Jeep má ve své aktuální nabídce malý Renegade, Cherokee a Grand Cherokee. Chybí mu však SUV nižší střední třídy, kdy tuto roli poměrně dlouho zastávala dvojice Compass a Patriot. Ta se v nové generaci sloučila pod jednu modelovou řadu, jejíž premiéra proběhla trochu překvapivě v Brazílii.
Patriot i Compass se ve svém prvním vydání ukázaly společně v roce 2007 na autosalonu v Detroitu. Základem obou modelů se stala platforma společná s Dodgem Caliber nebo Mitsubishi Lancer, navíc to bylo v době, kdy měl zrovna samostatný koncern Chrysler docela velké problémy s kvalitou. To se odrazilo především na interiéru, zákazníci ale zrovna nechválili ani jízdní vlastnosti, tím spíše v terénu. Compass se tak už po třech letech dočkal výrazné omlazovací kúry, Patriot si vystačil s menšími facelifty. Letos výroba obou modelů skončí a nahradí je jediné SUV opět s označením Compass. To se představilo možná trochu netradičně v Brazílii při zahájení produkce nového závodu ve městě Goiânia.
Základem 4,42 metru dlouhého, 1,82 metru širokého a 1,65 metru vysokého SUV s rozvorem o délce 2,65 metru je prodloužená platforma menšího modelu Renegade. Ten novinka připomíná také vizuálně, především při pohledu na vyšší stavbu karosérie, hranaté blatníky nebo řešení nárazníků. Světlomety, vpředu i vzadu s LED diodami, pro změnu odkazují na větší Grand Cherokee. Zajímavým prvkem je vizuální propojení předních světel s maskou chladiče. Charakteristická je zvedající se linie bočních oken, doplněná ve vrchní části o stříbrnou linku, táhnoucí se až pod zadní okno. Jak je vidět ze zveřejněných snímků, v nabídce najdeme několik designů litých kol a také dvoubarevné provedení s černě lakovanou střechou.
Interiér je oproti předchůdci jako vstupem do úplně jiné dimenze. Už z fotografií lze poznat kvalitnější materiály, vzhlede palubní desky je inspirován větším modelem Cherokee. V praxi to u většiny výbav znamená 8,4palcovou obrazovku multimediálního systémů UConnect s navigací a couvací kamerou na vrcholku středové konzole, ohraničenou výdechy ventilace a černým lesklým rámečkem. Níže jsou ovladače ventilace a klimatizace, nechybí ani USB port. Mezi budíky je TFT displej palubního počítače, který může být barevný s úhlopříčkou až sedm palců. Z dalších výbavových prvků jmenujme například elektrické nastavování předních sedadel, polokožené nebo kožené čalounění či až sedm airbagů. Celkem se do vozu poskládá pětice cestujících, kufr pojme 410 litrů zavazadel.
V útrobách brazilské verze najdeme dvoulitrový zážehový čtyřválec Tigershark se spalováním etanolu, výkonem 122 kW (166 k) a točivým momentem 201 Nm nebo dvoulitrový naftový čtyřválec MultiJet o výkonu 125 kW (170 k) s točivým momentem 350 Nm. Benzínový motor má přes šestistupňový automat poháněná přední kola, naftový čtyřválec dostal devítistupňovou automatickou skříň a pohon všech kol Jeep Active Drive Low. Ten se dodává v kombinaci s voličem Selec-Terrain, obsahující režimy Mud, Snow, Sand a Rock. Poslední mód je určen pro provedení Trailhawk, chlubící se dále o 2 centimetry vyšší světlou výškou, celoročními pneumatikami, ochrannými deskami podvozku, tažnými oky v nárazníku nebo matným lakem kapoty, která tak neoslňuje řidiče.
Pro benzínový motor jsou k dispozici výbavové stupně Sport, Longitude a Limited, ceny startují na částce 99 990 realů (cca 740 000 korun). Turbodiesel bude dostupný jako Longitude a Trailhawk za ceny od 132 990 realů (cca 985 000 korun). Do USA přijede nový Compass v listopadu na výstavu do LA, Evropa se dočká pravděpodobně v Ženevě příštího roku. Očekávat se oproti brazilské verzi dají jiné motory i bohatší bezpečnostní výbava. Na tomto poli je nicméně Jeep průkopníkem i v zemi fotbalu a samby, protože jako první tam vyráběné auto dostane Compass adaptivní tempomat, varování při změně jízdního pruhu, přednárazový systém a automatická dálková světla.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.