Ruský automobilový průmysl v posledních měsících, i díky sankcím ze strany Evropské unie, výrazně stagnuje. Nový vítr má do něj přinést Lada Vesta, která by mohla dorazit i jako elegantní kupé.
Vesta je prvním modelem, plně vyvinutým pod taktovou aliance Renault-Nissan, což je patrné nejen na ovládacích prvcích v interiéru, ale především na použité technice. Platforma Lada B/C s délkou 4410 mm, šířkou 1764 mm a výškou 1497 mm například využívá řízení nebo zadní torzní příčku ze starších Renaultů. Již zmíněné ovládací prvky lze používat také v rukavicích, což je při ruských zimních teplotách jistě vítaný prvek.
Vůbec poprvé se u auta s plachetnicí ve znaku objevuje multifunkční volant s podélným i výškovým nastavováním, chlazená schránka před spolujezdcem, automatické zamykání při rozjezdu nebo couvací kamera. Její obraz je promítán na sedmipalcový displej multimediálního systému, který je dále vybaven rádiem, USB porty nebo rozhraním Bluetooth.
Premiéru v jakémkoliv ruském voze slaví systém tísňového volání, dále má Vesta ve standardu stabilizaci, přední airbagy, ABS nebo asistent pro rozjezd do kopce. Při rozvoru 2635 mm pojme zadní lavice tři cestující a kufr dalších 480 litrů. Vzhled karosérie má na svědomí Steve Mattin, jehož hlavní inspirací se stalo písmeno X, viditelné v přední masce, kolem blatníků i v optice skupinových světel. Pro individualisty bude dostupných sedm laků karosérie, které půjde kombinovat s patnácti- nebo šestnáctipalcovými koly.
Pod kapotou se objeví zážehová šestnáctistovka o osmi ventily o výkonu 87 a 106 koní, respektive zážehová šestnáctistovka s šestnácti ventily původem od Nissanu o výkonu 114 koní. V závislosti na zvoleném motoru je dostupná pětistupňová manuální převodovka, robotizovaný manuál ZF nebo bezestupňový automat CVT.
Ve fázi testování je zatím Vesta s pohonem na CNG a kombinovaným dojezdem 1000 kilometrů (tato verze umí jezdit i na benzín). Mezi druhy paliva lze přepínat manuálně, po vyčerpání dvou tlakových láhví pod podlahou zavazadlového prostoru se motor automaticky přepne do benzínového režimu. Na domácím trhu půjde nový sedan ve výbavách Classic, Comfort a Lux do prodeje koncem listopadu, základní cena se bude pohybovat kolem 495 000 rublů (cca 193 000 korun).
Sedan ale rozhodně nebude jedinou karosářskou variantou Lady Vesta. Jistotu výroby má praktické kombi, jejíž podobu naznačil koncept Vesta Cross a sériové tvary prakticky v celé kráse odhalil automobilový designér Theophilus Chin. Ten pak dal volný průchod své fantazii a stvořil také render sportovněji laděného kupé. Nutno říct, že ve žluté barvě to ruskému stroji náramně sluší a nakonec by ani takové auto nemuselo být daleko od reality. Vždyť notně stárnoucí Priora tento typ karosérie až donedávna nabízela.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?