Off-roadů na automobilové mapě povážlivě ubývá. Letos skončil třeba Land Rover Defender a následovat ho bude také Nissan Patrol Y61. Ten známe i z evropského trhu, kde v tří- a pětidveřovém provedení vydržel do roku 2010. Až dodnes se však dal koupit například v Austrálii, kde se s ním také stylově rozloučili.
Nissan Patrol Y61 se poprvé ukázal v roce 1997 a ačkoliv do Evropy byly dováženy jen modely s tří- nebo pětidveřovou karosérií, v jiných koutech světa byl v nabídce i pickup nebo podvozek, vhodný pro nástavby. Popularitu na některých trzích, například v Austrálii, dokazuje i fakt, že luxusněji pojatý nástupce s označením Y62 byl dlouhou dobu nabízen po boku off-roadovějšího provedení. Každá cesta ale jednou končí a pro Patrol Y61 se naplní koncem letošního roku, nejpozději pak v první polovině toho příštího. A není překvapením, že rozlučková edice vozu přichází z Austrálie, kde se těšil skutečně velké popularitě.
Jak označit poslední speciální edici automobilu, který si za roky zdolávání těžkého terénu vydobyl nesmrtelnou pozici? Lépe než Legend Edition to asi ani nejde. Už na první pohled poznáte, že na silnici s Patrolem jen tak nepochodíte. Pětidveřová karosérie v jednom ze tří dostupných světlých laků dostala navíc řadu prvků z originálního příslušenství Nissanu – ocelový nárazník s ochranným rámem a navijákem, sání vyvedené vedle A-sloupku, střešní nosič nebo specifická 17palcová litá kola. Uvnitř na druhou stranu nechybí prvky jako satelitní navigace nebo couvací kamera.
Technicky je to přesně ten typ dinosaura, který musíte milovat. Třílitrový turbodiesel pod kapotou dává 118 kW (160 k) a 380 Nm s pětistupňovou manuální nebo 354 Nm se čtyřstupňovou automatickou převodovkou. V terénu pomáhají rovněž redukce nebo uzamykatelný zadní diferenciál. Spotřeba vozu je s manuálem 10,9 l/100 km a s automatem 11,8 l/100 km, nepřekvapí tak 95litrová hlavní nádrž a 30litrová záložní nádrž. Schopnosti vozu dotváří možnost táhnout až 3200, respektive 2500 kilogramů těžký přívěs. Vyrobeno bude jen 300 kusů Patrolu Legend Edition, všechny jsou už samozřejmě rozebrané. Cena byla 57 990 australských dolarů (cca 1 108 000 korun) za model s manuálem a 60 990 australských dolarů (cca 1 166 000 korun) za model s automatem.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.