Středa 9. května byla pro dva týmy studentů společnosti Volkswagen významným dnem. V rámci 37. Setkání GTI se uskutečnila dvojnásobná premiéra unikátních vozů Golf z jejich vlastního vývoje a výroby. Na legendární akci u jezera Wörthersee se každý rok sjíždějí desetitisíce fanoušků automobilů. Studenti firmy Volkswagen na ní představili před početným publikem své koncepční vozy Golf GTI Next Level z Wolfsburgu a Golf Variant TGI GMOTION z Cvikova.
Unikátní vozy Golf vznikly během necelých devíti měsíců na základě nápadů 29 studentů dvanácti studijních oborů. Mladí studenti prokázali při výrobě exteriéru a interiéru velkou řemeslnou zručnost, používali digitální vývojové a výrobní metody, například konstrukční software CAD a techniku aditivní výroby, a navíc naprogramovali vlastní aplikace pro ovládání speciálních funkcí vozidla, jako například chytrého telefonu nebo tabletu.
„Naši studenti se při výrobě svého Golfu snů seznámili s komplexností a mnoha budoucími tématy automobilové konstrukce. Kromě toho získali praktické zkušenosti s používáním digitálních technologií, řídicí a systémové techniky a připojením vozidel k internetu,“ říká Andreas Strutz, vedoucí vzdělávání a rekvalifikace v oboru výroba vozidel značky Volkswagen. „Pro tento jedinečný projekt výroby vozidla vybíráme mimořádně nadané a aktivní studenty a poskytujeme jim příležitost učit se od zkušených kolegyň a kolegů.“ V letošním roce se na projektu podílela mimo jiné oddělení designu, technického vývoje, pilotní výroby, sedadel, výroby plastových dílů, lakovny a multimediální centrum.
První premiéra: Golf GTI Next Level z Wolfsburgu
Golf GTI Next Level je poháněn dvoulitrovým zážehovým motorem s výkonem 302 kW (411 k) a sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Unikátní GTI je lakováno sériovými barvami v odstínech White Silver (metalický lak) a Deep Black (perleťový lak; v zadní části). Karoserii navíc zdobí kontrastní fólie s motivem šípu, které byly, stejně jako sada vnějších dílů karoserie včetně zadního difuzoru a vnitřních ploch kovaných kol z lehké slitiny, lakovány ručně.
Next Level vznikl za pomoci digitálních technologií. Studenti navrhli design exteriéru a interiéru na grafických počítačích – včetně náročného integrovaného multimediálního systému se zvukovou aparaturou v zadní části dvoumístného interiéru. Na počítačích se softwarem CAD zkonstruovali boční výplně a úchyty pro montáž reproduktorů a subwooferu, které následně zhotovili metodou aditivní výroby. Studenti navíc naprogramovali speciální aplikace pro ovládání elektricky výklopné podlahy zavazadlového prostoru, výsuvného displeje LED a osvětlení prostoru pod vozem diodami LED prostřednictvím tabletu nebo chytrého telefonu.
Druhá premiéra: Golf Variant TGI GMOTION z Cvikova
Čtrnáct studentů společnosti Volkswagen Sachsen odhalilo koncepční vůz Golf Variant TGI GMOTION s motorem TGI 1,5 litru na zemní plyn o výkonu 96 kW (131 k), sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou a integrovaným pohonem všech kol. Studenti ze závodu Cvikov pro výrobu vozidel, závodu Saská Kamenice pro výrobu motorů a Skleněné manufaktury v Drážďanech vytvořili se svými vedoucími pro setkání u jezera Wörthersee koncepční vůz, který kombinuje sportovní charakter, eleganci a průchodnost terénem. GMOTION ukazuje, že alternativní pohony jsou vhodné pro rodinné využití i k podnikání.
Koncepční vůz je lakován kombinací matných a lesklých barev. Barevné odstíny Ice, Hallmark a St. James Red z palety pro vozy Bentley ladí s perleťovým lakem Deep Black, dodávaným pro sériově vyráběný model Golf. V interiéru vozidla jsou veškeré ozdobné prvky opatřeny lakem v odstínu chromu. Sportovní sedadla mají červené ozdobné prošívání, vyšívaný voštinový vzor a logo GMOTION.
Studenti vybavili vůz nastavitelným podvozkem, jehož světlou výšku lze snížit až o 40 milimetrů, a brzdovou soustavou se čtyřpístkovými třmeny vpředu. Navíc přizpůsobili spodní část vozidla a výfukovou soustavu pohonu všech kol.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?