S výrobou kombíků má Mercedes bohaté zkušenosti. První model s tímto typem karosérie Němci představili již před padesáti lety a od té doby jsou rodinně orientované vozy nedílnou součástí jejich nabídky. Zatím posledním praktickým přírůstkem je třída E Kombi, navazující na hned několik úspěšných předchůdců.
Zatím ani v jedné generaci třídy E nechyběl model s karosérií kombi, známý různě po světě jako Estate, Wagon, Combi nebo T-Model. Zákazníci si praktickou variantu sedanu vyšší střední třídy oblíbili pro obrovský kufr, hodně místa na zadních sedadlech a vysokou úroveň variability. A přesně s těmito atributy přichází na trh v pořadí již páté vydání praktické třídy E. Největším lákadlem vozu je zavazadlový prostor o objemu 670 litrů, respektive 1820 litrů ve chvíli, kdy dojde ke sklopení zadních sedadel, dělených v poměru 40:20:40. Opěradla zadních sedadel je navíc možné polohovat v rozsahu deseti stupňů, kufr tak lze operativně zvětšit o dalších 30 litrů bez nutnosti cestování ve dvou. Mezi podběhy, tedy v nejužším místě, je dostupná šířka 1100 milimetrů. Velikost zavazadelníku dokazuje i fakt, že do něj bez problémů naložíte europaletu. Od konce roku se v příplatkové výbavě objeví dvě přídavné sedačky, které budou v kufru využívané především dětmi.
Aby se zavazadla volně nepohybovala po interiéru, nabízí Mercedes ochranou síť a samozřejmě také krycí roletku. Ta také ochrání zavazadla před zraky nenechavců. Pro nadšené organizátory má trojcípá hvězda v nabídce balíček s oddělujícími příčkami a dalšími chytrými úchytnými řešeními. Víko kufru otevírají elektromotorky, za příplatek je možné dostat handsfree ovládání, kde pro otevření stačí pouze kopnout pod nárazník. Součástí standardní výbavy, ulehčující manipulaci s nákladem i následnou jízdu s ním, je zadní vzduchové odpružení. To zajišťuje rovnou polohu auta i ve chvíli, kdy je plně využívána nosnost 745 kilogramů nebo tažná kapacita až 2100 kilogramů. V zadním nárazníku proto nechybí tažné zařízení, které je možné přetvořit na nosič až čtyř kol.
Po B-sloupek je kombi designově shodné s výchozím sedanem. Nová je nicméně celá zadní část se LED diodovými světlomety, které spojuje chromovaná lišta, nebo střešní spoilerem. Elegantní profil sedanu mohutnější zadní částí nikterak neutrpěl, čemuž jistě pomáhá výrazná linie kolem klik dveří. Vůbec poprvé v historii modelu budou součástí standardní výbavy střešní ližiny ve stříbrné barvě. Palubní deska může být volitelně složená ze dvou 12,3palcových displejů pod jedním krytem, standardem ale pořád zůstávají analogové budíky. Infotainment lze ovládat prostřednictvím touchpadu nebo hlasu, dotykové jsou rovněž ovládací prvky na volantu vozu. Prvotřídní luxus a komfort na palubě dotváří dřevěné dekory, kožené čalounění, ambientní osvětlení v 64 barvách nebo vyhřívání sedadel a loketních opěrek, včetně těch ve dveřích vozu. Úpravy konstrukce zajišťují, že do interiéru proniká minimum hluku i vibrací. Pro zadní sedadla je potom připraven zábavní systém.
Na začátku prodeje se třída E Kombi objeví ve třech verzích. Nejslabší bude E 200 se zážehovým čtyřválcem o výkonu 184 koní s točivým momentem 300 Nm. Stejný motor dostane též varianta E 250 o výkonu 211 koní s točivým momentem 350 Nm. Na naftu bude jezdit E 220 d se čtyřválcem o výkonu 194 koní s točivým momentem 400 Nm. V posledním čtvrtletí letošního roku přijdou do prodeje varianty E 400 4Matic o výkonu 333 koní, E 200 d o výkonu 150 koní a E 350 d o výkonu 258 koní. Všechny motory mají standardně devítistupňový automat.
Technické údaje
E 200 E 250 E 400 4Matic AMG E 43 E 200 d E 220 d E 350 d Výkon: 184 k 211 k 333 k 401 k 150 k 194 k 258 k Toč. mom.: 300 Nm 350 Nm 480 Nm 520 Nm 360 Nm 400 Nm 620 Nm Převod.: 9 AT 9 AT 9 AT 9 AT 9 AT 9 AT 9 AT Zrychlení: 8,1 s 7,2 s NA 4,7 s NA 7,7 s 6,2 s Max. rychl.: 231 km/h 243 km/h 250 km/h 250 km/h NA 235 km/h 250 km/h Spotřeba 6,2 l/100 km 6,2 l/100 km 7,9 l/100 km 8,4 l/100 km 4,2 l/100 km 4,2 l/100 km 5,4 l/100 kmVrcholem celé nabídky bude sportovně laděný Mercedes-AMG E 43 4Matic s dvakrát přeplňovaným třílitrovým šestiválcem o výkonu 401 koní s točivým momentem 520 Nm, které bude na všechna kola (distribuce točivého momentu v poměru 31:69) přenášet devítistupňový automat 9G-Tronic se zkrácenými drahami řazení. Mimo něj bude mít sportovní provedení vzduchové odpružení se čtyřprvkovou nápravou vpředu a víceprvkovou nápravou vzadu. Tlumiče lze nastavit do režimů Comfort, Sport a Sport Plus, volit půjde také mezi pěti režimy jízdy prostřednictvím systému Dynamic Select. Řízení reaguje na aktuální rychlost, zatímco ventilované kotoučové brzdy s průměrem 360 milimetrů fungují dokonale za každých podmínek. Vzhledově provedení AMG poznáte podle 19palcových kol (za příplatek jsou dostupné o palec větší ráfky), výraznějších nasávacích otvorů, střešního spoileru a difuzoru se dvěma koncovkami výfuku. Interiéru dominují černé čalounění sportovního volantu a anatomických sedadel prošívané červenou nití. Zatímco volant má kůži Nappa, sedačka standardně kombinují kůži s mikrovláknem. Celek doplňují hliníkové pedály nebo unikátní grafika přístrojového panelu. Za příplatek pak nabízí Mercedes skořepiny a karbonové dekory v interiéru.
Stejně jako sedan přijíždí kombi s celou plejádou bezpečnostních a asistenčních systémů poslední generace. Do první kategorie spadají standardní brzdový asistent a volitelné poloautonomní řízení Drive Pilot, do té druhé potom automatické vyparkování vozu z těžko dostupných prostor, ovládané prostřednictvím chytrého telefonu. Prodej vozu, mimo jiné i ve verzích Exclusive Line, Avantgarde a AMG Line, začne v červenci letošního roku, do showroomů se auta fyzicky dostanou v říjnu. Mercedes-AMG E 43 bude možné objednávat od září, do showroomů zamíří v prosinci.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.