Mazda představuje nový vůz, který zamíří do kategorie kompaktních SUV. Model CX-5 bude prvním nositelem úsporných technologií Skyactive.
Novinka od Mazdy bude využívat celou řadu úsporných technologií Skyactive, které Mazda vyvíjí pro své novinky. Celý vůz je podstaven na platformě Skyactive body, která minimalizuje spotřebu minimalizací vlastní hmotnosti. Vtip je v tom, že v nosné části karoserie je použito jen minimum zakřivených součástí a celý skelet je optimalizován pro co možná nejlepší rozvržení síly do celé struktury. Díky tomu bylo možné užít méně materiálu při stejné nebo i lepší ochraně posádky.
Přestože odlehčování je bohulibý tah, nestačí to a použity jsou také motory a převodovky Skyactive. Benzínový motor má objem dva litry a oproti současnému trendu je atmosférický. Využívá mimořádně vysokého kompresního poměru 14:1, díky čemuž se zlepšila tepelná účinnost motoru. Vysoký kompresní poměr zvyšuje riziko klepání motoru, čemuž Mazda zabraňuje mnohými dalšími úpravami, například prodloužením výfukového potrubí, které zabraňuje návratu již vytlačených výfukových plynů.
Naopak u dieselového motoru se podařilo zvýšit účinnost snížením kompresního poměru taktéž na 14:1, což je naopak rekordně nízká hodnota.
Na oba motory, které jsou vybaveny systémem vypínání na křižovatkách, může navazovat úsporná převodovka se šesti kvalty, ve které je na minimum sníženo vnitřní tření. Výsledkem může být famózní spotřeb 4,5 litru na 100 km, u dieselového motoru, který však nabídne 160 koní výkonu. Silnější verze může jít až na 175 koní, benzín nabídne výkon 165 koní.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?