Nissan Note to má v Evropě nahnuté. Nová Micra se mu velikostně až nebezpečně přiblížila, hlavním objektem zájmu japonské automobilky jsou pak crossovery v čele s Jukem a Qashqaiem. A v takové konkurenci malé MPV prostě ztrácí. V Japonsku ale spolu s vizuálním faceliftem došlo i na revoluční technické řešení. Elektromotor, který nemusíte nabíjet ze zásuvky.
Nissanu se na poli elektromobilů daří, Leaf je dokonce nejprodávanějším vozem s tímto typem pohonu v historii. Zároveň ale Japonci neusínají na vavřínech a na poli bezemisních automobilů stále vyvíjejí nové technologie. A jednou takovou je i ústrojí e-Power. To je sice klasifikován jako sériový hybridní pohon, ve své podstatě se ale jedná o elektromobil, protože přední kola roztáčí výhradně elektromotor. Zároveň je ale v autě i klasická spalovací pohonná jednotka, dodávající potřebnou energii baterii. Nissanu se mimochodem povedlo celé ústrojí, včetně baterie, velikostně optimalizovat, akumulátor je tak dokonce menší než u Leafu.
Hlavní výhodou je fakt, že podobně jako u ryzího elektromobilu je k od nulových otáček k dispozici celý točivý moment, v tomto případě 254 Nm. Celý systém je rovněž velice tichý a hospodárný, především ale odpadají starosti s dobíjecím kabelem nebo nedostupnou stanicí. Konkrétní řeč čísel pak říká, že elektromotor v útrobách vozu má jmenovitý výkon 70 kW (95 k) a maximální výkon 80 kW (109 k) až do hodnoty 10000 ot/.min. Spalovací tříválcová dvanáctistovka produkuje 58 kW (79 k) a 103 Nm, reálně je ale tedy nikdy nevyužijete ke zvýšení výkonu. Spotřeba paliva je podle japonské cyklu JC08 průměrně 2,69 až 2,94 l/100 km podle výbavové verze.
Spolu novým typem pohonu představil Nissan i celkovou modernizaci vozu. Ta je charakteristická především maskou chladiče ve tvaru písmene V, jejíž okraj je u verze e-Power zkrášlen modrou linkou. Nové jsou rovněž přední světlomety s možností full-LED technologie, zadní světlomety mají stále tvar bumerangu, avšak přepracovanou optiku. Celkový výčet změn dotváří nový přední nárazník a paleta barev rozšířená o pět odstínů (oranžová Corona je ale určena jen pro verzi e-Power). Uvnitř mají všechny motorizace nový tříramenný volant ve stylu crossoveru Kicks, provedení Medalist může mít dodatečně i bílé kožené čalounění. Note e-Power má navíc nový přístrojový panel a volič převodovky jako Leaf.
O dalších motorizacích již byla řeč, žádné překvapení však nečekejte. Základem je atmosférická tříválcová dvanáctistovka o výkonu 58 kW (79 k) s točivým momentem 106 Nm, následuje stejný motor avšak s přeplňováním kompresorem, výkonem 72 kW (98 k) a točivým momentem 142 Nm. V obou případech mohou být poháněna přední nebo všechna kola, a to bezestupňovým automatem Xtronic. Nissan rovněž nezapomíná na bezpečnostní asistenty, Note se tak může pochlubit panoramatickým kamerovým systémem, přednárazovým systémem nebo varováním při opuštění jízdního pruhu. Pro větší individualisty je určeno provedení Mode Premier s množstvím vizuálních vylepšení, jak je u japonských vozů zvykem, nechybí ani verze s otočným sedadlem spolujezdce. Ceny startují na 1 393 200 jenech (cca 325 000 korun) za atmosférickou předokolku, čtyřkolka vychází nejméně na 1 711 800 jenů (cca 399 000 korun). Nové ústrojí e-Power má výhradně pohon přední nápravy a ceny od 1 772 280 jenů (cca 413 000 korun). Zajímavostí je, že si ho můžete objednat i s vizuálním paketem Nismo.
Japonsko však není jedinou zemí, kam omlazené malé MPV dorazilo. Jako Versa Note se totiž představí i americkému publiku na nadcházejícím autosalonu v Los Angeles, změny se však „zmrskly“ na nutné minimum. Nová je tak maska chladiče ve tvaru písmene V, na níž navazují přepracovaná přední světla. Paletu barev rozšířila oranžová Monarch a modrá Deep Pearl, kola mají nové okrasné kryty nebo v případě litých šestnáctek nový design. Pro více výbav bude nyní dostupné dynamičtější ztvárnění přední části. V interiéru jsou větší držáky nápojů a pro vybrané výbavě rovněž druhá 12 V zásuvka. Pod kapotou severoamerické specifikace se objeví zážehová šestnáctistovka v kombinaci s bezestupňovým automatem Xtronic, revoluční elektrické ústrojí tak nečekejte. V nabídce budou čtyři linie výbav (včetně sportovněji laděného provedení SR), základní cena je 15 480 dolarů (cca 384 000 korun).
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?