Smart na autosalonu ve Frankufrtu ukáže novou generaci svého mikrovozu ForTwo. Zatím jen v náznaku v podobě studie.
Vzhled konceptu nemůže nikoho příliš šokovat, Smart jede v zajetých kolejích a mikroauto vypadá stále podobně, jde jen o evoluci. Zaměřme se místo designu raději na technologie. Koncept jich totiž přiváží nevídané množství.
Vezměme to třeba shora. Na střeše jsou místěny solární panely, které permanentně dobíjí baterie uvnitř vozu. Nejsou to ledajaké panely, ale inovativní technologie s použitými organickými pigmenty, která by měla být účinnější, zároveň ale propouštět část světla do interiéru. Část energie potřebné k jízdě si tak auto vezme ze slunce.
Na druhou stranu, velkým žroutem energie je klimatizace. Smart chce jejímu používání předejít použitím laku, který odráží teplo, namísto aby jej pohlcoval. Díky tomu se může teplota jindy rozpálené kapoty v parných dnech snížit až o 20 stupňů, pokles teploty v interiéru může být až 4 stupně. K nepřehřívání vnitřku působí také fólie na oknech.
Karoserie není zajímavá jen lakem, ale také složením. Není užita ocel, nenachází se tu ani hliník, ale plasty, karbonové díly se speciální pryskyřicí, které by měly být oproti kovům výrazně lehčí. Z plastů jsou dokonce i kola, která jsou údajně velmi blízko sériové výrobě.
V interiéru stojí za zmínku mimo dotykových přístrojů také textilie. Ta je vodivá a dokáže se sama zahřívat bez nutnosti dalších zařízení, nahradí tak vyhřívání sedaček.
Kolik z těchto vychytávek se v dohledné době objeví ve výrobě, nevíme. Ale mnoho z nich by stálo za to.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?