Teprve před pár dny ukončil Renault výrobu Méganu RS, jednoho z nejlepších ostrých hatchbacků uplynulé dekády. Dnes se ukázalo, že francouzský model není sám. Svět sportovních aut opustilo v tichosti BMW Z4 druhé generace s označením E89. S ním také skončila jedna dlouhá éra.
BMW Z4 E89 se poprvé ukázalo před sedmi lety, někteří fanoušci značky ho přitom nesli docela nelibě. Důvodem byla pevná skládací střecha, kterou se Němci rozhodli nahradit klasický roadster s plátnem i relativně raritní kupé. Oběma karosářskými variantami přitom disponovala první generace. Někteří škarohlídové dokonce Z4 překřtili na ZLK, čímž chtěli upozornit na snad až příliš velkou podobnost s hlavním konkurentem od Mercedesu, a to jak typem karosérie, tak i komfortnějším naladěním podvozku. Na rozdíl od něj (nebo i Audi TT) se však v nabídce Z4 nikdy neobjevily naftové motory. Bohužel původní atmosférické šestiválce sDrive23i a sDrive30i v době downsizingu příliš dlouho nevydržely a už v roce 2011 byly nahrazeny přeplňovanými čtyřválci sDrive20i a sDrive28i.
22. srpna letošního roku pak BMW rozhodlo o ukončení výroby dvoumístného roadsteru. Z továrny v Řezně během sedmiletého cyklu vyjelo, podle informací magazínu Bimmer Today, 115 000 Z4. Ta poslední byla v provedení sDrive35is a oranžové metalíze Valencia. Jedná, nebo nyní spíše jednalo, se o vrcholné provedení s dvakrát přeplňovaným třílitrovým šestiválcem o výkonu 250 kW (340 k) řady N54. S koncem Z4 pak končí také éra motorů N54. Ty byly už před časem nahrazeny úspornějšími jednotkami řady N55, loni potom tuto sérii nahradily moderní motory B85 s modulární konstrukcí.
Následovník BMW Z4 se hned tak neobjeví. Již nyní se sice ví, že bude vyvinut a vyráběn ve spolupráci s Toyotou, na trh se ale Z4 G29 dostane nejdříve v roce 2018. Dá se předpokládat plné využití přeplňovaných čtyřválců, na druhou stranu se alespoň vrátí plátěná střecha. Pokud však máte o současnou Z4 i po jejím konci zájem, tuzemské zastoupení BMW má na svém webu pořád ještě ceník, skladové vozy tak půjde ještě nějakou chvíli koupit. Vybírat lze (nebo šlo) z verzí sDrive18i, sDrive20i, sDrive28i, sDrive35i nebo sDrive35is. První tři verze mají přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec, další dvě potom přeplňovaný třílitrový šestiválec. Ceny startují na 956 800 korunách, za nejdražší model dáte bez příplatků 1 549 600 korun.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.