Testování probíhalo na Slovensku nedaleko města Piesok, kde nechyběla kombinace dlouhých suchých okresek se zledovatělými polními zasněženými plochami. Našemu testu neunikla naftová verze s novým motorem 1.6 i-DTEC, který byl spojen s automatickou převodovkou s devíti stupni od společnosti ZF.
Facelift se projevil na CR-V víc než hodně. Nové elegantní přední světlomety jsou vybaveny výkonnými halogenovými žárovkami, denními LED světly a alternativně výbojkovými HID světlomety. Ostře řezaná maska a světlomety podtrhují mohutnou tvář vozu a CR-V je dle mého názoru snad ještě krásnější. Vzadu si své místo našla sdružená LED světla, která byla přestylizována tak, aby model CR-V získal ladnější trojrozměrnou podobu. K dispozici jsou rovněž 17 a 18palcová litá kola v novém stylu, která doplňují vylepšení karosérie a zdůrazňují dynamiku modelu CR-V.
Pod kapotou testovaného auta pracoval nový naftový čtyřválcový motor 1.6 i-DTEC, jenž nabízí výkon 160 koní a co je důležitější, dvě tubodmychadla. Nové přeplňování se dvěma turbodmychadly je poháněno výfukovými plyny a regulováno v závislosti na pracovním režimu motoru a tlaku výfukových plynů. Vysokotlaké turbodmychadlo zajišťuje přívod vzduchu do motoru při jeho nízkých otáčkách, zatímco nízkotlaké turbodmychadlo pracuje při vysokých otáčkách motoru. Ve středním rozsahu otáček pracují obě turbodmychadla současně a optimalizují přívod vzduchu do motoru. Vysokotlaké turbo je opatřeno variabilní geometrií lopatek (VGT) pro zajištění optimální zpětné vazby plynového pedálu a omezení energetických ztrát při nízkých otáčkách motoru.
Převratnou novinkou je devítistupňový automat
Nově vyvinutá devítistupňová automatická převodovka nahrazuje předchozí pětistupňový automat. Devítístupňová převodovka nabízí evropským spotřebitelům řadu praktických výhod. Vzhledem k širšímu rozsahu rychlostních stupňů zajišťuje převodový poměr nejnižšího prvního stupně citlivé ovládání, zatímco převodový poměr nejvyššího rychlostního stupně zajišťuje nižší spotřebu paliva a snížení hlučnosti při klidné jízdě.
Díky vyššímu počtu rychlostních stupňů se nyní ještě více snížila spotřeba a snížili otáčky motoru ve vyšších rychlostech. V závislosti na jízdních podmínkách (otáčky motoru a používání plynového pedálu) dokáže nová devítistupňová automatická převodovka řadit dolů až o několik stupňů. Zde uvádíme možná uspořádání rychlostních stupňů: 9-7, 9-5, 7-4 a 6-4.
Vzhledem k nové a lehčí konstrukci je devítistupňový automat ZF lehčí o 35 kg a taktéž menší. To umožňuje lepší rozložení hmotnosti vozidla. Společná hmotnost nového motoru a převodovky je o 65 kilogramů nižší, než u předchozí kombinace hnacího ústrojí. Při testovacích jízdách se kvality nové převodovky a silného twinturbo motoru projevily jako vynikající.
Motor neměl s vozidlem žádné potíže, do kabiny se díky lepšímu odhlučnění nedostávaly téměř žádné rušivé elementy a reakce na plynový pedál byly bleskurychlé. Při zkušební jízdě jsem část úseku absolvoval klidným cestovním tempem a spotřeba se ustálila na 7 litrech. Nutné je řící, že se jednalo o verzi s pohonem obou náprav a co je důležité, slovenské prudké kopce v horách dávali autu opravdu co proto. Asi i proto je spotřeba sedm litrů u naprosto nezajetého modelu vynikající a časem jsem si jist, že nebude problém dosáhnout hodnoty kolem pěti litrů.
Samotný čtyřválec o výkonu 118 kW se projevuje jemným a plynulým chodem, díky dvojici turbodmychadel se navíc CR-V chlubí slušnou dynamikou. Důležitým údajem i to, že za vůz zapřáhnete brzděný přívěs maximálně do hmotnosti 1,5 tuny, kdo zvolí manuální šestistupňovou převodovku, bude moci táhnout přívěs o váze dvě tuny.
Faceliftovaná Honda CR-V však nedostala jen nový motor, ale má i vylepšený podvozek. Přepracované je zavěšení náprav, včetně nových pouzder předního zavěšení, tlumičů, nová je i geometrie kloubů spodního ramene. To vše přispívá k hladší a atraktivnější jízdě, což se při testech opravdu potvrdilo. Některé úseky slovenských okresních silnic byly víc než drsné a ani při vyšších rychlostech se do interiéru nedostávali žádné velké rány. Interiér je zpracován důkladně a přesně, nic zde nedrnčí, neklepe a po krátké chvíli jsem se v kabině zorientoval, kde co je.
U omlazené testované verze se změnil i rozchod předních a zadních kol. Ten se nově zvětšil o 15 mm a úhel odklonu kola je o půl stupně vyšší pro větší zvýšení stability. O dost lehčí nová vznětová jednotka navíc dále snižuje celkové zatížení předních kol, což zlepšuje jízdní chování a ovladatelnost při zatáčení. Náklony karoserie jsou ve vyšších rychlostech citelné, nikoliv však přehnané a vůz si nechá docela dost líbit.
Honda uvedla současně s novým CR-V i větší množství nové výbavy, která stojí víc jak za zmínku. Mezi hlavní novinky patří balíček systému Honda Sensing nebo systém CMBS. Tím nejpodstatnějším prvkem je nový inteligentní tempomat, který u žádné jiné automobilky nenajdete.
Systém Honda Sensing
Pod názvem „Honda Sensing“ je nyní v novém systému zastoupena kamerová a radarová technologie, což umožňuje vylepšit systém pro zmírnění následků nehody a systémy adaptivního ovládání tempomatu. Honda Sensing je k dispozici u nového modelu CR-V ve výbavové verzi Executive.
Systém Honda ADAS (Advanced Driving Assist Systems) zahrnuje varování před čelní kolizí, varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, systém rozpoznávání dopravních značek, detekce objektů v mrtvém úhlu, asistent při couvání z parkovacího místa a systém přepínání dálkových a potkávacích světel. Nově je však CR-V ADAS možné kombinovat se systémem Honda Sensing, konkrétně u verze Executive nebo jako součást paketu ADAS společně s volitelnou výbavou ostatních výbavových verzí.
Systém CMBS
Nově vyvinutý systém pro zmírnění následků nehody kombinuje kamerovou a radarovou technologii, dokáže fungovat v rozšířeném rozsahu a kombinovat brzdění při vysoké a nízké rychlosti, podle potřeby dokáže vozidlo dokonce i zcela zastavit. Díky použití kamery a radaru zároveň dokáže nový systém CMBS detekovat vozidla na delší vzdálenost a rychlost přibližování k (osobnímu nebo nákladnímu) vozidlu jedoucímu vpředu. Na rozdíl od současného systému CMBS rovněž dokáže rozpoznávat objekty, například chodce nebo jedoucí vozidla.
Naprostá novinka - Inteligentní adaptivní tempomat
Model CR-V 2015 je jako první model na světě vybaven systémem prediktivního ovládání tempomatu s označením i-ACC (Intelligent Adaptive Cruise Control). Ten dokáže předvídat a automaticky reagovat na přejíždění ostatních vozidel do vlastního jízdního pruhu.
Systém i-ACC, který byl vyvinut na základě rozsáhlého praktického výzkumu typických evropských stylů jízdy, detekuje pomocí kamery a radaru polohu ostatních vozidel na silnici. Poté použije algoritmus pro předvídání pravděpodobnosti přejíždění vozidel ze sousedních jízdních pruhů na základě vyhodnocení vztahů mezi více vozidly a umožní vybavenému vozidlu systémem i-ACC rychle, bezpečně a pohodlně reagovat.
Systém i-ACC doplňuje běžný systém adaptivního ovládání tempomatu (ACC). Běžné systémy ACC udržují předem nastavenou rychlost, která je omezena pouze udržováním bezpečné vzdálenosti od vozidla vpředu. Pokud ovšem do jízdního pruhu vozidla přejede jiné vozidlo ze sousedního jízdního pruhu, dokáží tyto systémy zareagovat, až když je manévr téměř dokončen.
Nabídka pohonných jednotek pro Hondu CR-V 2015:
Motor | 1,6 i-DTEC (vznětový) automat ZF 9st. | 1,6 i-DTEC (vznětový) manuál 6st. | 2,0 i-VTEC (zážehový) |
Typ | 4 ventily/válec | 4 ventily/válec | 4 ventily/válec |
Obsah | 1597 cm3 | 1597 cm3 | 1997 cm3 |
Vrtání x zdvih | 76.0 x 88.0 | 76.0 x 88.0 | 81,0 x 96,9 |
Kompresní poměr | 16.0 | 16.0 | 10.6 |
Výkon | 160 koní při 4000 ot./min | 120 koní při 4000 ot./min. | 155 koní při 6500 ot./min |
Točivý moment | 350 Nm při 2000 ot./min | 300 Nm při 2000 ot./min | 192 Nm při 4300 ot./min |
Současně s prezentací nového CR-V se společnost Honda pochlubila i faceliftem současného Civicu.
Inovovaný styling
Obě verze Civic a Civic Tourer mají nové prvky designu čelní části karosérie, které jim dávají novou jedinečnou tvář: především nové světlomety se zabudovanými denními světly a nový elegantní přední nárazník. Pětidvéřový model Civic je rovněž vybaven novým zadním nárazníkem, bočními prahy, zadním spojlerem vyvedeným v černé barvě a zadními sdruženými LED světly.
Společně s těmito originálními novinkami vnějšího vzhledu se modelům 2015 dostalo rovněž vylepšení vnitřních specifikací: nový textilní materiál sedadel a potahů opěrek hlavy, nové obložení dveří s chromovanými dveřními kličkami a ovládací panel vyvedený v metalické černi.
Model Civic 2015 si zachovává jeden z nejprostornějších a nejuniverzálnějších interiérů ve své třídě, který tuto řadu proslavil - včetně zavazadelníku s bezkonkurenčním obsahem 477 litrů u pětidvéřového modelu Civic a 624 litrů u modelu Civic Tourer (v obou případech se zvednutými sedadly).
Zcela nové zavěšení a funkce aktivní bezpečnosti
S modelem Civic 2015 má svoji premiéru také nové zavěšení a technologie aktivní bezpečnosti, díky kterým bude jízda vozem mnohem příjemnější a také stabilnější ve všech podmínkách; jedná se zejména rozšíření o systém aktivního brzdění (Agile Handling Assist) u stabilizačního systému vozidla (Vehicle Stability Assist).
Když je třeba, systém aktivního brzdění (Agile Handling Assist) bez vědomí řidiče mírně přibrzďuje jednotlivá kola během zatáčení pro zajištění maximální odezvy a stability vozu. Inovovaný stabilizační systém vozidla (Vehicle Stability Assist) společně se systémem aktivního brzdění (Agile Handling Assist) pomáhají maximalizovat trakci při zatáčení nebo při brzdění na kluzkém povrchu regulováním brzd a plynu tak, aby se vozidlo pohybovalo vybraným směrem. Stabilizační systém vozidla (Vehicle Stability Assist) rovněž vylepšuje odezvu brzdového pedálu.
Nová výbava Civic Sport
Evropská řada Civic se rozšířila o novou výbavu Civic Sport. Tento model, který vychází z pětidvéřového modelu Civic, je poháněn 1,6litrovým vznětovým motorem o výkonu 88 kW (120 k) nebo 1,8litrovým benzínovým motorem o výkonu 104 kW (142 k) a je vybaven jedinečným barevně vyvedeným zadním spojlerem a 17palcovými litými koly. Civic Sport částečně vychází z pozoruhodných designových charakteristik připravovaného modelu Type R s novým předním nárazníkem, dolní maskou chladiče a černým potahem střechy kabiny.
Součástí nabídky výbav modelu Civic 2015 bude i zcela nový infotainmentový systém Honda Connect, který nabízí větší pohodlí a konektivitu za jízdy.
Systém Honda Connect má snadné a intuitivní ovládání, využívá nejrozšířenější operační systém chytrých telefonů na světě Android 4.0.4 a k jeho funkcím lze přistupovat charakteristickým přitahováním prstů, potahováním a klepáním. Sedmipalcový displej lze přizpůsobit potřebám individuálního uživatele. V nabídce je výběr dvou různých vzhledů, což umožňuje uživatelům vytvořit si systém ve vlastním stylu. Barevně rozlišené ikony urychlují a usnadňují procházení nabídkami prostřednictvím dotykového displeje.
Cestující na předních sedadlech mohou prostřednictvím systému Honda Connect rychle přistupovat k bohaté nabídce možností: od údajů vozu přes zadní parkovací kameru a hudbu až po připojení svých telefonů prostřednictvím Bluetooth. Mezi funkce tohoto nového systému patří přístup k Internetu, předinstalované aplikace, služba Honda App Center, volitelná satelitní navigace Garmin, zvuk: (volitelně CD), příjem rozhlasového vysílání AM/FM/DAB a internetového rádia, telefonní rozhraní a připojení Bluetooth, zadní parkovací kamera s dynamickými pokyny a celá řada údajů o vozu, například denní počitadlo kilometrů, spotřeba paliva a doba jízdy.
Bezproblémový provoz zajišťuje jeden z nejrychlejších procesorů na trhu: NVIDIA Tegra 3 určený speciálně pro automobilový průmysl. Pod kapotou řady Civic 2015 mohou zákazníci volit mezi novým 1,6litrovým vznětovým motorem i-DTEC nebo 1,4litrovým nebo 1,8litrovým benzínovým motorem i-VTEC.
1,6-litrový naftový motor i-DTEC
Přináší perfektní rovnováhu mezi úsporou paliva a jízdním výkonem, kterou mohou zákazníci využívat v každodenním praktickém provozu. Hnací jednotka, která je nejlehčí ve své třídě, disponuje točivým momentem 300 Nm a emisemi od pouhých 94 g/km*.
Nový 1,6litrový motor i-DTEC je tvořen hliníkovou hlavou válců spojenou s hliníkovým blokem s otevřeným chladicím prostorem. Agregát váží o 47 kg méně než původní 2,2litrový motor. Všechny díly byly upraveny s důrazem na minimalizaci jejich hmotnosti a rozměrů. K inovativním formám snížení hmotnosti byly použity nejmodernější výrobní postupy. Například tloušťka stěn válců je snížena na 8 mm (z 9 mm u 2,2litrového motoru). Dále byly v celé řadě použity lehčí písty a ojnice.
1,8-litrový benzínový motor i-VTEC
Řada Civic bude dostupná rovněž s 1,8litrovým motorem Honda i-VTEC v kombinaci s manuální nebo automatickou převodovkou. Emise CO₂ začínají již na pouhých 148 gramech na kilometr. 1,8litrová hnací jednotka je výstavní skříní technologie VTEC značky Honda a je vybavena nejmodernějšími řídicími systémy. Startování je rychlé a snadné, řazení je plynulé a ovládání plynového pedálu je lehké a předvídatelné. Zrychlování i zpomalování je vždy hladké a komfortní – ve městech, na běžných silnicích nebo při rychlé jízdě na dálnicích.
1,4-litrový motor i-VTEC - pouze pro pětidvéřovou variantu
Pokročilý 1,4litrový motor i-VTEC s ventilovým rozvodem SOHC, který je k dispozici pouze pro pětidvéřovou variantu modelu Civic, je jemně vyladěn pro posílení svého dynamického výkonu a svých ekologických předností. Emise CO2 byly sníženy na 129 g/km. Motor dosahuje maximálního výkonu 74 kW (100 k) a točivého momentu 127 Nm.
Tento motor používá motorový olej s nízkou viskozitou, vylepšený materiál katalyzátoru, víceúrovňové řízení ACG a vylepšený systém řízení klepání motoru. Jepoužita nová povrchová úprava pístů pro snížení tření, posílení výkonu a snížení spotřeby paliva.
Základní 1,4litrový motor zaujme především mladší zákazníky a zákazníky, kteří hledají menší auto a je jim sympatická nižší pořizovací cena a provozní náklady.