BMW svým prvním čistě elektrickým modelem prémiového segmentu střední třídy přenáší své charakteristické rysy do věku lokálně bezemisní mobility – Pátá generace pohonu BMW eDrive se poprvé představí v BMW iX3 v roce 2020 a v roce 2021 bude použita také v BMW iNEXT a BMW i4 – Pokročilá technologie bateriových článků dovoluje BMW i4 sportovní výkony a dojezd kolem 600 kilometrů.
Srdce značky BMW bije v rytmu prémiového segmentu střední třídy. Společně s modely BMW řady 4 Coupé, BMW řady 4 Cabrio a BMW řady 4 Gran Coupé to je BMW řady 3, které zosobňuje kvality, jež jsou klíčové pro charakteristické BMW jízdní vlastnosti v obzvláště koncentrované podobě. BMW tyto základní charakteristické atributy přesouvá do věku elektrické mobility. Právě to bylo hlavním účelem vývoje BMW i4. První čistě elektricky poháněné BMW segmentu prémiových automobilů střední třídy kombinuje jízdní dynamiku, sportovní a elegantní design, prvotřídní kvalitu, prostorový komfort a funkčnost čtyřdveřového Gran Coupé s lokálně bezemisní mobilitou. Jde o předzvěst nové éry radosti z jízdy.
Budoucnost elektrické mobility bude tvořit pátá generace technologie BMW eDrive, která se poprvé představí v BMW iX3, jež si svou premiéru odbyde v roce 2020, a následovat budou BMW iNEXT a BMW i4. Díky technologii BMW eDrive páté generace, která zahrnuje také nejnovější inovace v oblasti bateriových článků, nastavuje BMW i4 nové standardy ve sportovních jízdních vlastnostech a na jedno nabití ujede až 600 km.
Vývoj BMW i4 je součástí komplexní produktové ofenzivy BMW Group v oblasti elektricky poháněných automobilů. V současnosti společnost nabízí v rámci přímé konkurence nejširší nabídku plně elektrických a plug-in hybridních modelů. Do roku 2023 bude mít BMW Group ve svém výrobním programu 25 modelů s elektrifikovaným pohonem.
BMW Group, jakožto celosvětově působící společnost, svým modelovým portfoliem, které zahrnuje účinné spalovací motory a moderní plug-in hybridní a čistě elektrické automobily, bere v úvahu různé požadavky a preference svých zákazníků z různých částí světa. Bez ohledu na zvolený typ pohonu je pro BMW typická radost z jízdy součástí všech současných i budoucích modelů značky.
Technologie BMW eDrive páté generace pro optimalizovanou dynamiku, hospodárnost a dojezd
Technologie pohonu BMW i4 stanovuje nové standardy, co se týká kapacity baterie, hospodárnosti a dojezdu s lokálně nulovými emisemi. Zcela nový je elektromotor, elektronika i vysokonapěťová baterie. Společně tvoří pátou generaci pohonu BMW eDrive, s níž BMW Group učinila další významný pokrok v oblasti elektrifikovaného pohonu. Od roku 2020 bude pátá generace BMW eDrive představena nejdříve v BMW iX3 a poté v modelech BMW iNEXT a BMW i4. Elektrický motor, vyvinutý pro BMW i4, nabízí maximální výkon okolo 390 kW/530 k, čímž dosahuje srovnatelného výkonu jako spalovací motor V8 současných modelů BMW. Jeho spontánní nástup síly propůjčuje BMW i4 vynikající jízdní dynamiku a současně i mimořádně vysokou hospodárnost.
Pátá generace pohonu BMW eDrive zahrnuje také nově navrženou vysokonapěťovou baterii s nejnovější technologií bateriových článků. Konstrukce vysokonapěťové baterie vyvinuté pro BMW i4 se vyznačuje extrémně plochým designem a optimalizovanou energetickou hustotou. S hmotností kolem 550 kilogramů má baterie kapacitu přibližně 80 kWh. Tato energie zajistí BMW i4 dojezd asi 600 kilometrů.
Gran Coupé s charakteristickými designovými rysy a jízdními výkony
Výroba plně elektrického BMW i4 odstartuje v roce 2021 a následně začnou jeho prodeje po celém světě. Výroba nového modelu bude probíhat v hlavním mnichovském závodě, kde se vyrábí také BMW řady 3 Sedan s konvenčním spalovacím motorem a plug-in hybridním pohonem, BMW řady 3 Touring s konvenčním pohonem a od léta 2020 rovněž s plug-in hybridním pohonem, BMW řady 4 Coupé a BMW M4 Coupé (kombinovaná spotřeba paliva: 10,0–9,3 l/100 km; kombinované emise CO2: 227–213 g/km). Kromě sportovně elegantního designu, který je typický pro čtyřdveřová kupé této značky, se BMW i4 vyznačuje působivými jízdními výkony. První Gran Coupé značky BMW i zrychluje z 0 na 100 km/h za zhruba 4,0 sekundy a dosahuje maximální rychlosti přes 200 km/h.
Flexibilní architektura, plochá, nízko umístěná vysokonapěťová baterie a kompaktní technologie pohonu dávají velkou volnost při návrhu pro tento model specifického designu. BMW i4 kombinuje charakteristické proporce čtyřdveřového kupé s typickými designérskými prvky divize BMW i. Dynamicky protažené linie a jednoznačně ohraničené plochy jdou ruku v ruce s aerodynamicky optimalizovanými vnějšími prvky a zdůrazněním trvalé udržitelnosti, které je pro BMW i specifické. Vysoký komfort při nastupování a vystupování cestujících na zadních sedadlech a prostorný, variabilní interiér se skvěle hodí na každodenní cesty i na cestování na velké vzdálenosti. Jako celek lze BMW i4 jasně identifikovat jako Gran Coupé od BMW, ale současně také jako čistě elektrický automobil.
Modulární, flexibilní pohon a technologie uložení baterie
Komponenty elektrického pohonu BMW i4, nabíjecí jednotku a vysokonapěťovou baterii si BMW Group vyvinula vlastními silami. Výroba probíhá interně nebo podle specifikací BMW Group. K neustálé optimalizaci vlastností všech použitých komponentů se využívají rozsáhlé zkušenosti společnosti, získané z vývoje předchozích generací technologie BMW eDrive.
Komplexní odborné znalosti BMW Group v oblasti elektrifikovaných poháněcích soustav tvoří základ škálovatelného modulárního systému, jehož komponenty lze s velkou flexibilitou integrovat do vozidel různých koncepcí. Pátou generaci technologie BMW eDrive tvoří vysoce integrovaný systém pohonu, kde elektromotor, převodovka a elektronika tvoří jeden celek. Tento systém pohonu lze použít ve všech typech vozidel a bude k dispozici pro různé modely v mnoha výkonových verzích. Vysoce integrované řešení systému umožňuje významné zvýšení hustoty výkonu, snížení hmotnosti a současně omezení nároků na výrobu. Výroba elektromotorů budoucí generace již nebude vyžadovat materiály klasifikované jako vzácné zdroje.
Nabíjecí jednotka nové generace se vyznačuje jednotným provedením, vhodným pro všechny budoucí konstrukce vozidel. Lze ji použít jak v plug-in hybridních, tak i v čistě elektrických vozech a je navržena pro nabíjecí výkon až 150 kW. To umožňuje nabít vysokonapěťovou baterii BMW i4 na přibližně 80 % asi za 35 minut, což znamená, že dojezd se zvýší o 100 km za přibližně 6 minut.
Pokroky představované pátou generací technologie pohonu BMW eDrive se také v oblasti vysokonapěťových baterií opírají o odborné znalosti a dlouholeté zkušenosti BMW Group. Společnost disponuje mimořádně vysokou úrovní know-how jak v oblasti technologie bateriových článků, tak při výrobě celých, pro tyto modely specifických vysokonapěťových baterií. To představuje kvalitní základ pro nepřetržitou optimalizaci baterií nejen budoucích plug-in hybridních modelů, ale také čistě elektricky poháněných automobilů. BMW Group vyrábí moduly a pro dané modely specifické vysokonapěťové baterie pro vozidla s elektrifikovaným pohonem od roku 2013. Samostatně vyvinutý modulární systém s flexibilním uspořádáním jednotlivých modulů umožňuje integraci vlastními silami vyvinutých baterií do různých koncepcí vozidel. Neustálý vývoj je věnován optimalizaci základních charakteristik bateriových článků, struktury modulů, stejně jako jejich specifickému uspořádání určenému pro každý konkrétní model. Například baterie používané v BMW i4 a dalších budoucích elektrických vozidlech mají větší počet článků na modul, snížený počet součástí, kompaktnější konstrukci a s ohledem na jejich tvar také zvýšenou flexibilitu.
Založením technologického centra pro výzkum a vývoj bateriových článků v Mnichově rozšířila BMW Group své odborné znalosti v oblasti výzkumu a vývoje, což jsou zásadní dovednosti pro budoucnost elektromobility. Důraz je kladen na základní výzkum v oblastech, jako je energetická hustota, dosažitelný maximální výkon, životnost, bezpečnost, charakteristiky nabíjení, reakce při různých teplotách a výrobní náklady. V novém technologickém centru se provádí výzkum zejména v oblasti další možné optimalizace chemického složení článků a jejich technického řešení. Výběr a složení materiálů pro anodu, katodu, elektrolyt a separátor, jakož i velikost bateriových článků vyrobených z těchto materiálů, budou mít klíčový dopad na kvalitu vysokonapěťových baterií používaných v budoucích modelech s elektrifikovaným pohonem.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.