BMW představuje mimořádně moderní a technologicky vyspělou formu automobilového luxusu. Pokrokové plug-in hybridní modely této luxusní limuzíny budou uvedeny na trh společně s ostatními modely nového BMW řady 7 na jaře 2019. Kombinují sportovní styl, vysoký cestovní komfort a příjemné prostředí vrcholných modelů značky s mimořádně vysokou hospodárností a možností vychutnat si jízdu čistě na elektřinu, stejně jako lokálně bezemisní a doslova neslyšitelnou radost z jízdy.
Tyto futuristicky orientované zážitky z jízdy v segmentu výkonných luxusních automobilů lze zažít hned ve třech modelových variantách: BMW 745e, prodlouženém BMW 745Le a BMW 745Le xDrive s prodlouženým rozvorem a inteligentním pohonem všech kol. Plug-in hybridní systém nyní tvoří zážehový řadový 6válec a dále vylepšený vysokonapěťový akumulátor s větší kapacitou. Pokrok ve srovnání s předcházejícími modely se odráží ve vyšším výkonu a točivém momentu, stejně jako v delším dojezdu čistě na elektrický pohon, nižší spotřebě paliva a emisích CO2.
BMW 745e, BMW 745Le a BMW 745Le xDrive s novou technologií pohonu více než kdy předtím představují typický charakter luxusní limuzíny. Jejich plug-in hybridní systém nyní tvoří zážehový řadový šestiválec stávající řady motorů BMW EfficientDynamics, který byl pro tento specifický model upraven a jehož maximální výkon dosahuje 210 kW/286 k. Motor nabízí nezaměnitelnou chuť po otáčkách a extrémně kultivovaných běh. Spalovací motor doplňuje elektromotor s výkonem 83 kW/113 k a točivým momentem 265 Nm, a dále také nový lithium-iontový akumulátor s nejnovější technologií bateriových článků a větší kapacitou. Rovněž dále zdokonalené elektronické řídicí systémy inteligentně regulují toky energií a zajišťují optimální souhru obou motorů. Při aktivované funkci předvídání je systém schopen navrhnout části trasy, které lze efektivně a účelně projet bezemisně, tedy na elektrický pohon. Zdokonalený je také dynamický projev vozu díky asistenci elektromotoru, což je patrné zejména ve velmi spontánních reakcích na sešlápnutí plynového pedálu, stejně jako v nižší spotřebě paliva. Je-li voličem jízdních režimů aktivován jízdní režim SPORT, je k dispozici celkový výkon 290 kW/394 k. Pro obzvláště dynamické rozjezdy je možné využívat maximálního točivého momentu 600 Nm.
Zásluhou nového pohonného systému jsou plug-in hybridní modely nového BMW řady 7 schopny rychleji akcelerovat. Nové BMW 745e zrychluje z 0 na 100 km/h za 5,2 sekundy, zatímco BMW 745Le zvládne sprint za 5,3 sekundy. Naproti tomu nové BMW 745Le xDrive dosáhne z klidu rychlosti 100 km/h za 5,1 sekundy. Maximální rychlost všech tří modelů je elektronicky omezena na 250 km/h.
Kapacita nového vysokonapěťového akumulátoru plug-in hybridních modelů BMW řady 7 se nyní zvýšila na 12,0 kWh. Vyšší kapacita lithium-iontového akumulátoru je základem delšího dojezdu čistě na elektrický pohon, stejně jako lokálně bezemisní a doslova neslyšitelné jízdy. V režimu HYBRID mohou nové BMW 745e, nové BMW 745Le a nové BMW 745Le xDrive jet čistě na elektrický proud rychlostí až 110 km/h, což je o 20 km/h rychleji, než kolik zvládly předchozí modely. Spalovací motor nenaskočí do té doby, dokud automobil tuto rychlost nepřekročí. V režimu ELECTRIC postačuje samotný výkon elektromotoru k dosažení rychlosti 140 km/h. Elektrický dojezd nového BMW 745e se pohybuje v rozmezí 54 až 58 km*, zatímco nové BMW 745Le ujede 52 až 55 kilometrů*. Nové BMW 745Le xDrive zvládne v čistě elektrickém režimu ujet 50 až 54 kilometrů.
Dále optimalizována byla spotřeba paliva a emise CO2plug-in hybridních luxusních sedanů. Novému BMW 745e byla naměřena kombinovaná spotřeba paliva od 2,3 do 2,1 litru na 100 kilometrů*, kombinovaná spotřeba energie 15,6 až 15,1 kWh/100 km* a emise CO252 až 48 gramů na kilometr. Odpovídající údaje pro nové BMW 745Le jsou 2,3 až 2,2 litru na 100 kilometrů*, 15,7 až 15,6 kWh na 100 kilometrů* a 53 až 50 gramů na kilometr*. Nové BMW 745Le xDrive dosahuje spotřeby 2,6 až 2,3 litru* na 100 kilometrů*, 16,3 až 15,8 kWh na 100 kilometrů* a 59 až 52 gramů na kilometr*.
Elektrický motor plug-in hybridních modelů je integrován do 8stupňové převodovky Steptronic. Při brzdění a jízdě setrvačností se chová jako generátor a rekuperací kinetické energie dobíjí vysokonapěťový akumulátor. Lithium-iontový akumulátor zásobuje energií také palubní systémy. Současně může být použit pro provoz standardně dodávané klimatizace. Vysokonapěťový akumulátor je umístěn pod zadními sedadly, zatímco 46litrová palivová nádrž se nachází nad zadní nápravou. To znamená, že objem zavazadlového prostoru plug-in hybridních modelů se zmenšil jen nepatrně. Navíc, standardní objem 420 litrů lze zvětšit pomocí standardně dodávaných sklopných opěradel zadních sedadel, dělených v poměru 40:20:40.
Nastavení vozu a jízdních režimů pohonu lze provádět stiskem tlačítka umístěného na kontrolním panelu na středovém tunelu. Pro obzvláště dynamické nastavení je připraven režim SPORT, zatímco aktuálnímu stylu jízdy se přizpůsobí mód ADAPTIVE. K dispozici jsou ale také pro plug-in hybridní modely specifické režimy HYBRID, ELECTRIC a BATTERY CONTROL. Režim HYBRID slouží jako výchozí nastavení a aktivuje vyvážené nastavení a optimalizovanou interakci mezi spalovacím motorem a elektromotorem. Dvojitým stisknutím tlačítka HYBRID se aktivuje jeho nastavení na ještě větší hospodárnost, označované jako HYBRID ECO PRO. V tomto režimu je co nejvíce podporována jízda s nízkou spotřebou paliva. Jedním z faktorů, které k tomu přispívají, je funkce jízdy setrvačností. Asistence elektromotoru pro pohon je v tomto režimu omezena pouze na plné sešlápnutí plynového pedálu (kickdown). V menu iDrive lze jako výchozí režim nastavit mód ELECTRIC, tedy jízdu čistě na elektřinu. Osobitý zvuk, vycházející z přední části vozu a vytvořený speciálně pro elektrifikované modely BMW, se používá pro ochranu chodců a je vysílán z reproduktorů. Zvuk v nízkých rychlostech šíří vibrující akustický tón, aniž by se jakkoliv ovlivnil akustický komfort cestujících ve vozidle.
V režimu SPORT nepracuje elektromotor sám, ale je používán pouze jako podpora spalovacího motoru. Nastavení BATTERY CONTROL udržuje stav nabití akumulátoru na úrovni, kterou si stanoví řidič. Například při jízdě na dálnici lze výkonové rezervy baterie uschovat nebo dokonce zvýšit pro lokálně bezemisní jízdu třeba po městě.
Zvolený provozní režim se zobrazuje jako součást nového designu přístrojového panelu a je snadno a jasně rozpoznatelný pomocí příslušné barvy. Jízda na elektřinu je i nadále snadno identifikovatelná prostřednictvím modře označených sekcí na tachometru, stejně jako na ukazateli dostupného výkonu. Ten také zřetelně zobrazuje asistenci elektromotoru zážehovému šestiválci, výkon a rychlostní limity, které se vztahují k jízdě čistě na elektřinu. Při nabíjení vysokonapěťového akumulátoru může řidič na přístrojovém panelu sledovat všechny důležité údaje, jako je úroveň a trvání nabíjení, nabíjecí proud či aktuálně dostupný dojezd čistě na elektřinu, stejně jako zvolená intenzita klimatizace. Tyto informace jsou dostupné také mimo automobil.
V rámci volitelné výbavy pro nové BMW 745e, nové BMW 745Le a nové BMW 745Le xDrive je připraveno provedení exteriéru Pure Excellence a M sportovní paket. K dispozici jsou také všechny asistenční systémy i kompletní nabídka volitelných prvků výbavy zlepšující komfort a s výjimkou výbavy Executive Drive Pro rovněž všechny podvozkové systémy nového BMW řady 7.
Od léta 2019 budou pro plug-in hybridní modely BMW řady 7 k dispozici nové digitální služby, které učiní z nabíjení vysokonapěťové baterie na cestách ještě příjemnější a pohodlnější záležitost. Po zvolení veřejné nabíjecí stanice navigační systém řidiči nabídne seznam doporučených hotelů, restaurací, kaváren, turistických atrakcí a kulturních institucí v její blízkosti. Kromě toho zákazník dostane informace o předpokládaném využití dobíjecí stanice. BMW také zákazníkům ChargeNow umožňuje vhodnou nabíjecí stanici rezervovat na omezenou dobu, a to přímo z jejich vozu.
Navíc, BMW Inteligentní osobní asistent v plug-in hybridních modelech nového BMW řady 7 usnadňuje řidiči jeho život. Kromě jiného umí na základech specificky nakonfigurovaných režimů Experience Modes v interiéru navolit požadovanou atmosféru, která je tvořena sladěnou kombinací odvětrávání sedadel, masážní funkce, vnitřní teploty a provonění interiéru. BMW Inteligentní osobní asistent pomáhá také při vyhledávání parkovacích míst a veřejných dobíjecích stanic.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.