Jeep má ve své aktuální nabídce malý Renegade, Cherokee a Grand Cherokee. Chybí mu však SUV nižší střední třídy, kdy tuto roli poměrně dlouho zastávala dvojice Compass a Patriot. Ta se v nové generaci sloučila pod jednu modelovou řadu, jejíž premiéra proběhla trochu překvapivě v Brazílii.
Patriot i Compass se ve svém prvním vydání ukázaly společně v roce 2007 na autosalonu v Detroitu. Základem obou modelů se stala platforma společná s Dodgem Caliber nebo Mitsubishi Lancer, navíc to bylo v době, kdy měl zrovna samostatný koncern Chrysler docela velké problémy s kvalitou. To se odrazilo především na interiéru, zákazníci ale zrovna nechválili ani jízdní vlastnosti, tím spíše v terénu. Compass se tak už po třech letech dočkal výrazné omlazovací kúry, Patriot si vystačil s menšími facelifty. Letos výroba obou modelů skončí a nahradí je jediné SUV opět s označením Compass. To se představilo možná trochu netradičně v Brazílii při zahájení produkce nového závodu ve městě Goiânia.
Základem 4,42 metru dlouhého, 1,82 metru širokého a 1,65 metru vysokého SUV s rozvorem o délce 2,65 metru je prodloužená platforma menšího modelu Renegade. Ten novinka připomíná také vizuálně, především při pohledu na vyšší stavbu karosérie, hranaté blatníky nebo řešení nárazníků. Světlomety, vpředu i vzadu s LED diodami, pro změnu odkazují na větší Grand Cherokee. Zajímavým prvkem je vizuální propojení předních světel s maskou chladiče. Charakteristická je zvedající se linie bočních oken, doplněná ve vrchní části o stříbrnou linku, táhnoucí se až pod zadní okno. Jak je vidět ze zveřejněných snímků, v nabídce najdeme několik designů litých kol a také dvoubarevné provedení s černě lakovanou střechou.
Interiér je oproti předchůdci jako vstupem do úplně jiné dimenze. Už z fotografií lze poznat kvalitnější materiály, vzhlede palubní desky je inspirován větším modelem Cherokee. V praxi to u většiny výbav znamená 8,4palcovou obrazovku multimediálního systémů UConnect s navigací a couvací kamerou na vrcholku středové konzole, ohraničenou výdechy ventilace a černým lesklým rámečkem. Níže jsou ovladače ventilace a klimatizace, nechybí ani USB port. Mezi budíky je TFT displej palubního počítače, který může být barevný s úhlopříčkou až sedm palců. Z dalších výbavových prvků jmenujme například elektrické nastavování předních sedadel, polokožené nebo kožené čalounění či až sedm airbagů. Celkem se do vozu poskládá pětice cestujících, kufr pojme 410 litrů zavazadel.
V útrobách brazilské verze najdeme dvoulitrový zážehový čtyřválec Tigershark se spalováním etanolu, výkonem 122 kW (166 k) a točivým momentem 201 Nm nebo dvoulitrový naftový čtyřválec MultiJet o výkonu 125 kW (170 k) s točivým momentem 350 Nm. Benzínový motor má přes šestistupňový automat poháněná přední kola, naftový čtyřválec dostal devítistupňovou automatickou skříň a pohon všech kol Jeep Active Drive Low. Ten se dodává v kombinaci s voličem Selec-Terrain, obsahující režimy Mud, Snow, Sand a Rock. Poslední mód je určen pro provedení Trailhawk, chlubící se dále o 2 centimetry vyšší světlou výškou, celoročními pneumatikami, ochrannými deskami podvozku, tažnými oky v nárazníku nebo matným lakem kapoty, která tak neoslňuje řidiče.
Pro benzínový motor jsou k dispozici výbavové stupně Sport, Longitude a Limited, ceny startují na částce 99 990 realů (cca 740 000 korun). Turbodiesel bude dostupný jako Longitude a Trailhawk za ceny od 132 990 realů (cca 985 000 korun). Do USA přijede nový Compass v listopadu na výstavu do LA, Evropa se dočká pravděpodobně v Ženevě příštího roku. Očekávat se oproti brazilské verzi dají jiné motory i bohatší bezpečnostní výbava. Na tomto poli je nicméně Jeep průkopníkem i v zemi fotbalu a samby, protože jako první tam vyráběné auto dostane Compass adaptivní tempomat, varování při změně jízdního pruhu, přednárazový systém a automatická dálková světla.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.