Ostrých kapesních raket v posledních letech povážlivě ubylo. Pod pojmem kapesní raketa přitom myslíme sportovní verze těch úplně nejmenších automobilů na trhu. Situaci v příštích měsících trochu napraví Volkswagen s modelem up! GTI, přidat by se pak mohla i Škodovka. Anebo ne?
Volkswagen up! GTI se ukáže ještě letos a do prodeje zamíří na začátku příštího roku. Jeho výroba je přitom docela překvapením, celé trojici New Small Family (Citigo, Mii a up!) se prodejně nedaří tak, jak by si koncern představoval. Přesto ostrou motokáru uvidíme a znalým přinese reminiscenci prvního Golfu GTI. Jak poukazuje britský Autocar, novinka bude dlouhá 3600 milimetrů, což je jen o 105 milimetrů méně než v případě Golfu. Up! je dokonce širší a má delší rozvor, zároveň ale kvůli bezpečnostním limitům přibral na váze. 1020 kilogramů je od původních 880 kil docela daleko.
Pohonná jednotka moderního mini bude přeplňovaná. Litrový tříválec TSI z klasického provedení známe, GTI ale dostane verzi naladěnou na 85 kW (116 k). V kombinaci se šestistupňovým manuálem to auto vystřelí na 100 km/h za 8,8 sekundy a kdo ví, možná dojde i na automat DSG s nímž bude up! ještě rychlejší. Pro srovnání, původní Golf GTI měl atmosférickou šestnáctistovku o výkonu 81 kW (110 k) a stokilometrovou rychlost pokořil za 9,2 sekundy. Zpátky ale k up!u, jenž spolu se silnějším motorem dostane agresivnější design exteriéru i interiéru nebo o 15 milimetrů snížený sportovní podvozek.
A nyní si představte, že by podobnou výbavu ve verzi RS dostala i omlazená Škoda Citigo. Pro ni se s litrovým tříválcem TSI v základním modelu nepočítá a to nejsportovnější je tak litrový atmosférický tříválec MPI o výkonu 55 kW (75 k) ve výbavě Monte Carlo. Oproti ní vypadá RS na renderech známého grafika, říkající si X-Tomi Design, naprosto božsky. Lak a kola z větší Octavie, černá maska chladiče, sportovní nárazník nebo tmavší pozadí světel. V kombinaci s výše zmíněnou technikou GTI by to byl sen začínajícího řidiče. Jenže u snu také zůstane, v Mladé Boleslavi totiž nic podobného neplánují.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?