Toyota odhalila zcela nový Land Cruiser, který představuje návrat ke kořenům, ovšem v novém designovém hávu. Geny legendy se spojily s novými technologiemi a přináší ještě lepší jízdní schopnosti. Předprodej nového Land Cruiseru pro evropské zákazníky zahájí Toyota v říjnu, první vozy by měly k zákazníkům dorazit v první polovině roku 2024.
Land Cruiser se zrodil před 72 lety, konkrétně 1. srpna 1951 jako Toyota „Jeep BJ“. Již krátce poté prokázal své silné stránky a schopnosti jako první vůz v historii, který vystoupal až k šesté stanici na svazích proslulé japonské hory Fuji.
Díky své celosvětové pověsti se Land Cruiser řadí k nejprodávanějším modelům Toyoty s dosavadními prodeji v objemu 11,3 milionu vozů ve více než 170 zemích a regionech.
Posun základních jízdních schopností díky nové platformě GA-F
Nový Land Cruiser si zachoval tradiční odolnou rámovou konstrukci a je postaven na podvozkové platformě Toyota GA-F, která významnou měrou přispívá ke zlepšení terénních schopností tohoto vozu.
Nový model zároveň nabízí snadnou ovladatelnost a více pohodlí v rámci běžného cestování po silnicích v souladu se snahou Toyoty, aby tento praktický vůz naplňoval každodenní potřeby zákazníků.
Tuhost nového rámu se zvýšila o 50 %, přičemž nárůst tuhosti celku (karoserie s rámem) činí 30 %. Uvedená vylepšení přispívají k ještě lepší odezvě i jízdnímu chování a pohodlí. Vylepšení se týká i základního systému zavěšení kol, zejména ve smyslu kříživosti náprav – tedy klíčového aspektu jízdních schopností v terénu.
Nový elektrický posilovač řízení (EPS)
Nový Land Cruiser bude poprvé používat elektrický posilovač řízení (EPS). Novinka napomůže potlačit nárazy kol přenášené do volantu za jízdy po špatném povrchu nebo v terénu a zajistí hladší a přímější řízení i snazší manévrovatelnost za všech rychlostí. Díky systému EPS může být nový Land Cruiser vybaven i asistentem pro udržení v jízdním pruhu v rámci paketu systémů aktivní bezpečnosti a asistenčních systémů Toyota Safety Sense.
Odpojitelný přední stabilizátor– poprvé v rámci Toyoty
Nový Land Cruiser s novými odpojovacími stabilizátory na přední nápravě nabídne ještě lepší terénní schopnosti. Uvedená technologie SDM (Stabiliser with Disconnection Mechanism – stabilizátor s odpojovacím mechanismem), objevující se v rámci značky Toyota vůbec poprvé, umožňuje řidiči upravit nastavení stabilizátoru pomocí spínače na přístrojové desce. Mechanismus tak dovoluje podle potřeby zajistit lepší jízdní vlastnosti na nezpevněných cestách, jakož i vyšší míru pohodlí a snazší ovladatelnost na silnici.
Jízdu v terénu ještě více usnadňují modernizované systémy Multi-Terrain Monitor (systém monitorující jízdu v terénu) a Multi-Terrain Select (výběr typu povrchu). Multi-Terrain Monitor za pomoci kamery o vysokém rozlišení a displeje zprostředkuje řidiči výhled na prostor v okolí vozidla i pod ním; systém Multi-Terrain Select na druhé straně automaticky přizpůsobuje jízdní schopnosti vozidla podle různých podmínek při zdolávání terénu.
Vylepšený pohon
Pohon vozu dokládá snahu Toyoty nabízet vůz, který byl navržen a vyroben s ohledem na životní styl nebo praktické využití ze strany zákazníků, čímž navazuje na dlouhodobě budovanou pověst spolehlivosti a odolnosti na silnicích i v terénu.
V západní Evropě bude nový Land Cruiser uveden s přeplňovaným naftovým motorem 2,8 litru, který umně vyvažuje spotřebu paliva a jízdní schopnosti. Dosahuje maximálního výkonu 204 koní (150 kW) a ve spojení s novou osmistupňovou automatickou převodovkou Direct Shift umožňuje tahání přívěsů o hmotnosti až 3500 kg. Začátkem roku 2025 bude k dispozici elektrifikovaný pohon spojující výkonný a hospodárný naftový motor se 48V mild-hybridní technologií.
Design: splynutí tradice s modernou
Spojením tradice s modernou vznikl nadčasový vzhled vyjadřující schopnosti vozu vypořádat se i s těmi nejnáročnějšími podmínkami. Stylistické ztvárnění zároveň zachycuje funkční krásu, s níž se setkáváme u těch nejlepších nástrojů pro profesionály.
Robustní a drsný vzhled vyjadřuje ideu „návrat ke kořenům“, na níž je nový Land Cruiser postaven, ale současně je mimořádně praktický v souladu s pravidly funkčního designu. K jízdním schopnostem v terénu přispívají kratší převisy, vymodelované rohy a zúžená spodní partie karoserie. Jednotlivé součásti karoserie byly kromě toho navrženy tak, aby je v případě poškození bylo snadné vyměnit.
Design exteriéru při pohledu z boku se drží klasické siluety Land Cruiseru s robustními horizontálními křivkami. Celková délka vozu je 4920 mm při šířce 1980 mm a výšce 1870 mm; rozvor náprav činí 2850 mm.
Interiér bude variantně v pěti- nebo sedmimístném uspořádání; v obou případech bude provedení kabiny poukazovat na robustnost a funkčnost pravověrného terénního vozu. Dokladem je řada detailů, jako například horizontální uspořádání přístrojového panelu nebo tvarování spínačů s ohledem na snadné ovládání i při jízdě v náročném terénu.
Velký důraz kladli návrháři i na dobrý výhled řidiče ve všech směrech, o čemž svědčí nízká kapota motoru, horizontální přístrojový panel nebo snížení okenní čáry ve spojení s bočními okny, která otevírají výhled směrem k zemi.
Pokročilé bezpečnostní prvky
Pro nový Land Cruiser jsou připraveny nejnovější systémy Toyota Safety Sense s uceleným paketem Toyota T-Mate, zahrnujícím pokročilé bezpečnostní prvky a technologie k usnadnění práce řidiče.
Land Cruiser First Edition
Zcela nový Land Cruiser bude na evropský trh uveden v provedení First Edition, a to výhradně pro ty zákazníky, kteří si tento vůz rezervují během prvního předprodejního období od října tohoto roku.
Limitovaná edice – pro Evropu přibližně jen 3000 vozů – klade důraz na tradice Land Cruiseru prostřednictvím speciálních stylistických prvků a terénního charakteru, za nímž stojí i racionálních důvody. Ze zajímavých detailů jmenujme klasické kulaté světlomety nebo dvě varianty specifického dvoubarevného lakování karoserie: v odstínu hnědá Sand a modrá Smoky. Další podrobnosti budou k dispozici později před uvedením vozidla na trh.
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?