Vesta je spolu s SUV XRAY nejnovějším a zároveň nejmodernějším modelem Lady na domácím trhu. Však se tam také sedan prakticky ihned zařadil mezi nejpopulárnější vozidla, za což jistě může velký kvalitativní a technologický skok od řad Kalina a Granta. Ačkoliv byl tříprostorový sedan již vyvíjen pod taktovkou Renaultu, má v útrobách platformu ruské výroby. Ta na druhou stranu plně využívá komponentů některých starších Renaultů, mezi něž se například řadí zadní torzní příčka. Vpředu najdeme nezávislé zavěšení typu MacPherson. Velkou váhu přikládá Lada odolnosti vozu, proto má Vesta světlou výšku 178 milimetrů, což je více než v případě některých SUV.
Jak moc se změní design ruského sedanu s příchodem na středo- a západoevropské trhy zatím nevíme. Slovenské i německé zastoupení značky má na svých stránkách fotografie ruské specifikace, nějaké velké odlišnosti ale určitě nečekejte. Vzhled vozu je totiž velice moderní a stojí za ním známý designér Steve Mattin, dříve pracující například u Volva. Charakteristický je pro vůz motiv písmene X, patrný v přední masce, na bocích karosérie i v zadních světlometech. K dispozici budou 15- nebo 16palcová kola a zatímco u menšího rozměru se dají čekat ocelové ráfky s ozdobnými kryty, větší kola budou zcela určité litá.
Kabina je typická nejen prostorností, ale také celkovou robustností. Vybrané ovládací prvky tak lze dokonce používat i v rukavicích. Zároveň pracoviště kolem řidiče zaujme moderním pojetím, na archaické přepínače z Lad nedávno minulých zapomeňte. Vesta může být vybavena multimediálním systémem se sedmipalcovým dotykovým displejem, couvací kamerou i rozhraním Bluetooth. Z další prvků výbavy lze zmínit multifunkční volant, palubní počítač, tempomat, automatickou klimatizaci nebo dešťový senzor. Z bezpečnostních prvků se v základu objeví přední a boční airbagy nebo ESP.
Rozměry si Lada Vesta nezadá s konkurencí od Škody, Fiatu nebo Citroënu. Na délku tak má 4410 milimetrů a mezi nápravami je 2635 milimetrů. Základní objem kufru je slušných 480 litrů, na druhou stranu Tipo i Rapid umí ještě více. Kde ruský zástupce zaostává, to je motorová paleta. V Evropě se totiž objeví zatím pouze zážehová šestnáctistovka o výkonu 78 kW (106 k) s točivým momentem 148 Nm, respektive 145 Nm. První hodnota platí pro pětistupňovou manuální převodovku, ta druhá pro pětistupňový robotizovaný manuál. Vesta má v obou případech maximální rychlost 178 km/h, z 0 na 100 km/h ale manuál akceleruje za 11,8 sekundy, což je o sekundu lépe než v případě robota. Spotřeba se liší jen nepatrně, 6,0 proti 6,1 l/100 km ve prospěch manuálu. Samozřejmostí je vícebodové vstřikování paliva i plnění emisní normy Euro 6.
Jak si stojí Lada Vesta ve srovnání s konkurencí?
Lada Vesta 1.6 | Citroën C-Elysée 1.2 PureTech |
Fiat Tipo 1.4 | Škoda Rapid 1.2 TSI |
|
Výkon: | 78 kW | 60 kW | 70 kW | 66 kW |
Toč. moment: | 148 Nm | 117 Nm | 127 Nm | 160 Nm |
Převodovka: | 5 MT | 5 MT | 5 MT | 5 MT |
Zrychlení: | 11,8 s | 12,9 s | 11,5 s | 11,3 s |
Max. rychlost: | 178 km/h | 168 km/h | 185 km/h | 186 km/h |
Spotřeba: | 6,0 l | 4,9 l | 5,7 l | 4,7 l |
Délka: | 4410 mm | 4427 mm | 4532 mm | 4483 mm |
Šířka: | 1675 mm | 1748 mm | 1792 mm | 1706 mm |
Výška: | 1497 mm | 1477 mm | 1497 mm | 1461 mm |
Rozvor: | 2635 mm | 2652 mm | 2636 mm | 2602 mm |
Kufr: | 480 l | 506 l | 520 l | 550/1490 l |
Cena: | 9990 € | 8990 € | 11 740 € | 12 550 € |
Základní cena vozu bude na slovenském trhu 9990 eur (cca 270 000 korun). Bližší podrobnosti zatím známé nejsou, prodej se má ale rozběhnout již v únoru příštího roku, takže se v brzké době dá očekávat kompletní ceník Vesty. Pro srovnání, nejlevnější Tipo s 1.4 o výkonu 70 kW (95 k) koupíte u našich sousedů za 11 740 eur (cca 317 000 korun), Rapid s 1.2 TSI o výkonu 66 kW (90 k) vychází na 12 550 eur (cca 339 000 korun) a Citroën E-Elysée s 1.2 PureTech o výkonu 60 kW (82 k) stojí 8 990 eur (cca 243 000 korun). Nevýhodou francouzského vozu jsou ale pouze tři válce, naopak Škodovka má pod kapotou dokonce turbodmychadlo. Jestli se Vesta objeví někdy i v Čechách nevíme, stránky importéra jsou již delší dobu neaktualizované.