Toyota odhalila zcela nový Land Cruiser, který představuje návrat ke kořenům, ovšem v novém designovém hávu. Geny legendy se spojily s novými technologiemi a přináší ještě lepší jízdní schopnosti. Předprodej nového Land Cruiseru pro evropské zákazníky zahájí Toyota v říjnu, první vozy by měly k zákazníkům dorazit v první polovině roku 2024.
Land Cruiser se zrodil před 72 lety, konkrétně 1. srpna 1951 jako Toyota „Jeep BJ“. Již krátce poté prokázal své silné stránky a schopnosti jako první vůz v historii, který vystoupal až k šesté stanici na svazích proslulé japonské hory Fuji.
Díky své celosvětové pověsti se Land Cruiser řadí k nejprodávanějším modelům Toyoty s dosavadními prodeji v objemu 11,3 milionu vozů ve více než 170 zemích a regionech.
Posun základních jízdních schopností díky nové platformě GA-F
Nový Land Cruiser si zachoval tradiční odolnou rámovou konstrukci a je postaven na podvozkové platformě Toyota GA-F, která významnou měrou přispívá ke zlepšení terénních schopností tohoto vozu.
Nový model zároveň nabízí snadnou ovladatelnost a více pohodlí v rámci běžného cestování po silnicích v souladu se snahou Toyoty, aby tento praktický vůz naplňoval každodenní potřeby zákazníků.
Tuhost nového rámu se zvýšila o 50 %, přičemž nárůst tuhosti celku (karoserie s rámem) činí 30 %. Uvedená vylepšení přispívají k ještě lepší odezvě i jízdnímu chování a pohodlí. Vylepšení se týká i základního systému zavěšení kol, zejména ve smyslu kříživosti náprav – tedy klíčového aspektu jízdních schopností v terénu.
Nový elektrický posilovač řízení (EPS)
Nový Land Cruiser bude poprvé používat elektrický posilovač řízení (EPS). Novinka napomůže potlačit nárazy kol přenášené do volantu za jízdy po špatném povrchu nebo v terénu a zajistí hladší a přímější řízení i snazší manévrovatelnost za všech rychlostí. Díky systému EPS může být nový Land Cruiser vybaven i asistentem pro udržení v jízdním pruhu v rámci paketu systémů aktivní bezpečnosti a asistenčních systémů Toyota Safety Sense.
Odpojitelný přední stabilizátor– poprvé v rámci Toyoty
Nový Land Cruiser s novými odpojovacími stabilizátory na přední nápravě nabídne ještě lepší terénní schopnosti. Uvedená technologie SDM (Stabiliser with Disconnection Mechanism – stabilizátor s odpojovacím mechanismem), objevující se v rámci značky Toyota vůbec poprvé, umožňuje řidiči upravit nastavení stabilizátoru pomocí spínače na přístrojové desce. Mechanismus tak dovoluje podle potřeby zajistit lepší jízdní vlastnosti na nezpevněných cestách, jakož i vyšší míru pohodlí a snazší ovladatelnost na silnici.
Jízdu v terénu ještě více usnadňují modernizované systémy Multi-Terrain Monitor (systém monitorující jízdu v terénu) a Multi-Terrain Select (výběr typu povrchu). Multi-Terrain Monitor za pomoci kamery o vysokém rozlišení a displeje zprostředkuje řidiči výhled na prostor v okolí vozidla i pod ním; systém Multi-Terrain Select na druhé straně automaticky přizpůsobuje jízdní schopnosti vozidla podle různých podmínek při zdolávání terénu.
Vylepšený pohon
Pohon vozu dokládá snahu Toyoty nabízet vůz, který byl navržen a vyroben s ohledem na životní styl nebo praktické využití ze strany zákazníků, čímž navazuje na dlouhodobě budovanou pověst spolehlivosti a odolnosti na silnicích i v terénu.
V západní Evropě bude nový Land Cruiser uveden s přeplňovaným naftovým motorem 2,8 litru, který umně vyvažuje spotřebu paliva a jízdní schopnosti. Dosahuje maximálního výkonu 204 koní (150 kW) a ve spojení s novou osmistupňovou automatickou převodovkou Direct Shift umožňuje tahání přívěsů o hmotnosti až 3500 kg. Začátkem roku 2025 bude k dispozici elektrifikovaný pohon spojující výkonný a hospodárný naftový motor se 48V mild-hybridní technologií.
Design: splynutí tradice s modernou
Spojením tradice s modernou vznikl nadčasový vzhled vyjadřující schopnosti vozu vypořádat se i s těmi nejnáročnějšími podmínkami. Stylistické ztvárnění zároveň zachycuje funkční krásu, s níž se setkáváme u těch nejlepších nástrojů pro profesionály.
Robustní a drsný vzhled vyjadřuje ideu „návrat ke kořenům“, na níž je nový Land Cruiser postaven, ale současně je mimořádně praktický v souladu s pravidly funkčního designu. K jízdním schopnostem v terénu přispívají kratší převisy, vymodelované rohy a zúžená spodní partie karoserie. Jednotlivé součásti karoserie byly kromě toho navrženy tak, aby je v případě poškození bylo snadné vyměnit.
Design exteriéru při pohledu z boku se drží klasické siluety Land Cruiseru s robustními horizontálními křivkami. Celková délka vozu je 4920 mm při šířce 1980 mm a výšce 1870 mm; rozvor náprav činí 2850 mm.
Interiér bude variantně v pěti- nebo sedmimístném uspořádání; v obou případech bude provedení kabiny poukazovat na robustnost a funkčnost pravověrného terénního vozu. Dokladem je řada detailů, jako například horizontální uspořádání přístrojového panelu nebo tvarování spínačů s ohledem na snadné ovládání i při jízdě v náročném terénu.
Velký důraz kladli návrháři i na dobrý výhled řidiče ve všech směrech, o čemž svědčí nízká kapota motoru, horizontální přístrojový panel nebo snížení okenní čáry ve spojení s bočními okny, která otevírají výhled směrem k zemi.
Pokročilé bezpečnostní prvky
Pro nový Land Cruiser jsou připraveny nejnovější systémy Toyota Safety Sense s uceleným paketem Toyota T-Mate, zahrnujícím pokročilé bezpečnostní prvky a technologie k usnadnění práce řidiče.
Land Cruiser First Edition
Zcela nový Land Cruiser bude na evropský trh uveden v provedení First Edition, a to výhradně pro ty zákazníky, kteří si tento vůz rezervují během prvního předprodejního období od října tohoto roku.
Limitovaná edice – pro Evropu přibližně jen 3000 vozů – klade důraz na tradice Land Cruiseru prostřednictvím speciálních stylistických prvků a terénního charakteru, za nímž stojí i racionálních důvody. Ze zajímavých detailů jmenujme klasické kulaté světlomety nebo dvě varianty specifického dvoubarevného lakování karoserie: v odstínu hnědá Sand a modrá Smoky. Další podrobnosti budou k dispozici později před uvedením vozidla na trh.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.
Není jezdec, který by nechtěl startovat na podniku mistrovství světa. Věroslavu Cvrčkovi se tento sen splnil až při druhém ročníku Central European rally. Neskutečný zážitek i dojmy rezonují ve „Cvrndovi“ i nyní, dlouho od závodu.
Do dalšího dlouhodobého testu jsme si vybrali křížence, který kombinuje prvky prémiového hatchbacku a crossoveru s novým full-hybridním pohonem. Ten slibuje nízkou spotřebu a zároveň lepší všestrannost, než nabízí plně elektrické vozy. I přes spřízněnost se značkou Citroen, respektive koncernem Stellantis si však DS jde svou vlastní cestou. Dokáže konkurovat prémiovým rivalům od Audi, Mercedesu či Lexusu?
Věroslav Cvrček měl loňskou sezonu takzvaně přestupovou. Z Fabie R5 přešel jezdec z Besedic do RS Rally2 a přestup si pochvaloval. Krásný strhující závěr sezony mohli fanoušci vidět právě v jeho podání, kdy na na posledním závodě po závěrečné erzetě vybojoval konečné 6. místo v celkovém pořadí MČR.