Toyota odhalila zcela nový Land Cruiser, který představuje návrat ke kořenům, ovšem v novém designovém hávu. Geny legendy se spojily s novými technologiemi a přináší ještě lepší jízdní schopnosti. Předprodej nového Land Cruiseru pro evropské zákazníky zahájí Toyota v říjnu, první vozy by měly k zákazníkům dorazit v první polovině roku 2024.
Land Cruiser se zrodil před 72 lety, konkrétně 1. srpna 1951 jako Toyota „Jeep BJ“. Již krátce poté prokázal své silné stránky a schopnosti jako první vůz v historii, který vystoupal až k šesté stanici na svazích proslulé japonské hory Fuji.
Díky své celosvětové pověsti se Land Cruiser řadí k nejprodávanějším modelům Toyoty s dosavadními prodeji v objemu 11,3 milionu vozů ve více než 170 zemích a regionech.
Posun základních jízdních schopností díky nové platformě GA-F
Nový Land Cruiser si zachoval tradiční odolnou rámovou konstrukci a je postaven na podvozkové platformě Toyota GA-F, která významnou měrou přispívá ke zlepšení terénních schopností tohoto vozu.
Nový model zároveň nabízí snadnou ovladatelnost a více pohodlí v rámci běžného cestování po silnicích v souladu se snahou Toyoty, aby tento praktický vůz naplňoval každodenní potřeby zákazníků.
Tuhost nového rámu se zvýšila o 50 %, přičemž nárůst tuhosti celku (karoserie s rámem) činí 30 %. Uvedená vylepšení přispívají k ještě lepší odezvě i jízdnímu chování a pohodlí. Vylepšení se týká i základního systému zavěšení kol, zejména ve smyslu kříživosti náprav – tedy klíčového aspektu jízdních schopností v terénu.
Nový elektrický posilovač řízení (EPS)
Nový Land Cruiser bude poprvé používat elektrický posilovač řízení (EPS). Novinka napomůže potlačit nárazy kol přenášené do volantu za jízdy po špatném povrchu nebo v terénu a zajistí hladší a přímější řízení i snazší manévrovatelnost za všech rychlostí. Díky systému EPS může být nový Land Cruiser vybaven i asistentem pro udržení v jízdním pruhu v rámci paketu systémů aktivní bezpečnosti a asistenčních systémů Toyota Safety Sense.
Odpojitelný přední stabilizátor– poprvé v rámci Toyoty
Nový Land Cruiser s novými odpojovacími stabilizátory na přední nápravě nabídne ještě lepší terénní schopnosti. Uvedená technologie SDM (Stabiliser with Disconnection Mechanism – stabilizátor s odpojovacím mechanismem), objevující se v rámci značky Toyota vůbec poprvé, umožňuje řidiči upravit nastavení stabilizátoru pomocí spínače na přístrojové desce. Mechanismus tak dovoluje podle potřeby zajistit lepší jízdní vlastnosti na nezpevněných cestách, jakož i vyšší míru pohodlí a snazší ovladatelnost na silnici.
Jízdu v terénu ještě více usnadňují modernizované systémy Multi-Terrain Monitor (systém monitorující jízdu v terénu) a Multi-Terrain Select (výběr typu povrchu). Multi-Terrain Monitor za pomoci kamery o vysokém rozlišení a displeje zprostředkuje řidiči výhled na prostor v okolí vozidla i pod ním; systém Multi-Terrain Select na druhé straně automaticky přizpůsobuje jízdní schopnosti vozidla podle různých podmínek při zdolávání terénu.
Vylepšený pohon
Pohon vozu dokládá snahu Toyoty nabízet vůz, který byl navržen a vyroben s ohledem na životní styl nebo praktické využití ze strany zákazníků, čímž navazuje na dlouhodobě budovanou pověst spolehlivosti a odolnosti na silnicích i v terénu.
V západní Evropě bude nový Land Cruiser uveden s přeplňovaným naftovým motorem 2,8 litru, který umně vyvažuje spotřebu paliva a jízdní schopnosti. Dosahuje maximálního výkonu 204 koní (150 kW) a ve spojení s novou osmistupňovou automatickou převodovkou Direct Shift umožňuje tahání přívěsů o hmotnosti až 3500 kg. Začátkem roku 2025 bude k dispozici elektrifikovaný pohon spojující výkonný a hospodárný naftový motor se 48V mild-hybridní technologií.
Design: splynutí tradice s modernou
Spojením tradice s modernou vznikl nadčasový vzhled vyjadřující schopnosti vozu vypořádat se i s těmi nejnáročnějšími podmínkami. Stylistické ztvárnění zároveň zachycuje funkční krásu, s níž se setkáváme u těch nejlepších nástrojů pro profesionály.
Robustní a drsný vzhled vyjadřuje ideu „návrat ke kořenům“, na níž je nový Land Cruiser postaven, ale současně je mimořádně praktický v souladu s pravidly funkčního designu. K jízdním schopnostem v terénu přispívají kratší převisy, vymodelované rohy a zúžená spodní partie karoserie. Jednotlivé součásti karoserie byly kromě toho navrženy tak, aby je v případě poškození bylo snadné vyměnit.
Design exteriéru při pohledu z boku se drží klasické siluety Land Cruiseru s robustními horizontálními křivkami. Celková délka vozu je 4920 mm při šířce 1980 mm a výšce 1870 mm; rozvor náprav činí 2850 mm.
Interiér bude variantně v pěti- nebo sedmimístném uspořádání; v obou případech bude provedení kabiny poukazovat na robustnost a funkčnost pravověrného terénního vozu. Dokladem je řada detailů, jako například horizontální uspořádání přístrojového panelu nebo tvarování spínačů s ohledem na snadné ovládání i při jízdě v náročném terénu.
Velký důraz kladli návrháři i na dobrý výhled řidiče ve všech směrech, o čemž svědčí nízká kapota motoru, horizontální přístrojový panel nebo snížení okenní čáry ve spojení s bočními okny, která otevírají výhled směrem k zemi.
Pokročilé bezpečnostní prvky
Pro nový Land Cruiser jsou připraveny nejnovější systémy Toyota Safety Sense s uceleným paketem Toyota T-Mate, zahrnujícím pokročilé bezpečnostní prvky a technologie k usnadnění práce řidiče.
Land Cruiser First Edition
Zcela nový Land Cruiser bude na evropský trh uveden v provedení First Edition, a to výhradně pro ty zákazníky, kteří si tento vůz rezervují během prvního předprodejního období od října tohoto roku.
Limitovaná edice – pro Evropu přibližně jen 3000 vozů – klade důraz na tradice Land Cruiseru prostřednictvím speciálních stylistických prvků a terénního charakteru, za nímž stojí i racionálních důvody. Ze zajímavých detailů jmenujme klasické kulaté světlomety nebo dvě varianty specifického dvoubarevného lakování karoserie: v odstínu hnědá Sand a modrá Smoky. Další podrobnosti budou k dispozici později před uvedením vozidla na trh.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?