Ruský automobilový průmysl v posledních měsících, i díky sankcím ze strany Evropské unie, výrazně stagnuje. Nový vítr má do něj přinést Lada Vesta, která by mohla dorazit i jako elegantní kupé.
Vesta je prvním modelem, plně vyvinutým pod taktovou aliance Renault-Nissan, což je patrné nejen na ovládacích prvcích v interiéru, ale především na použité technice. Platforma Lada B/C s délkou 4410 mm, šířkou 1764 mm a výškou 1497 mm například využívá řízení nebo zadní torzní příčku ze starších Renaultů. Již zmíněné ovládací prvky lze používat také v rukavicích, což je při ruských zimních teplotách jistě vítaný prvek.
Vůbec poprvé se u auta s plachetnicí ve znaku objevuje multifunkční volant s podélným i výškovým nastavováním, chlazená schránka před spolujezdcem, automatické zamykání při rozjezdu nebo couvací kamera. Její obraz je promítán na sedmipalcový displej multimediálního systému, který je dále vybaven rádiem, USB porty nebo rozhraním Bluetooth.
Premiéru v jakémkoliv ruském voze slaví systém tísňového volání, dále má Vesta ve standardu stabilizaci, přední airbagy, ABS nebo asistent pro rozjezd do kopce. Při rozvoru 2635 mm pojme zadní lavice tři cestující a kufr dalších 480 litrů. Vzhled karosérie má na svědomí Steve Mattin, jehož hlavní inspirací se stalo písmeno X, viditelné v přední masce, kolem blatníků i v optice skupinových světel. Pro individualisty bude dostupných sedm laků karosérie, které půjde kombinovat s patnácti- nebo šestnáctipalcovými koly.
Pod kapotou se objeví zážehová šestnáctistovka o osmi ventily o výkonu 87 a 106 koní, respektive zážehová šestnáctistovka s šestnácti ventily původem od Nissanu o výkonu 114 koní. V závislosti na zvoleném motoru je dostupná pětistupňová manuální převodovka, robotizovaný manuál ZF nebo bezestupňový automat CVT.
Ve fázi testování je zatím Vesta s pohonem na CNG a kombinovaným dojezdem 1000 kilometrů (tato verze umí jezdit i na benzín). Mezi druhy paliva lze přepínat manuálně, po vyčerpání dvou tlakových láhví pod podlahou zavazadlového prostoru se motor automaticky přepne do benzínového režimu. Na domácím trhu půjde nový sedan ve výbavách Classic, Comfort a Lux do prodeje koncem listopadu, základní cena se bude pohybovat kolem 495 000 rublů (cca 193 000 korun).
Sedan ale rozhodně nebude jedinou karosářskou variantou Lady Vesta. Jistotu výroby má praktické kombi, jejíž podobu naznačil koncept Vesta Cross a sériové tvary prakticky v celé kráse odhalil automobilový designér Theophilus Chin. Ten pak dal volný průchod své fantazii a stvořil také render sportovněji laděného kupé. Nutno říct, že ve žluté barvě to ruskému stroji náramně sluší a nakonec by ani takové auto nemuselo být daleko od reality. Vždyť notně stárnoucí Priora tento typ karosérie až donedávna nabízela.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.