Větrný mlýn ve světlech aut? Lexus vysvětlil své nové radikální řešení

Lexus zlepšuje viditelnost v noci a zvyšuje bezpečnost na silnicích
Lexus zlepšuje viditelnost v noci a zvyšuje bezpečnost na silnicích, foto: Lexus
AutoRoad.cz 27. července 2019 12:29
Sdílej:

Dobře vidět a být viděn je pro bezpečný pohyb na silnici základ. Automobilky se proto předbíhají, kdo vytvoří lepší způsob osvětlení. Lexus se v tomto závodě už léta drží na čelní pozici a během prezentace nové verze modelu RX představil světu inovativní systém BladeScan, který zásadně zlepšuje viditelnost v noci a zvyšuje bezpečnost na silnicích. Jak přesně toto řešení funguje?

Lexus jako první zavedl LED reflektory a stal se i prvním výrobcem, který vybavil auto adaptivními dálkovými světlomety. Systém AHS (Adaptive High-beam System) v současné době používá LED světla umístěná ve dvou řadách nad sebou. V každém reflektoru jich je 24 až 28 nahoře a 16 dole. Záření se kontroluje individuálně u každé diody, a to v reálném čase. Podařilo se tak získat precizní světelný svazek dosahující 1,7 stupňů, což ve spojení s kamerou, jež rozpoznává osvětlení jiných automobilů, umožňuje dobře nasvítit silnici, aniž byste oslepovali jiné řidiče. To ale není všechno.

Zásadní změnaTajemství systému BladeScan spočívá ve speciálních modulech nacházejících se ve vnitřních nárožnících obou reflektorů. Skládají se ze dvou rychle se otáčejících zrcadel ve tvaru lopatek větrného mlýnu (právě z anglického označení tohoto prvku pochází název BladeScan). LED diody nesměrují světla přímo dopředu, ale po úhlopříčce směrem k modulu. Ten zase, díky synchronizaci otáček zrcadel a dynamickému zapínání a vypínání jednotlivých diod, umožňuje zatemnění některých oblastí. Ovšem ještě před tím, než se světlo definitivně dostane před vozidlo, musí projít čočkou.

Technologie BladeScan je přesnější než dosavadní řešení. Přesnost světelného svazku v tomto systému dosahuje až 0,7 stupně. Zavedení systému je také levnější než přidávání dalších LED diod, což dělají někteří výrobci, aby zlepšili rozlišení osvětlení svých vozů. V případě nového Lexusu RX s technologií BladeScan je v každém reflektoru pouze 10 LED zdrojů.

Lepší viditelnost a bezpečnostNové řešení Lexusu navíc umožňuje poslat ještě více světla do oblastí, které doteď nebyly tak dobře osvětlené. Inženýři z Lexusu zdůrazňují, že díky použití technologie BladeScan budou řidiči schopni rozpoznat chodce na krajnici už ze vzdálenosti 56 metrů. V případě dosavadního systému činila tato vzdálenost 32 metrů. Přínos pro větší bezpečnost je tedy nesporný.

Stalo se
Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.

Novinky ze světa EV
Xiaomi YU7

Xiaomi YU7 vypadá jako Ferrari, ujede přes 800 km a chce zničit "bestseller" Tesla Model Y

Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Toyota RAV4 (2026): Chytřejší hybrid, až 100 km na elektřinu a technologie budoucnosti

Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.

Novinky ze světa EV
Na mnichovském veletrhu IAA Mobility odhalí Kia svůj nejnovější model v segmentu elektromobilů.

Nová Kia EV5: Elektrické SUV s dojezdem až 720 km přijde v roce 2026

Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.