Na ženevském autosalonu se kromě jiného ukázala také studie vozu Audi Q8 Sport Concept. Dynamicky ztvárněné SUV disponuje motorem 3.0 TFSI, který podporuje elektricky poháněný kompresor. Bude to fungovat?
Audi se přitom chlubí „osmiválcovými“ výkony a současně „čtyřválcovou“ spotřebou. Je to ale vůbec možné? Pod kapotou je uložen zážehový šestiválec 3.0 TFSI, elektrický kompresor a celkový výkon poháněcí soustavy činí 350 kW. Elektromotor má na tom podíl 20 kW a poskytne maximální točivý moment 170 Nm. Celkový točivý moment hnací soustavy však dosahuje 700 Nm.
Elektromotor je navíc u modelu Q8 vložen mezi klikovou hřídelí a převodovkou. A jestliže znáte model SQ7, pak víte, že použití elektrického kompresoru si žádá palubní sít s napětím 48 voltů. Podle výrobce se u Q8 Sport Concept dokáže elektrický kompresor roztočit na otáčky až 70 tisíc za minutu během pouhých 250 milisekund. Když pomineme fakt, že je zde vlastně eliminována jakákoliv prodleva, pak počítejme se zrychlením z 0 na 100 km/h za 4,7 sekundy. Na poměry a velikost vozu je to slušná cifra, už jen z důvodu, že třeba nový VW Golf R je rychlejší jen nepatrně.
Akumulátory typu lithium-ion o kapacitě 0,9 kWh jsou ukryty v zadní části vozu pod podlahou zavazadelníku a v rámci nádrže o objemu 85 litrů by mělo nové Audi Q8 ujet na jedno natankování a nabití okolo 1190 km. V základu přitom nechybí pohon všech kol Quattro, adaptivní podvozek s pneumatickým odpružením a možností změnit světlou výšku vozidla v pěti úrovních a také pneumatiky o rozměru 305/35 R23. Pak asi není divu, že vůz má keramické brzdové kotouče o průměru 508 mm.
A čistě pro zajímavost, podle Audi některé designové doplňky odkazují na původní Audi Quattro z 80. let. Zatím není jasné, zda půjde Q8 do výroby, ale už dnes se ví, že použitá technologie pohonu kombinující z části hybrid a motor 3.0 V6 TFSI s elektrickým kompresorem do výroby jistě půjde.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?