Automobilový dinosaurus pomalu vymírá. SsangYong Rexton, vyráběný od roku 2001, se již další modernizace nedočká. Místo ní přijde konečně zcela nová generace, jejímž posláním je výrazně znepříjemnit život Santa Fe, Sorentu a možná i Kodiaqu.
Původní SsangYong Rexton jste v průběhu několika let mohli koupit pod bezpočtem jmen a s bezpočtem podob. Jednou to byl Rexton II, podruhé zase Rexton W. Novinka se vrací k prostému označení Rexton, v Koreji před něj dají ještě spojení G4. A nutno podotknout, že s původním autem nemá novinka již na první pohled vůbec nic společného. Vzhled vychází z konceptu LIV-2, to znamená velice robustní přední část s maskou, plynule navazující na světlomety. Ty mají LED diody pro denní svícení, plně diodová světla ale asi ještě neumí. Inspiraci pak návrháři hledali třeba v korejských horách, borovicích či korejské kultuře a nábytku.
Uvnitř je to jako jiná automobilová liga. Na archaické ovladače, stejně jako na zastaralou obrazovku navigace zapomeňte. Novinka se pyšní až 9,2palcovým displejem, který je výstupem infotainmentu s rozhraním Apple CarPlay i Android Auto. Nový Rexton dokonce umí zobrazovat panoramaticky okolí automobilu. Chaotická směs utopených tlačítek je rovněž zapomenuta, novinka tady hodně připomíná některé německé automobilky. Mezi analogovými budíky najdeme velký TFT displej, digitální svět ještě SsangYong neumí. Palec nahoru si zaslouží, alespoň na fotkách, výborně vypadající čalounění palubní desky a dveří. Před spolujezdcem je pak také dřevěný dekor, případně jeho napodobenina z plastu.
Samozřejmě nebudou chybět tři řady sedadel, což by ale při délce 4850 milimetrů, šířce 1920 milimetrů, výšce 1800 milimetrů a rozvoru 2864 milimetrů ani nešlo jinak. Pod karosérií se podle britského Auto Expressu nadále ukrývá žebřinový rám, čímž bude mít Rexton v terénu mírný náskok před konkurencí. Karosérie pro změnu využívá vysokopevnostní oceli, mezigeneračně tak určitě SUV něco málo zhublo.
Vedle žebřinového rámu si ponechalo auto také volbu mezi pohonem zadních nebo všech kol. Opět docela zásadní odlišení oproti nejbližší konkurenci. Pod kapotou budou dva motory. Zřejmě populárnější turbodiesel má objem 2.2 litru, výkon 133 kW (181 k) a točivý moment 420 Nm. Přeplňovaný zážehový čtyřválec s objemem dva litry se chlubí výkonem 165 kW (224 k) a točivým momentem 350 Nm. Naftový motor bude dostupný hned od začátku prodejů, a to se sedmistupňovým automatem od Mercedesu. Benzín přijde později, pravděpodobně již s osmistupňovým ústrojím stejného výrobce.
Rozroste se také počet prvků pasivní i aktivní bezpečnosti – například detekce mrtvého úhlu nebo varování při vyjetí z jízdního pruhu. Premiéru si vůz odbude za pár dnů na autosalonu v Soulu, u nás by se Rexton mohl poprvé představit na podzim ve Frankfurtu. Již zmiňovaný prodej by měl na vybraných evropských trzích začít před koncem letošního roku, Britové pak předpokládají základní cenu o něco nižší než u Hyundaie Santa Fe.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.