Říká Vám něco jméno Benny Caiola? Pokud ano, pak jistě víte, že tento podnikatel a sběratel automobilů patřil do kruhu přátel Horacia Paganiho, navíc byl historicky prvním zákazníkem jeho automobilky. A právě jemu je věnována (a po něm pojmenována) Huayra BC, doposud nejostřejší verze svého druhu.
Na rozdíl od svých předchůdců, Zondy R a Zondy Cinque, je Huayra BC určena primárně na běžné silnice. Zároveň ale byla zkonstruována tak, aby se ani v případě návštěvy okruhu nemusel majitel za své auto stydět. Dobrá, toto spojení je opravdu hodně nadnesené, protože Paganiho nejnovější kousek je vůbec nejlehčím homologovaným hypersportem. Váží přesně 1218 kilogramů, což je o 132 kilo méně než u standardního modelu. A nutno podotknout, že ani ten není žádným tlouštíkem.
Speciálně pro Pagani vyrobil Mercedes-AMG šestilitrový dvanáctiválec biturbo o výkonu 800 koní při 6200 ot./min s točivým momentem 1000 Nm při 4000 ot./min. O přenos síly na zadní kola se stará sedmistupňový automatizovaný manuál společnosti Xtrac s elektrohydraulickým řídícím systémem a karbonovými synchronizátory. S převodovkou spolupracuje nový elektronický aktivní diferenciál, přičemž váha celého řešení je o 40 procent nižší než u běžné dvouspojkové převodovky. Změna rychlostního stupně přitom zabere jen 75 milisekund. Od vozidel, závodících v Le Mans, byla odvozena konstrukce hnací hřídele.
Výhradně pro Huayru BC bylo vyvinuto nezávislé zavěšení s rameny z hliníkové slity HiForg, která se normálně využívá v letectví. Údajně se jedná o nejlehčí (oproti standardní Huayaře je toto zavěšení lehčí o 25 procent) a nejefektivnější řešení, jaké kdy bylo aplikováno na silniční sportovní vůz. Přepracováno bylo také ESP od firmy Bosch, vybavené režimy Comfort, Sport a Track. Karbon-keramické odvětrávané kotouče o průměru 380 milimetrů dodalo Brembo.
Karosérie byla aerodynamicky vyladěna k naprosté dokonalosti, s „běžnou“ Huayrou dokonce provedení BC sdílí pouze střechu. Ostatní díly jsou nové, na velké množství z nich byl navíc použit nový kompozit, který je o polovinu lehčí a pětinu pevnější než karbon. Mezi hlavní prvky karosérie patří rozšířený přední splitter, nové prahy, velké zadní křídlo a agresivní difuzor. Asi nemusíme říkat, že přítlak vozu se mnohonásobně zlepšil. Kovaná kola mají 20 palců vpředu a 21 palců vzadu, obuta jsou do pneumatik Pirelli P Zero Corsa o velikosti 255/30 vpředu a 355/25 vzadu. Sáhnout můžete také po okruhových gumách Pirelli P Zero Trofeo R, jež zvládnou přetížení až 2G, velikost kol v tom případě klesne o palec na obou nápravách.
Uvnitř se kombinuje několik materiálů, mezi nimiž převládá karbon a kůže. Ostatně, i tady museli mít inženýři na paměti, že klíčovou veličinou je hmotnost, proto nahradili klasickou ruční brzdu její elektronickou sestřičkou. Volant je potažen velurem, což má zlepšit celkovou ovladatelnost vozu. Ačkoliv už standardní sedadla jsou dostatečně sportovní, Huayra BC se může pochlubit ještě lepšími místy k sezení. Hodně stylově vypadá řadící páka s částečně nekrytým mechanismem řazení.
Vyrobeno by mělo být pouze 20 kusů, každý za částku 2,3 miliony euro (cca 62,2 milionů korun). Jak asi správně tušíte, všechny jsou již vyprodané.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?