Nissan Note to má v Evropě nahnuté. Nová Micra se mu velikostně až nebezpečně přiblížila, hlavním objektem zájmu japonské automobilky jsou pak crossovery v čele s Jukem a Qashqaiem. A v takové konkurenci malé MPV prostě ztrácí. V Japonsku ale spolu s vizuálním faceliftem došlo i na revoluční technické řešení. Elektromotor, který nemusíte nabíjet ze zásuvky.
Nissanu se na poli elektromobilů daří, Leaf je dokonce nejprodávanějším vozem s tímto typem pohonu v historii. Zároveň ale Japonci neusínají na vavřínech a na poli bezemisních automobilů stále vyvíjejí nové technologie. A jednou takovou je i ústrojí e-Power. To je sice klasifikován jako sériový hybridní pohon, ve své podstatě se ale jedná o elektromobil, protože přední kola roztáčí výhradně elektromotor. Zároveň je ale v autě i klasická spalovací pohonná jednotka, dodávající potřebnou energii baterii. Nissanu se mimochodem povedlo celé ústrojí, včetně baterie, velikostně optimalizovat, akumulátor je tak dokonce menší než u Leafu.
Hlavní výhodou je fakt, že podobně jako u ryzího elektromobilu je k od nulových otáček k dispozici celý točivý moment, v tomto případě 254 Nm. Celý systém je rovněž velice tichý a hospodárný, především ale odpadají starosti s dobíjecím kabelem nebo nedostupnou stanicí. Konkrétní řeč čísel pak říká, že elektromotor v útrobách vozu má jmenovitý výkon 70 kW (95 k) a maximální výkon 80 kW (109 k) až do hodnoty 10000 ot/.min. Spalovací tříválcová dvanáctistovka produkuje 58 kW (79 k) a 103 Nm, reálně je ale tedy nikdy nevyužijete ke zvýšení výkonu. Spotřeba paliva je podle japonské cyklu JC08 průměrně 2,69 až 2,94 l/100 km podle výbavové verze.
Spolu novým typem pohonu představil Nissan i celkovou modernizaci vozu. Ta je charakteristická především maskou chladiče ve tvaru písmene V, jejíž okraj je u verze e-Power zkrášlen modrou linkou. Nové jsou rovněž přední světlomety s možností full-LED technologie, zadní světlomety mají stále tvar bumerangu, avšak přepracovanou optiku. Celkový výčet změn dotváří nový přední nárazník a paleta barev rozšířená o pět odstínů (oranžová Corona je ale určena jen pro verzi e-Power). Uvnitř mají všechny motorizace nový tříramenný volant ve stylu crossoveru Kicks, provedení Medalist může mít dodatečně i bílé kožené čalounění. Note e-Power má navíc nový přístrojový panel a volič převodovky jako Leaf.
O dalších motorizacích již byla řeč, žádné překvapení však nečekejte. Základem je atmosférická tříválcová dvanáctistovka o výkonu 58 kW (79 k) s točivým momentem 106 Nm, následuje stejný motor avšak s přeplňováním kompresorem, výkonem 72 kW (98 k) a točivým momentem 142 Nm. V obou případech mohou být poháněna přední nebo všechna kola, a to bezestupňovým automatem Xtronic. Nissan rovněž nezapomíná na bezpečnostní asistenty, Note se tak může pochlubit panoramatickým kamerovým systémem, přednárazovým systémem nebo varováním při opuštění jízdního pruhu. Pro větší individualisty je určeno provedení Mode Premier s množstvím vizuálních vylepšení, jak je u japonských vozů zvykem, nechybí ani verze s otočným sedadlem spolujezdce. Ceny startují na 1 393 200 jenech (cca 325 000 korun) za atmosférickou předokolku, čtyřkolka vychází nejméně na 1 711 800 jenů (cca 399 000 korun). Nové ústrojí e-Power má výhradně pohon přední nápravy a ceny od 1 772 280 jenů (cca 413 000 korun). Zajímavostí je, že si ho můžete objednat i s vizuálním paketem Nismo.
Japonsko však není jedinou zemí, kam omlazené malé MPV dorazilo. Jako Versa Note se totiž představí i americkému publiku na nadcházejícím autosalonu v Los Angeles, změny se však „zmrskly“ na nutné minimum. Nová je tak maska chladiče ve tvaru písmene V, na níž navazují přepracovaná přední světla. Paletu barev rozšířila oranžová Monarch a modrá Deep Pearl, kola mají nové okrasné kryty nebo v případě litých šestnáctek nový design. Pro více výbav bude nyní dostupné dynamičtější ztvárnění přední části. V interiéru jsou větší držáky nápojů a pro vybrané výbavě rovněž druhá 12 V zásuvka. Pod kapotou severoamerické specifikace se objeví zážehová šestnáctistovka v kombinaci s bezestupňovým automatem Xtronic, revoluční elektrické ústrojí tak nečekejte. V nabídce budou čtyři linie výbav (včetně sportovněji laděného provedení SR), základní cena je 15 480 dolarů (cca 384 000 korun).
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.