Statistiky dokazují, že je cigareta za volantem mnohem nebezpečnější, než třeba telefonování. Nejen že odvádí pozornost, ale pokud nám nedopalek či popel upadne, malér je na světě. Je tedy s podivem, že kouření zakázané není. Přesto se však může pěkně prodražit.
Zákon č. 361 výslovně zakazuje kouření pouze úzké kategorii řidičů, mezi které patří řidiči na motocyklu, mopedu a jízdním kole. Dále nesmí kouřit řidiči taxi služby a to pouze v případě, kdy vezou zákazníky. Poslední skupinou jsou řidiči vozidel hromadné přepravy osob, kteří nesmí v takovém prostředku kouřit ani v případě, kdy ve vozidle nikdo jiný není.
Ostatní řidiči kouření zakázané nemají, pokud ale dojde k dopravní nehodě, kouření je přitěžující okolnost. "Je to nedodržování zásady stanovené zákonem, které řidičům ukládá, plně se věnovat řízení vozidla. Znám případ, kdy si řidič zapaloval cigaretu v noci a plamenem ze zapalovače byl tak oslněn, že ztratil orientaci a havaroval. V dalším případě spadnul řidiči do klína oharek a on ve snaze ho vytáhnout, strhnul řízení a těžce zranil spolujezdce. Kouření tedy může vést až ke spáchání trestného činu ublížení na zdraví z nedbalosti“ říká JUDr. Zdeněk Svátek.
Doc. MUDr. Eva Kralíková CSc. z Centra pro závislé na tabáku v pražské Všeobecné fakultní nemocnici k tomu dodává: „Malá dávka čistého nikotinu stimuluje činnost mozku, větší ho naopak tlumí." Bohužel z cigaret se uvolňují i další látky, například kysličník uhelnatý který zhoršuje schopnost řidiče vnímat jízdu a soustředit se na ni. Vykouření jediné cigarety zúží zorný úhel a zhorší adaptaci očí. Navíc znesnadňuje rozlišování barev. A to všechno až o 20 procent. Docentka Králíková upozorňuje i na další negativní efekt kouření: přispívá ke stahování cév a tedy k horšímu oběhu krve i prokrvení mozku.
Vykouření jedné cigarety ve stojícím automobilu s uzavřenými okénky má za následek 11x vyšší koncentraci škodlivin v kabině než v průměrném baru, kde je kouření povoleno. Pokud řidiči kouří v jedoucím automobilu, situace se příliš nezlepší – kvalita vzduchu v kabině je 7x horší než v baru. Řešením není, ani když řidič otevře své okénko a drží u něj v ruce cigaretu, aniž by šlukoval. Koncentrace škodlivin ve vzduchu je o dvě třetiny horší než v zakouřené restauraci.
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?