Středa 9. května byla pro dva týmy studentů společnosti Volkswagen významným dnem. V rámci 37. Setkání GTI se uskutečnila dvojnásobná premiéra unikátních vozů Golf z jejich vlastního vývoje a výroby. Na legendární akci u jezera Wörthersee se každý rok sjíždějí desetitisíce fanoušků automobilů. Studenti firmy Volkswagen na ní představili před početným publikem své koncepční vozy Golf GTI Next Level z Wolfsburgu a Golf Variant TGI GMOTION z Cvikova.
Unikátní vozy Golf vznikly během necelých devíti měsíců na základě nápadů 29 studentů dvanácti studijních oborů. Mladí studenti prokázali při výrobě exteriéru a interiéru velkou řemeslnou zručnost, používali digitální vývojové a výrobní metody, například konstrukční software CAD a techniku aditivní výroby, a navíc naprogramovali vlastní aplikace pro ovládání speciálních funkcí vozidla, jako například chytrého telefonu nebo tabletu.
„Naši studenti se při výrobě svého Golfu snů seznámili s komplexností a mnoha budoucími tématy automobilové konstrukce. Kromě toho získali praktické zkušenosti s používáním digitálních technologií, řídicí a systémové techniky a připojením vozidel k internetu,“ říká Andreas Strutz, vedoucí vzdělávání a rekvalifikace v oboru výroba vozidel značky Volkswagen. „Pro tento jedinečný projekt výroby vozidla vybíráme mimořádně nadané a aktivní studenty a poskytujeme jim příležitost učit se od zkušených kolegyň a kolegů.“ V letošním roce se na projektu podílela mimo jiné oddělení designu, technického vývoje, pilotní výroby, sedadel, výroby plastových dílů, lakovny a multimediální centrum.
První premiéra: Golf GTI Next Level z Wolfsburgu
Golf GTI Next Level je poháněn dvoulitrovým zážehovým motorem s výkonem 302 kW (411 k) a sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Unikátní GTI je lakováno sériovými barvami v odstínech White Silver (metalický lak) a Deep Black (perleťový lak; v zadní části). Karoserii navíc zdobí kontrastní fólie s motivem šípu, které byly, stejně jako sada vnějších dílů karoserie včetně zadního difuzoru a vnitřních ploch kovaných kol z lehké slitiny, lakovány ručně.
Next Level vznikl za pomoci digitálních technologií. Studenti navrhli design exteriéru a interiéru na grafických počítačích – včetně náročného integrovaného multimediálního systému se zvukovou aparaturou v zadní části dvoumístného interiéru. Na počítačích se softwarem CAD zkonstruovali boční výplně a úchyty pro montáž reproduktorů a subwooferu, které následně zhotovili metodou aditivní výroby. Studenti navíc naprogramovali speciální aplikace pro ovládání elektricky výklopné podlahy zavazadlového prostoru, výsuvného displeje LED a osvětlení prostoru pod vozem diodami LED prostřednictvím tabletu nebo chytrého telefonu.
Druhá premiéra: Golf Variant TGI GMOTION z Cvikova
Čtrnáct studentů společnosti Volkswagen Sachsen odhalilo koncepční vůz Golf Variant TGI GMOTION s motorem TGI 1,5 litru na zemní plyn o výkonu 96 kW (131 k), sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou a integrovaným pohonem všech kol. Studenti ze závodu Cvikov pro výrobu vozidel, závodu Saská Kamenice pro výrobu motorů a Skleněné manufaktury v Drážďanech vytvořili se svými vedoucími pro setkání u jezera Wörthersee koncepční vůz, který kombinuje sportovní charakter, eleganci a průchodnost terénem. GMOTION ukazuje, že alternativní pohony jsou vhodné pro rodinné využití i k podnikání.
Koncepční vůz je lakován kombinací matných a lesklých barev. Barevné odstíny Ice, Hallmark a St. James Red z palety pro vozy Bentley ladí s perleťovým lakem Deep Black, dodávaným pro sériově vyráběný model Golf. V interiéru vozidla jsou veškeré ozdobné prvky opatřeny lakem v odstínu chromu. Sportovní sedadla mají červené ozdobné prošívání, vyšívaný voštinový vzor a logo GMOTION.
Studenti vybavili vůz nastavitelným podvozkem, jehož světlou výšku lze snížit až o 40 milimetrů, a brzdovou soustavou se čtyřpístkovými třmeny vpředu. Navíc přizpůsobili spodní část vozidla a výfukovou soustavu pohonu všech kol.
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.