Tento týden se do Evropy dostaly první kusy převratného modelu Honda Clarity Fuel Cell. Ten je poháněn vodíkem a je nejmodernějším vozidlem s nulovými emisemi.
Konkrétně dorazilo na evropské území šest exemplářů. Ty budou předány zákazníkům v Londýně a Kodani v rámci demonstračního projektu HyFIVE (Hydrogen for Innovative Vehicles), jenž je částečně financován společným podnikem FCHJU (Fuel Cell and Hydrogen Joint Undertaking).
Nový model Clarity Fuel Cell je vybaven nejnovějšími technologickými vymoženostmi v tomto oboru, alespoň to o novince říká sama Honda. Jedná se o první model s karoserií sedan, u kterého je palivový článek umístěn zcela pod kapotou, takže je v kabině dostatek prostoru pro pět cestujících. Při nedávném testu americké agentury EPA pak byl dokonce naměřen reálný dojezd na jedno natankování 589 km. U bezemisních vozů konkurečních výrobců tak Honda nemá vlastně konkurenci.
Thomas Brachmann, hlavní projektový inženýr společnosti Honda Research and Development a vedoucí programu Honda Clarity Fuel Cell v Evropě, uvedl: „Společnost Honda si neustále udržuje čelní pozici v oblasti technologie vodíkového palivového článku a má za sebou více než 30 let výzkumu a vývoje. Nástup těchto vozů v Evropě a účast společnosti Honda v programu HyFIVE jsou dalšími kroky k naplnění vize společnosti o plné komercializaci této technologie.“
Cílem projektu HyFIVE je propagovat povědomí a přijímání technologie vozů s palivovými články a infrastruktury v celé Evropě. Po dokončení projektu bude 185 vozů s palivovými články od pěti výrobců v užívání soukromých a firemních zákazníků v Rakousku, Dánsku, Německu, Itálii, Švédsku a Velké Británii.
Model Clarity Fuel Cell představuje podle vedení Hondy vlastně to nejlepší z technologie „elektrifikovaného vozu“. Zároveň s tím výrobce zdůrazňuje závazek, který nedávno oznámil prezident společnosti Takahiro Hachigo: Ten si přeje, aby do roku 2030 byly dvě třetiny všech prodávaných vozů vybaveny elektropohonem.
Model Clarity Fuel Cell je vybaven vysokotlakým zásobníkem, ve kterém lze uchovávat vodík pod tlakem 70 MPa. To znamená větší objem uchovávaného vodíku a delší dojezd vozu. Kromě toho lze vysokotlaký zásobník rychle naplnit. Natankování totiž potrvá přibližně tři minuty při tlaku 70 MPa a teplotě 20 stupňů Celsia. Díky těmto a dalším výhodám nabídne model Clarity Fuel Cell zákazníkům každodenní komfort, na který jsou zvyklí u svých běžných vozů s benzínovým nebo naftovým pohonem.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.