Koncept GR Supra Racing, který byl dnes ve světové premiéře představen na ženevském autosalonu, oživuje odkaz nejoslavovanějšího modelu celé bohaté historie sportovních vozů Toyota a potvrzuje návrat modelu Supra zpět na automobilový trh. Současně pak ukazuje budoucí možnosti vozu, který by měl nabídnout prvotřídní výkony na běžných silnicích i závodních okruzích.
Odkaz Toyoty Supra
Koncepční model GR Supra Racing Concept oživuje úžasnou tradici jednoho z nejproslulejších sportovních vozů Toyota. Označení Supra je synonymem pro výkon, jízdní schopnosti a ovladatelnost, která po čtvrt století charakterizovala celou sérii špičkových sportovních vozů. Toyota Supra si jako čistokrevný sportovní model vybudovala pověst impozantního soupeře na silnicích a neporazitelného stroje na závodních okruzích, dominujícího nejvyšším japonským soutěžím GT a schopného získat si nekonečné zástupy fanoušků.
Toyota Supra si mezi fanoušky sportovních vozů udržela ikonické postavení až dodnes, tedy 16 let po skončení výroby. K její nepolevující oblibě napomohly úspěchy, které sehrála coby oblíbený model v počítačovém jízdním simulátoru Gran Turismo® (pouze na konzolách PlayStation) nebo jako hvězda v prvním dílu série akčních amerických filmů Rychle a zběsile.
Označení Supra se poprvé objevilo v roce 1978 na větší a výkonnější verzi druhé generace Toyoty Celica, ale posléze se ujalo jako název samostatného úspěšného modelu. Na původní Toyotu Supra, známou též jako A40, navázaly tři další generace: A60 v roce 1981, A70 v roce 1986 a A80 v roce 1993. Sportovní GT s motorem vpředu a pohonem zadních kol se vyrábělo až do roku 2002, přičemž ve své poslední generaci představovalo nejvýkonnější sériový vůz značky Toyota.
K pověsti modelu Supra významně přispěly úspěchy ve světě motoristického sportu. Zejména pak Supra čtvrté generace z roku 1993 zcela dominovala nejvyšším japonským soutěžím GT – dnes pořádaným jako seriál Super GT (v kategorii GT500 zvítězila dokonce čtyřikrát). V 80. letech minulého století Toyota Supra rovněž soutěžila v severoamerické závodní sérii IMSA a v 90. letech se dvakrát objevila ve vytrvalostním závodu Le Mans.
Koncept GR Supra Racing
Kompaktní dvoudveřový koncept GR Supra Racing Concept staví na klasickém uspořádání (motor vpředu, pohon zadních kol) a využívá pokrokové lehké materiály.
Studie od TOYOTA GAZOO Racing dokonale odráží filozofii „potěšení za volantem“, která je neodmyslitelnou součástí závazku Toyoty vyrábět stále lepší automobily. Nápadné startovní číslo „90“ na dveřích konceptu je historickým odkazem na kódové označení modelu Supra a jasným vodítkem poukazujícím na skutečnost, že tento koncept předznamenává návrat páté generace Toyoty Supra.
Vývoj konceptu jde ruku v ruce s přesvědčením Kiičira Toyody, zakladatele automobilky Toyota, podle kterého zapojení do motoristického sportu přináší výzvy v oblasti jízdních schopností i odolnosti, jež mohou přímo napomoci k vývoji lepších vozidel a současně probudit zájem a nadšení motoristických fanoušků.
Této filozofie se plně drží i prezident Toyota Motor Corporation Akio Toyoda spolu se závodním týmem TOYOTA GAZOO Racing usilujícím o úspěchy na nejvyšších úrovních mezinárodního motorsportu, včetně světového rallyového šampionátu (WRC), světového šampionátu vytrvalostních soutěží (WEC) a závodu 24 hodin Le Mans. Účast v těchto podnicích i dalších závodních seriálech po celém světě přináší technické poznatky, které lze přenést ze závodních okruhů nebo rallyových etap do vývoje nejen nových generací sportovně zaměřených modelů GR od Toyoty, ale i širší škály vozidel sloužících desítkám milionů motoristů po celém světě.
Koncepční model GR Supra Racing Concept se představí i v nejnovější aktualizaci počítačové hry Gran Turismo Sport od Polyphony Digital Inc., jejíž uvedení na trh je naplánováno na duben 2018.
Design, podvozek a prvky výbavy
Závodní koncept zaujme dramatickým ztvárněním karoserie a velkým zadním křídlem. V široké míře využívá pevné a lehké kompozitní materiály např. na širokých náraznících vpředu i vzadu, předním splitteru a zadním difuzoru, bočních prahových nástavcích, krytech vnějších zpětných zrcátek a zadním křídle. Z téhož materiálu je vyrobena i kapota s přívody vzduchu se žebrováním. Čelní sklo i boční okna jsou vyrobena z plastu.
Koncept se sníženou světlou výškou využívá komponenty zavěšení od výrobců originálního vybavení (OE). Závodní kola BBS s centrální maticí obouvají závodní pneumatiky Michelin. Brzdová soustava používá třmeny a kotouče od Brembo Racing. Závodní specifikace poté mají i výfukové svody.
Kabina je navržena pro nasazení v automobilových soutěžích, o čemž svědčí závodní přístrojová deska, sedadlo řidiče OMP a bezpečnostní klec. OMP rovněž dodala volant s rychloupínací hlavou, namontovaný na závodním sloupku řízení a vybavený pádly řazení. Dveře lemují panely z uhlíkových vláken a na přístrojové desce najdeme závodní displej.
Bezpečnostním požadavkům pro automobilové soutěže odpovídá kompletní bezpečnostní klec a hasicí přístroje, stejně tak jako palivové a brzdové vedení, konzola pedálů, baterie a kabelové svazky.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.