Toyota spustila v Polsku výrobu nového motoru 1,5 litru Dynamic Force
Toyota operuje v Evropě ze dvou centrál, jedna se nachází v Belgii, druhá v Polsku. Z polské centrály pocházejí importéři pro Česko, Slovensko, Polsko a Maďarsko. Zastoupení Toyoty v Evropě však představují také výrobní závody. A právě v polské továrně Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) v Jelcz-Laskowicích byla zahájena výroba nejnovější generace benzínového motoru 1,5 litru.
Jedná se o motor, jehož konstrukce zohledňuje zástavbu do nové platformy TNGA (Toyota’s New Global Architecture). Moderní tříválec 1,5 litru „Dynamic Force“ je menším sourozencem jednotky 2,0 litru, kterou tento závod vyrábí od září 2019.
Motor 1,5 litru je určen pro novou generaci Toyoty Yaris, která se již zanedlouho začne vyrábět v závodu Toyota Motor Manufacturing France ve francouzském Valenciennes, a pro nedávno odhalený Yaris Cross – nové kompaktní SUV ze segmentu B. Zcela nové výrobní linky pro platformu TNGA byly navrženy s ohledem na automatizaci některých procesů, zefektivnění výroby, zvýšení výrobní kapacity a zlepšení ergonomie práce.
Ekologické přínosyMotor 1,5 litru je přesvědčivou ukázkou moderních konstrukčních metod. Benzínový tříválec s variabilním časováním vačkového hřídele a Atkinsonovým cyklem s termodynamickou účinností až 40 % napomohl snížit o 20 % spotřebu paliva a emise CO2 v porovnání s předchozí generací modelu Yaris při současném zvýšení výkonu o 15 %.
Tato jednotka umožňuje zástavbu do vozů s konvenčním nebo hybridním elektrickým pohonem. Vzhledem k tomu, že v roce 2019 tvořily full-hybridy plných 52 % evropských prodejů, je evidentní rostoucí obliba cenově dostupné hybridní elektrické technologie s nízkými emisemi.
Motor pro platformu TNGAArchitektura Toyota New Global Architecture se týká všech nových modelů Toyota. V rámci platformy se na všechny typy podvozků, karoserií a hnacích ústrojí vztahují společná konstrukční pravidla. Výhodou řešení je nízké těžiště a vyšší tuhost karoserie, což znamená vysokou úroveň pasivní bezpečnosti a jízdního pohodlí.
Z pohledu výroby pak TNGA znamená efektivnější automatizované výrobní linky modulárního typu, podporující výrobu různých jednotek pro různé modely, vyšší míru ergonomie práce a menší zátěž životního prostředí.
Centrum vyspělých hybridních technologií v PolskuSpolečně se zaměřením na budoucnost elektrifikované mobility TME i nadále investuje do evropské výroby komponent elektrifikovaných pohonů v polských závodech TME.
Kromě již zmiňovaného motoru 2,0 litru pak již sesterský závod v polském Walbrzychu oznámil plán v roce 2021 zahájit výrobu nové převodovky e-CVT.
Budoucnost patří elektrifikovaným automobilům a dva hlavní komponenty hybridních vozidel, to je spalovací motor a převodovka s elektromotory se bude vyrábět u našich sousedů v Polsku.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.