Škoda včera zveřejnila první pořádné fotografie nové generace Škody Superb. Podívejme se na srovnání všech oficiálně i neoficiálně známých informací s konkurencí. Je, alespoň v řeči čísel, Superb vyrovnaným konkurentem, nebo skončí v chvostu pole?
Zatím máme z neoficiálních zdrojů tyto informace:
Motorová nabídka začne na čtyřválci 1,4 TSI s přeplňováním (125 koní). Tato verze dosáhne maximální rychlosti 203 km/h. Druhá jednotka 1,8 TSI (160 koní) pojede až 221 km/h a s automatem 217. Vrcholná verze nebude omezena na obligátních 250, protože motor 3,6 V6 (260 koní) pojede až 254 km/h.
Diesely začnou na starém 1,9 TDI (105 koní) s maximálkou 189 km/h. Dvoulitr TDI (140 koní) pojede až 210 km/h, přičemž oba starší diesely budou ukrývat technologii čerpadlo-tryska, zatímco vrcholný dvoulitr (170 koní) s maximální rychlostí 224 km/h (221 pro automat) bude common-railový. Poznamenejme, že nový Superb má být lehčí než stávající.
Informace nejen o nabízených motorech, ale i o technických zajímavostech jsme vám přinesli již téměř před měsícem v tomto článku.
A nyní zpět ke srovnání. Nejprve je čas vymezit si konkurenci. Superb je vůz na rozhraní dvou tříd, stření a vyšší střední. Sama Škoda ji řadí do vyšší střední, avšak každý definuje třídy jinak, někdo dle vnějších rozměrů, jiný dle rozvoru.
Nový Superb oproti starému na délku narostl o 3,5 centimetru, což je posouvá dále do vyšší střední, naopak rozvor se ale zmenšil o 4,2 cm, což jej zase degraduje do střední třídy. Za konkurenci tedy berme nejprodávanější vozy obou tříd.
Střední třídaZde prodejům jasně dominuje Škoda Octavia, kterou sem Škoda také řadí, ale jde opět o model na rozhraní tříd. Druhým nejprodávanějším je Volkswagen Passat, ze kterého Superb 2 vychází.
Passat Superb 2 Rozdíl Výška 4765 4838 73 Šířka 1820 1783 -37 Délka 1472 1461 -11 Rozvor 2709 2761 52
Jak vidno, Superb přerůstá Passat do délky i v rozvoru. Superb má o něco svěžejší vzhled a podle předběžných informací by i interiér měl být trochu více atraktivní. Motorové nabídky se budou překrývat.
Třetím nejprodávanějším je Mercedes Benz třídy C, toho však nemůžeme považovat za konkurenci.
Dalším v řadě je Peugeot 407. Ten nabízí mnohem svěžejší interiér, avšak na rozdíl od konzervativních tvarů Superbu již mohou někomu přijít obří tlamy francouzských lvů poněkud okoukané. Ostatní se budou po stránce designu jasně přiklánět k Peugeotu.
Peugeot 407 Superb 2 Rozdíl Délka 4676 4838 162 Šířka 1811 1783 -28 Výška 1447 1461 14 Rozvor 2725 2761 36
Peugeot je znatelně kratší, avšak v rozvoru nedostatek dorovnává. Superb je však přece jenom větší kus auta. Portfolio motorů je u 407 o něco větší, nenabídne ale pohon všech kol.
Volkswagen Jetta přeskočme, ten je na úrovni Octavie, velikostí se Superbu nemůže rovnat. Podobně vylučme i BMW 3, které je zaměřeno na jinou klientelu.
Posledním ze střední třídy, kterého si zmíníme, bude Ford Mondeo. Jeho design je zajisté mnohem dynamičtější a zajímavý souboj se bude konat v interiéru, Mondeo ho totiž nemá zrovna nápaditý, uvidíme jak moc bude Superb zářit v tomto.
Mondeo Superb 2 Rozdíl Délka 4778 4838 60 Šířka 1886 1783 -103 Výška 1500 1461 -39 Rozvor 2850 2761 -89
Mondeo, ač menší, má větší rozvor, což pozitivně přispívá k prostoru pro cestující. Škoda na rozdíl od něj nabídne přeplňované jednotky a jeho šestiválec 3,6 bude mít oproti Mondeu výhodu v objemu, pětiválec 2,5 nabízí o 40 koní méně. Superb nabídne větší portfolio dieselů a zanedlouho i pohon všech kol. Počkejme si na Mondeo ST, bude-li moci soupeřit se Superbem RS.
Ani Peugeot, ani Mondeo nenabídnou některé pokročilé funkce jakými jsou parkovací asistent.
Všichni zmínění konkurenti budou mít spolu se Superbem velmi podobnou základní cenu.
Vyšší střední třídaVe vyšší střední třídě ale začíná být trochu husto. Zde to jde hned po Superbu v rychlém sledu – Audi A6, BMW 5er, Mercedes třídy E, třída CLS a Jaguar S-type. Jak jsem ale říkal, tohle není pro Superb konkurence. Tyto vozy se pohybují cenově trochu jinde.
Nejbližší tedy asi bude Honda Legend. Ta je o poznání větší na délku, rozvor však je podobný. Zde se však projevuje hendikep přechodu Superbu mezi třídami. Na druhou stranu, Legend lze koupit s jedinou výbavou, s jediným motorem a to za více než dvojnásobnou cenu základního Superbu. Otázkou je jak by se cena pohla při dovybavení na stejnou úroveň.
Legend Superb 2 Rozdíl Délka 4955 4838 -117 Šířka 1845 1783 -62 Výška 1450 1461 11 Rozvor 2800 2761 -39
Oproti Peugeotu 607 ve většině rozměrů opět ztrácí. Zde již méně, avšak nezapomínejme na stáří modelu z Francie. Superb kontruje rozsáhlejší nabídkou motorů a moderními funkcemi.
Peugeot 607 Superb 2 Rozdíl Délka 4902 4838 -64 Šířka 1800 1783 -17 Výška 1442 1461 19 Rozvor 2800 2761 -39
Citroen C6 je týž případ. I s menším portfoliem motorů jasně vyhrává rozměry a přdevším opravdu zajímavým a avantgardním designem
C6 Superb 2 Rozdíl Délka 4908 4838 -70 Šířka 1860 1783 -77 Výška 1464 1461 -3 Rozvor 2900 2761 -139
Podívejme se ještě do vod levných korejců. Hyundai Grandeur se rozměry blíží, je v však základu o něco dražší (po dovybavení by tomu ale asi bylo jinak) a nabízí jen dva motory.
Grandeur Superb 2 Rozdíl Délka 4895 4838 -57 Šířka 1865 1783 -82 Výška 1490 1461 -29 Rozvor 2780 2761 -19
Superb by měl spadat spíše do střední třídy. Konkurenci v ní se může, alespoň dle dosavadních informací, směle stavět a v mnoha ohledech i převyšovat. A to především svojí nadílkou pokročilých systémů a pohonem všech kol. Prozatímní vrcholná verze 3,6 o výkonu 260 koní je také výjimkou, a to se ještě očekává příchod verze RS o výkonu 300 koní a pohonem všech kol.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).