Doslova senzaci způsobilo spuštění dotačního programu na nákup elektromobilů a plug-in hybridů na Slovensku. Potvrdilo se tak do jisté míry, že zprávy o nezájmu o nákup a provoz elektromobilů jsou falešné.
Vycházely z faktu, že dotační program na nákup elektromobilu a plug-in hybridů v roce 2016 nebyl zcela úspěšný. Tehdy se dotace přes 5,2 milionu euro (téměř 133 milionů Kč) nepodařilo vyčerpat ani v prodlouženém termínu.
Letošní dotace byla určená pro širokou veřejnost zahrnující veřejnou správu, podnikatele, fyzické nepodnikající osoby - občany. Zahrnovala vozidla kategorie M1 a N1 v provedení bateriový elektromobil a plug-in Hybrid. Slovenský stát přispíval 8000 euro (204 000 Kč) na nákup bateriového elektromobilu a na plug-in hybrid 5000 euro (127 500 Kč).
A tato forma dotace se velmi osvědčila. Slováci krátce po spuštění dotačního programu vyčerpali vyčleněné dotace v hodnotě 6 milionů euro (153 milionů Kč).
Úspěšní žadatelé budou mít po podpisu smlouvy rok na to, aby dotaci vyčerpali. Další zájemci byli zařazení na čekací listinu a je tedy pravděpodobné, že se v krátké době objeví další dotační program.
Přístup slovenské vlády k elektromobilitě lze označit za příkladný a jde ruku v ruce s úsilím ostatních vyspělých evropských zemí.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?