Mezi cenově dostupné sedany a liftbacky nižší střední třídy přišel letos velice silný hráč v podobě Fiatu Tipo, který stojí například proti Škodě Rapid nebo Citroënu C-Elysée. Začátkem příštího roku navíc opět pořádně uslyšíme o ruské Ladě, která se na evropský trh chystá uvést řadu Vesta. A ta jde přímo proti všem výše zmíněným!
Vesta je spolu s SUV XRAY nejnovějším a zároveň nejmodernějším modelem Lady na domácím trhu. Však se tam také sedan prakticky ihned zařadil mezi nejpopulárnější vozidla, za což jistě může velký kvalitativní a technologický skok od řad Kalina a Granta. Ačkoliv byl tříprostorový sedan již vyvíjen pod taktovkou Renaultu, má v útrobách platformu ruské výroby. Ta na druhou stranu plně využívá komponentů některých starších Renaultů, mezi něž se například řadí zadní torzní příčka. Vpředu najdeme nezávislé zavěšení typu MacPherson. Velkou váhu přikládá Lada odolnosti vozu, proto má Vesta světlou výšku 178 milimetrů, což je více než v případě některých SUV.
Jak moc se změní design ruského sedanu s příchodem na středo- a západoevropské trhy zatím nevíme. Slovenské i německé zastoupení značky má na svých stránkách fotografie ruské specifikace, nějaké velké odlišnosti ale určitě nečekejte. Vzhled vozu je totiž velice moderní a stojí za ním známý designér Steve Mattin, dříve pracující například u Volva. Charakteristický je pro vůz motiv písmene X, patrný v přední masce, na bocích karosérie i v zadních světlometech. K dispozici budou 15- nebo 16palcová kola a zatímco u menšího rozměru se dají čekat ocelové ráfky s ozdobnými kryty, větší kola budou zcela určité litá.
Kabina je typická nejen prostorností, ale také celkovou robustností. Vybrané ovládací prvky tak lze dokonce používat i v rukavicích. Zároveň pracoviště kolem řidiče zaujme moderním pojetím, na archaické přepínače z Lad nedávno minulých zapomeňte. Vesta může být vybavena multimediálním systémem se sedmipalcovým dotykovým displejem, couvací kamerou i rozhraním Bluetooth. Z další prvků výbavy lze zmínit multifunkční volant, palubní počítač, tempomat, automatickou klimatizaci nebo dešťový senzor. Z bezpečnostních prvků se v základu objeví přední a boční airbagy nebo ESP.
Rozměry si Lada Vesta nezadá s konkurencí od Škody, Fiatu nebo Citroënu. Na délku tak má 4410 milimetrů a mezi nápravami je 2635 milimetrů. Základní objem kufru je slušných 480 litrů, na druhou stranu Tipo i Rapid umí ještě více. Kde ruský zástupce zaostává, to je motorová paleta. V Evropě se totiž objeví zatím pouze zážehová šestnáctistovka o výkonu 78 kW (106 k) s točivým momentem 148 Nm, respektive 145 Nm. První hodnota platí pro pětistupňovou manuální převodovku, ta druhá pro pětistupňový robotizovaný manuál. Vesta má v obou případech maximální rychlost 178 km/h, z 0 na 100 km/h ale manuál akceleruje za 11,8 sekundy, což je o sekundu lépe než v případě robota. Spotřeba se liší jen nepatrně, 6,0 proti 6,1 l/100 km ve prospěch manuálu. Samozřejmostí je vícebodové vstřikování paliva i plnění emisní normy Euro 6.
Jak si stojí Lada Vesta ve srovnání s konkurencí?
Lada Vesta 1.6 Citroën C-Elysée 1.2 PureTech Fiat Tipo 1.4 Škoda Rapid 1.2 TSI Výkon: 78 kW 60 kW 70 kW 66 kW Toč. moment: 148 Nm 117 Nm 127 Nm 160 Nm Převodovka: 5 MT 5 MT 5 MT 5 MT Zrychlení: 11,8 s 12,9 s 11,5 s 11,3 s Max. rychlost: 178 km/h 168 km/h 185 km/h 186 km/h Spotřeba: 6,0 l 4,9 l 5,7 l 4,7 l Délka: 4410 mm 4427 mm 4532 mm 4483 mm Šířka: 1675 mm 1748 mm 1792 mm 1706 mm Výška: 1497 mm 1477 mm 1497 mm 1461 mm Rozvor: 2635 mm 2652 mm 2636 mm 2602 mm Kufr: 480 l 506 l 520 l 550/1490 l Cena: 9990 € 8990 € 11 740 € 12 550 €Základní cena vozu bude na slovenském trhu 9990 eur (cca 270 000 korun). Bližší podrobnosti zatím známé nejsou, prodej se má ale rozběhnout již v únoru příštího roku, takže se v brzké době dá očekávat kompletní ceník Vesty. Pro srovnání, nejlevnější Tipo s 1.4 o výkonu 70 kW (95 k) koupíte u našich sousedů za 11 740 eur (cca 317 000 korun), Rapid s 1.2 TSI o výkonu 66 kW (90 k) vychází na 12 550 eur (cca 339 000 korun) a Citroën E-Elysée s 1.2 PureTech o výkonu 60 kW (82 k) stojí 8 990 eur (cca 243 000 korun). Nevýhodou francouzského vozu jsou ale pouze tři válce, naopak Škodovka má pod kapotou dokonce turbodmychadlo. Jestli se Vesta objeví někdy i v Čechách nevíme, stránky importéra jsou již delší dobu neaktualizované.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.