K Renaultu Scénic už neodmyslitelně patří také jeho delší a prostornější varianta Grand. Tu Francouzi slibovali i u čtvrté generace, jejíž premiéra se uskutečnila na březnovém ženevském autosalonu. Nový Grand Scénic tak přináší prvky ze světa crossoverů v kombinaci s větším místem pro cestující, který standardnímu modelu trochu chybí.
Stejná modulární platforma CMF, stejná dvacetipalcová kola, ale místo pro pět nebo sedm cestujících. Grand Scénic se od svého sourozence odlišuje především délkou 4,63 metru a rozvorem náprav s hodnotou 2,80 metru. Výška je vozu je 1,66 metru, šířka 1,86 metru. Že se MPV přiblížilo světu terénních automobilů dokazuje například světlá výška 160 milimetrů nebo celkově mohutnější stavba karosérie.
U klasického Scénicu tento fakt malinko omezoval vnitřní prostor, u provedení Grand s delším rozvorem a místem až pro sedm cestujících se ale tato situace jistě zlepší. Minimálně v oblasti zavazadlového prostoru je nyní s pěti sedadly ve standardní poloze 718 litrů místa, pokud jsou pak sedačky posunuty nejvíce dopředu, nabízí francouzské MPV 866 litrů. Druhá řada sedadel je standardně dělená v poměru 60/40, spolu s třetí řadou pak využívají systému sklápění One Touch nebo vyklápěcích stolečků. Kvůli sklopnému sedadlu spolujezdce lze převážet až 2,85 metru dlouhé předměty. V kabině je potom dalších 63 litrů odkládacích ploch, včetně praktického šuplíku před spolujezdcem.
Vzhled nového Grand Scénicu je v důležitých detailech stejný jako u Scénicu. O vyšší světlé výšce již byla řeč, k tomu se přidávají standardně montovaná dvacetipalcová kola, volitelná přední světla LED Pure Vision nebo panoramatická střecha. Odlišná jsou zadní světla s 3D efektem ve tvaru písmene L, od druhého výbavového stupně pak budou dostupné střešní ližiny nebo dvoubarevné lakování. Mimochodem barva, kterou vidíte na obrázcích, je hnědá Vision. Podobné prostředí jako u krátkého modelu je také uvnitř vozu. Palubní desce dominuje infotainment R-Link 2 se 7- nebo 8,7palcovou dotykovou obrazovkou. Kromě něj se objeví volič jízdních režimů Multi-Sense, barevný průhledový displej či audiosystém Bose s prostorovým zvukem a 13 reproduktory.
Pod kapotou vládnou především naftové motory, sparing partnera jim však budou dělat dvě zážehové jednotky TCe o výkonu 115 nebo 130 koní s manuální šestistupňovou převodovkou. Nejslabší dCi o výkonu 110 koní má šestistupňovou manuální nebo sedmistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovku, silnější naftový čtyřválec o výkonu 130 koní disponuje pouze manuálem a ten vůbec nejsilnější se 160 koňmi pro změnu pouze automatem. Pro milovníky superúsporné jízdy bude určeno provedení dCi Hybrid Assist o výkonu 110 koní s manuální šestistupňovou převodovkou, elektrickým generátorem a 48 V baterií.
Ve standardní výbavě všech Grand Scéniců najdeme systém nouzového brzdění s detekcí chodců. Mimo něj se u vybraných výbavových linií objeví udržování v jízdním pruhu, detekce únavy řidiče, adaptivní tempomat, sledování mrtvého úhlu, varování při vybočení z jízdního pruhu, čtení dopravních značek nebo samočinný parkovací asistent. Do prodeje novinka zamíří před koncem letošního roku, k vidění bude mimo jiné i na říjnovém pařížském autosalonu.
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?