Tento týden se do Evropy dostaly první kusy převratného modelu Honda Clarity Fuel Cell. Ten je poháněn vodíkem a je nejmodernějším vozidlem s nulovými emisemi.
Konkrétně dorazilo na evropské území šest exemplářů. Ty budou předány zákazníkům v Londýně a Kodani v rámci demonstračního projektu HyFIVE (Hydrogen for Innovative Vehicles), jenž je částečně financován společným podnikem FCHJU (Fuel Cell and Hydrogen Joint Undertaking).
Nový model Clarity Fuel Cell je vybaven nejnovějšími technologickými vymoženostmi v tomto oboru, alespoň to o novince říká sama Honda. Jedná se o první model s karoserií sedan, u kterého je palivový článek umístěn zcela pod kapotou, takže je v kabině dostatek prostoru pro pět cestujících. Při nedávném testu americké agentury EPA pak byl dokonce naměřen reálný dojezd na jedno natankování 589 km. U bezemisních vozů konkurečních výrobců tak Honda nemá vlastně konkurenci.
Thomas Brachmann, hlavní projektový inženýr společnosti Honda Research and Development a vedoucí programu Honda Clarity Fuel Cell v Evropě, uvedl: „Společnost Honda si neustále udržuje čelní pozici v oblasti technologie vodíkového palivového článku a má za sebou více než 30 let výzkumu a vývoje. Nástup těchto vozů v Evropě a účast společnosti Honda v programu HyFIVE jsou dalšími kroky k naplnění vize společnosti o plné komercializaci této technologie.“
Cílem projektu HyFIVE je propagovat povědomí a přijímání technologie vozů s palivovými články a infrastruktury v celé Evropě. Po dokončení projektu bude 185 vozů s palivovými články od pěti výrobců v užívání soukromých a firemních zákazníků v Rakousku, Dánsku, Německu, Itálii, Švédsku a Velké Británii.
Model Clarity Fuel Cell představuje podle vedení Hondy vlastně to nejlepší z technologie „elektrifikovaného vozu“. Zároveň s tím výrobce zdůrazňuje závazek, který nedávno oznámil prezident společnosti Takahiro Hachigo: Ten si přeje, aby do roku 2030 byly dvě třetiny všech prodávaných vozů vybaveny elektropohonem.
Model Clarity Fuel Cell je vybaven vysokotlakým zásobníkem, ve kterém lze uchovávat vodík pod tlakem 70 MPa. To znamená větší objem uchovávaného vodíku a delší dojezd vozu. Kromě toho lze vysokotlaký zásobník rychle naplnit. Natankování totiž potrvá přibližně tři minuty při tlaku 70 MPa a teplotě 20 stupňů Celsia. Díky těmto a dalším výhodám nabídne model Clarity Fuel Cell zákazníkům každodenní komfort, na který jsou zvyklí u svých běžných vozů s benzínovým nebo naftovým pohonem.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?