Lesk a bída expilotů Formule 1 v DTM

Häkkinen, Mika
Häkkinen, Mika, foto: Marek FELT eWRC.CZ
Pavel Stavebník 1. listopadu 2006 09:17
Sdílej:

Jezdci Formule 1 jsou obecně považováni za nejlepší a nejrychlejší závodníky na světě, proč se však nemohou prosadit v německém šampionátu cestovních vozů?

Vstup každého takového jezdce je vždy provázen velkým ohlasem fanoušků, DTM je šampionát se špičkovými vozy a těší se v Evropě velké popularitě a sledovanosti. Po marketingové stránce je o expiloty F1 perfektně postaráno a nechybí nikdy při představování nových vozů či důležitých promo akcí.

V DTM se v posledních letech sešla celá řada pilotů F1 počínaje Jeanem Alesim a konče dvojnásobným šampionem F1 Mikou Häkkinenem. Oba se mohou pochlubit vítězstvím, ale o titul nebojoval ani jeden. Ještě hůře se vedlo Allanu McNishovi a Heinzi Haraldu Frentzenovi. Naopak v F1 neúspěšný Bernd Schneider slaví letos v DTM svůj pátý titul šampiona.

Kde je tedy zakopán pomyslný pes? Něco naznačil už Allan McNish, ale jeho otevřenost nebyla nijak velká, neboť s Audi pokračuje v projektu sportovních prototypů a loajalita je základním předpokladem pro udržení závodní sedačky.

Až Francouz Jean Alesi vystoupil s kritikou bez obalu a skládanka by do sebe mohla začít pomalu zapadat. Alesi kritizoval Mercedes za možnosti, které mu poskytl nebo lépe řečeno neposkytl. Měl sice k dispozici v minulých sezonách aktuálně nejlepší vůz, ale proti F1 ho nemohl prakticky vůbec testovat a vývoj i celkové ladění měli na starosti jiní piloti. V letošní sezoně mu dal Mercedes k dispozici rok starý vůz a Alesi se rozhodl raději odejít.

Frentzen je dalším pilotem, který v DTM končí, jeho rozchod s Audi byl v každém případě hlasitý a následoval po kritických slovech na adresu čtyř kruhů. HHF si stěžoval podobně jako Alesi na malou podporu. Mika Häkkinen chtěl letos bojovat o titul, ale ani zdaleka se nepřiblížil svým loňským výkonům a vítězství ze Spa 2005 je tak jeho jediným. Fin se snaží, ale i on přiznal zklamání.

Jistě, věk a fyzická kondice musí hrát přirozeně v neprospěch Alesiho, Frentzena, Häkkinena či McNishe, ale že je poráží třeba německým autoklubem protěžovaný a pro velkou část fanoušků neznámý Tomczyk, jenž začal náhle v polovině sezony z druhé desítky vyhrávat? S obdivuhodnou pravidelností je však také deklasuje i Bernd Schneider, jehož datum narození ho už mezi mladíky neřadí. Ztratili snad svoje schopnosti nebo zápal, jsou závody vozů s blatníky natolik odlišné od těch formulových?

Otazníků je celá řada a jednoznačná odpověď být vynesena nemůže, přesto poslední vývoj událostí ukazuje DTM v poněkud horším světle, než se pořadatel šampionátu snaží. V DTM jde o obchod, výrobci to nezastírají a vše se dělá pro diváka. Mercedes a Audi hledají kompromis mezi špičkovými stroji a nízkými náklady. Na základě informací od bývalých jezdců F1 lze usuzovat, že i oni jsou součástí promyšleného obchodu. Oni dodávají lesk a jméno DTM, ale dostávají za to odpovídající odměnu?

Zdá se, že prioritu v žebříčku zájmu obou výrobců mají mladí jezdci s budoucností před sebou a ostřílení harcovníci, kteří pro značku bojovali celou řadu let v nižších sériích či přímo v DTM. Až na dalším místě pak pravděpodobně stojí potřeby a požadavky expilotů F1, jejichž jména a tváře však spojené kruhy či trojcípá hvězda neustále vystavují na odiv na svých propagačních materiálech...

Stalo se
Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.