Britská automobilová dílna Caterham přináší nástupce svého nejvýkonnějšího bežného typu. Po modelu R500 přichází 620R.
Britská automobilka Caterham se poslední dobou zviditelnila svou účastí v seriálu Formule 1. Jde přitom o malou firmičku, která produkuje jediný model v různých variantách. Tím model je odvozenina od Lotusu 7, který kdysi navrhl jeden z nejslavnějších konstruktérů formule 1, Colin Chapman.
Původní Lotus 7 se do výroby dostal v roce 1957 a je neuvěřitelné, že se drží dodnes, byť samozřejmě se spoustou modifikací. Do výroby dorazila sedma s dvouválcovým motorem o výkonu 40 koní, který používal i předchůdce, Lotus VI. Při suché hmotnosti jen 329 kg šlo o levný, poměrně svižný a především zábavný vůz pro okruhové dny.
V roce 1973 se výroba tehdy třetí série Lotusu 7 dostala pod křídla společnosti Caterham. Tato firma dodávala Lotusu díly pro výrobu a po rozhodnutí o ukončení výroby se Caterhamu podařilo odkoupit výrobní práva na tento kultovní vůz. Šlo o skvělý krok, neboť z Lotusu 7 se stal kultovní vůz.
Síla motoru postupně rostla a nahoru šla také hmotnost. Konstruktéři jsou si tohoto problému vědomi, a proto mimo standardních variant připravují také varianty odlehčení. A právě nyní tu máme nejnovější z nich.
Jde o Caterham 620R. Nejsilnější běžná varianta má výkon 315 koní. Pokud se budete ptát, jak se marketingové oddělení dostalo k číslici 620, pak je třeba vydělit výkon počtem tun, který vůz váží. Právě díky hmotnosti těsně pod půl tuny se může 620R chlubit výkonem 620 koní na tunu hmotnosti. A to je číslo, kterého jen tak nějaké vůz nedosáhne. Je to podobná hodnota, jakou disponuje Bugatti Veyron Super Sport.
U Caterhamu však nejde o trhání rychlostních rekordů v přímce. Jde o zábavu za volantem, kterou dovede takovýto vůz dát. Sám šéf firmy k tomu říká, že je nejdříve třeba překonat kus strachu, ale poté si to s tímto speciálem může řidič opravdu užít. Ještě aby ne, vždyť na stovce je tento diblík za 2,8 sekundy.
Nový vrchol nabídky se ukáže na festivalu rychlosti v Goodwoodu.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?