Společnost MITSUBISHI dnes na Tokijském autosalonu odhalila malý elektrifikovaný koncept MI-TECH CONCEPT ve stylu SUV. Koncept vyjadřuje filosofii značky Mitsubishi „Drive Your Ambition“ prostřednictvím nového lehkého a kompaktního pohonu PHEV, elektrického systému pohonu 4WD se čtveřicí elektromotorů, vyspělých systémů na podporu řízení a preventivních bezpečnostních technologií.
Sportovní design připomínající buginuZa studií MI-TECH CONCEPT stála idea „stimulovat v řidiči dobrodružnou povahu“; vůz byl proto navržen se sportovní karoserií připomínající buginu, zhmotňující samotnou podstatu značky Mitsubishi.
Pokrokový duch elektromobilu je vyjádřen světle modrým lakem karoserie a sekundárním měděným odstínem v motivu cívky elektromotoru na masce chladiče, ve vnitřní části kol a v interiéru.
U přední partie se uplatnilo nové designové pojetí charakteristického dynamického štítu (Dynamic Shield). Objevuje se zde matný olověný odstín uprostřed masky chladiče a měď coby vedlejší odstín pro působivější důraz na elektrifikaci pohonu tohoto vozu. Do přední partie jsou zabudovány světlomety ve tvaru T ke zdůraznění vnějšího vzhledu.
Hliníkový ochranný kryt po obou stranách spodní části nárazníku chrání karoserii, zatímco jeho prostřední část slouží jako přívod vzduchu.
Nápadně vytažené a zvýšené lemy blatníků na bocích vozu společně s velkými pneumatikami poukazují na mimořádnou mobilitu i výkon SUV, stejně tak jako vynikající schopnosti v terénu. Design karoserie vyjadřuje velkolepost a energii – připomíná kovový ingot opracovaný na obráběcím stroji; nášlapné prahy „vytesané“ do boků zase vyvažují design s užitnými vlastnostmi.
Robustnost SUV při pohledu zezadu zdůrazňuje velký a výrazný šestiúhelník, zdánlivě vyřezaný z kovového ingotu. Koncová světla ve tvaru T používají stejný původní design jako na přídi vozidla.
Ke snadné ovladatelnosti přispívá horizontální přístrojový panel a funkční design. Horizontální motiv je ještě zdůrazněn křivkami v odstínu mědi na přístrojovém panelu. Nahoře nad středovým panelem jsou spínače ve tvaru klávesnice, opět v horizontální rovině; přední madlo funguje i jako opěrka pro dlaň ke snazšímu používání spínačů. Funkce jsou prezentovány intuitivně, jsou okamžitě srozumitelné i při rychlém pohledu a použití každého prvku potvrzuje zřetelná zpětná vazba.
Mitsubishi klade důraz na design, který řidiči dodává ještě větší pocit bezpečí. Na plochu čelního skla se graficky promítají veškeré důležité údaje, např. chování vozidla, rozpoznávání terénu a doporučení optimální stopy.
Lehké a kompaktní pohonné ústrojí PHEVElektrickou energii v rámci nového plug-in hybridního pohonu (PHEV) namísto klasického spalovacího motoru zajišťuje lehká a kompaktní plynová turbína. S rostoucími snahami o ochranu životního prostředí a v souladu s trendem downsizingu zkoumá tento koncept technologické možnosti zástavby hnacího ústrojí PHEV do malého SUV. Generátor na bázi plynové turbíny nabízí vysoký výkon v poměru k daným rozměrům a hmotnosti.
Další výhodou plynové turbíny je flexibilita co do používaného paliva (nafta, kerosin a líh), které lze zvolit v závislosti na regionu. Čisté jsou i zplodiny v souladu s nároky na ochranu životního prostředí a efektivní využívání energií.
Elektrický pohon 4WDMitsubishi si zakládá na spojení systému integrovaného řízení dynamiky vozidla S-AWC s pohonem všech kol pomocí čtveřice elektromotorů (Quad Motor 4WD) a jednotkami aktivní kontroly stáčení kolem svislé osy (AYC) na obou nápravách. Díky elektrickému ovládání brzdových třmenů je dále zaručena rychlá odezva a vysoká přesnost regulace hnací i brzdné síly na všech čtyřech kolech, stejně tak jako zlepšení vlastností z pohledu zatáčení a držení stopy. Pokud se při jízdě v terénu začnou dvě kola protáčet, díky schopnosti přenášet optimální hnací sílu na všechna čtyři kola vůz neuvízne, neboť síla se přenáší na zbývající dvě kola v kontaktu se zemí. Mitsubishi tak přináší požitek z bezpečné jízdy, kdy se řidič za všech podmínek cítí pevně spojen se svým vozidlem, ať již při každodenním dojíždění nebo překonávání nerovných úseků; opojný může být i nový zážitek při otáčení vozidla o 180°, kdy vůz dokáže otáčet levými a pravými koly v opačném směru.
Pokročilé technologie na podporu řízení a technologie preventivní bezpečnostiVůz je vybaven rozhraním HMI (Human Machine Interface) pro zobrazování nejrůznějších informací zjištěných pomocí senzorů, včetně vyspělých optických senzorů na čelním skle s podporou rozšířené reality (AR). Jelikož se na čelním skle s podporou AR zobrazují informace o voze, vozovce a okolní dopravě, může řidič přesně a pohotově rozhodovat i za zhoršené viditelnosti.
Koncept je také vybaven systémem MI-PILOT (příští generace technologie na podporu řízení) poskytuje řidiči podporu nejen na dálnicích a běžných silnicích, ale i v terénu.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).