Toyota odhalila zcela nový Land Cruiser, který představuje návrat ke kořenům, ovšem v novém designovém hávu. Geny legendy se spojily s novými technologiemi a přináší ještě lepší jízdní schopnosti. Předprodej nového Land Cruiseru pro evropské zákazníky zahájí Toyota v říjnu, první vozy by měly k zákazníkům dorazit v první polovině roku 2024.
Land Cruiser se zrodil před 72 lety, konkrétně 1. srpna 1951 jako Toyota „Jeep BJ“. Již krátce poté prokázal své silné stránky a schopnosti jako první vůz v historii, který vystoupal až k šesté stanici na svazích proslulé japonské hory Fuji.
Díky své celosvětové pověsti se Land Cruiser řadí k nejprodávanějším modelům Toyoty s dosavadními prodeji v objemu 11,3 milionu vozů ve více než 170 zemích a regionech.
Posun základních jízdních schopností díky nové platformě GA-F
Nový Land Cruiser si zachoval tradiční odolnou rámovou konstrukci a je postaven na podvozkové platformě Toyota GA-F, která významnou měrou přispívá ke zlepšení terénních schopností tohoto vozu.
Nový model zároveň nabízí snadnou ovladatelnost a více pohodlí v rámci běžného cestování po silnicích v souladu se snahou Toyoty, aby tento praktický vůz naplňoval každodenní potřeby zákazníků.
Tuhost nového rámu se zvýšila o 50 %, přičemž nárůst tuhosti celku (karoserie s rámem) činí 30 %. Uvedená vylepšení přispívají k ještě lepší odezvě i jízdnímu chování a pohodlí. Vylepšení se týká i základního systému zavěšení kol, zejména ve smyslu kříživosti náprav – tedy klíčového aspektu jízdních schopností v terénu.
Nový elektrický posilovač řízení (EPS)
Nový Land Cruiser bude poprvé používat elektrický posilovač řízení (EPS). Novinka napomůže potlačit nárazy kol přenášené do volantu za jízdy po špatném povrchu nebo v terénu a zajistí hladší a přímější řízení i snazší manévrovatelnost za všech rychlostí. Díky systému EPS může být nový Land Cruiser vybaven i asistentem pro udržení v jízdním pruhu v rámci paketu systémů aktivní bezpečnosti a asistenčních systémů Toyota Safety Sense.
Odpojitelný přední stabilizátor– poprvé v rámci Toyoty
Nový Land Cruiser s novými odpojovacími stabilizátory na přední nápravě nabídne ještě lepší terénní schopnosti. Uvedená technologie SDM (Stabiliser with Disconnection Mechanism – stabilizátor s odpojovacím mechanismem), objevující se v rámci značky Toyota vůbec poprvé, umožňuje řidiči upravit nastavení stabilizátoru pomocí spínače na přístrojové desce. Mechanismus tak dovoluje podle potřeby zajistit lepší jízdní vlastnosti na nezpevněných cestách, jakož i vyšší míru pohodlí a snazší ovladatelnost na silnici.
Jízdu v terénu ještě více usnadňují modernizované systémy Multi-Terrain Monitor (systém monitorující jízdu v terénu) a Multi-Terrain Select (výběr typu povrchu). Multi-Terrain Monitor za pomoci kamery o vysokém rozlišení a displeje zprostředkuje řidiči výhled na prostor v okolí vozidla i pod ním; systém Multi-Terrain Select na druhé straně automaticky přizpůsobuje jízdní schopnosti vozidla podle různých podmínek při zdolávání terénu.
Vylepšený pohon
Pohon vozu dokládá snahu Toyoty nabízet vůz, který byl navržen a vyroben s ohledem na životní styl nebo praktické využití ze strany zákazníků, čímž navazuje na dlouhodobě budovanou pověst spolehlivosti a odolnosti na silnicích i v terénu.
V západní Evropě bude nový Land Cruiser uveden s přeplňovaným naftovým motorem 2,8 litru, který umně vyvažuje spotřebu paliva a jízdní schopnosti. Dosahuje maximálního výkonu 204 koní (150 kW) a ve spojení s novou osmistupňovou automatickou převodovkou Direct Shift umožňuje tahání přívěsů o hmotnosti až 3500 kg. Začátkem roku 2025 bude k dispozici elektrifikovaný pohon spojující výkonný a hospodárný naftový motor se 48V mild-hybridní technologií.
Design: splynutí tradice s modernou
Spojením tradice s modernou vznikl nadčasový vzhled vyjadřující schopnosti vozu vypořádat se i s těmi nejnáročnějšími podmínkami. Stylistické ztvárnění zároveň zachycuje funkční krásu, s níž se setkáváme u těch nejlepších nástrojů pro profesionály.
Robustní a drsný vzhled vyjadřuje ideu „návrat ke kořenům“, na níž je nový Land Cruiser postaven, ale současně je mimořádně praktický v souladu s pravidly funkčního designu. K jízdním schopnostem v terénu přispívají kratší převisy, vymodelované rohy a zúžená spodní partie karoserie. Jednotlivé součásti karoserie byly kromě toho navrženy tak, aby je v případě poškození bylo snadné vyměnit.
Design exteriéru při pohledu z boku se drží klasické siluety Land Cruiseru s robustními horizontálními křivkami. Celková délka vozu je 4920 mm při šířce 1980 mm a výšce 1870 mm; rozvor náprav činí 2850 mm.
Interiér bude variantně v pěti- nebo sedmimístném uspořádání; v obou případech bude provedení kabiny poukazovat na robustnost a funkčnost pravověrného terénního vozu. Dokladem je řada detailů, jako například horizontální uspořádání přístrojového panelu nebo tvarování spínačů s ohledem na snadné ovládání i při jízdě v náročném terénu.
Velký důraz kladli návrháři i na dobrý výhled řidiče ve všech směrech, o čemž svědčí nízká kapota motoru, horizontální přístrojový panel nebo snížení okenní čáry ve spojení s bočními okny, která otevírají výhled směrem k zemi.
Pokročilé bezpečnostní prvky
Pro nový Land Cruiser jsou připraveny nejnovější systémy Toyota Safety Sense s uceleným paketem Toyota T-Mate, zahrnujícím pokročilé bezpečnostní prvky a technologie k usnadnění práce řidiče.
Land Cruiser First Edition
Zcela nový Land Cruiser bude na evropský trh uveden v provedení First Edition, a to výhradně pro ty zákazníky, kteří si tento vůz rezervují během prvního předprodejního období od října tohoto roku.
Limitovaná edice – pro Evropu přibližně jen 3000 vozů – klade důraz na tradice Land Cruiseru prostřednictvím speciálních stylistických prvků a terénního charakteru, za nímž stojí i racionálních důvody. Ze zajímavých detailů jmenujme klasické kulaté světlomety nebo dvě varianty specifického dvoubarevného lakování karoserie: v odstínu hnědá Sand a modrá Smoky. Další podrobnosti budou k dispozici později před uvedením vozidla na trh.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?