Na ženevském autosalonu se kromě jiného ukázala také studie vozu Audi Q8 Sport Concept. Dynamicky ztvárněné SUV disponuje motorem 3.0 TFSI, který podporuje elektricky poháněný kompresor. Bude to fungovat?
Audi se přitom chlubí „osmiválcovými“ výkony a současně „čtyřválcovou“ spotřebou. Je to ale vůbec možné? Pod kapotou je uložen zážehový šestiválec 3.0 TFSI, elektrický kompresor a celkový výkon poháněcí soustavy činí 350 kW. Elektromotor má na tom podíl 20 kW a poskytne maximální točivý moment 170 Nm. Celkový točivý moment hnací soustavy však dosahuje 700 Nm.
Elektromotor je navíc u modelu Q8 vložen mezi klikovou hřídelí a převodovkou. A jestliže znáte model SQ7, pak víte, že použití elektrického kompresoru si žádá palubní sít s napětím 48 voltů. Podle výrobce se u Q8 Sport Concept dokáže elektrický kompresor roztočit na otáčky až 70 tisíc za minutu během pouhých 250 milisekund. Když pomineme fakt, že je zde vlastně eliminována jakákoliv prodleva, pak počítejme se zrychlením z 0 na 100 km/h za 4,7 sekundy. Na poměry a velikost vozu je to slušná cifra, už jen z důvodu, že třeba nový VW Golf R je rychlejší jen nepatrně.
Akumulátory typu lithium-ion o kapacitě 0,9 kWh jsou ukryty v zadní části vozu pod podlahou zavazadelníku a v rámci nádrže o objemu 85 litrů by mělo nové Audi Q8 ujet na jedno natankování a nabití okolo 1190 km. V základu přitom nechybí pohon všech kol Quattro, adaptivní podvozek s pneumatickým odpružením a možností změnit světlou výšku vozidla v pěti úrovních a také pneumatiky o rozměru 305/35 R23. Pak asi není divu, že vůz má keramické brzdové kotouče o průměru 508 mm.
A čistě pro zajímavost, podle Audi některé designové doplňky odkazují na původní Audi Quattro z 80. let. Zatím není jasné, zda půjde Q8 do výroby, ale už dnes se ví, že použitá technologie pohonu kombinující z části hybrid a motor 3.0 V6 TFSI s elektrickým kompresorem do výroby jistě půjde.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?