupil s kritikou bez obalu a skládanka by do sebe mohla začít pomalu zapadat. Alesi kritizoval Mercedes za možnosti, které mu poskytl nebo lépe řečeno neposkytl. Měl sice k dispozici v minulých sezonách aktuálně nejlepší vůz, ale proti F1 ho nemohl prakticky vůbec testovat a vývoj i celkové ladění měli na starosti jiní piloti. V letošní sezoně mu dal Mercedes k dispozici rok starý vůz a Alesi se rozhodl raději odejít.
Frentzen je dalším pilotem, který v DTM končí, jeho rozchod s Audi byl v každém případě hlasitý a následoval po kritických slovech na adresu čtyř kruhů. HHF si stěžoval podobně jako Alesi na malou podporu. Mika Häkkinen chtěl letos bojovat o titul, ale ani zdaleka se nepřiblížil svým loňským výkonům a vítězství ze Spa 2005 je tak jeho jediným. Fin se snaží, ale i on přiznal zklamání.
Jistě, věk a fyzická kondice musí hrát přirozeně v neprospěch Alesiho, Frentzena, Häkkinena či McNishe, ale že je poráží třeba německým autoklubem protěžovaný a pro velkou část fanoušků neznámý Tomczyk, jenž začal náhle v polovině sezony z druhé desítky vyhrávat? S obdivuhodnou pravidelností je však také deklasuje i Bernd Schneider, jehož datum narození ho už mezi mladíky neřadí. Ztratili snad svoje schopnosti nebo zápal, jsou závody vozů s blatníky natolik odlišné od těch formulových?
Otazníků je celá řada a jednoznačná odpověď být vynesena nemůže, přesto poslední vývoj událostí ukazuje DTM v poněkud horším světle, než se pořadatel šampionátu snaží. V DTM jde o obchod, výrobci to nezastírají a vše se dělá pro diváka. Mercedes a Audi hledají kompromis mezi špičkovými stroji a nízkými náklady. Na základě informací od bývalých jezdců F1 lze usuzovat, že i oni jsou součástí promyšleného obchodu. Oni dodávají lesk a jméno DTM, ale dostávají za to odpovídající odměnu?
Zdá se, že prioritu v žebříčku zájmu obou výrobců mají mladí jezdci s budoucností před sebou a ostřílení harcovníci, kteří pro značku bojovali celou řadu let v nižších sériích či přímo v DTM. Až na dalším místě pak pravděpodobně stojí potřeby a požadavky expilotů F1, jejichž jména a tváře však spojené kruhy či trojcípá hvězda neustále vystavují na odiv na svých propagačních materiálech...
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?