Vzhledem ke své osvědčené odolnosti a přívětivosti k začínajícím jezdcům je CRF110F ztělesněním odkazu (který sahá téměř čtyři dekády zpět až k legendárnímu XR75) strojů značky Honda s čtyřtaktními motory, které jsou sice svými rozměry určeny pro děti, ale přitom nabízejí kompletní výbavu. V moderní době to znamená ekologický systém vstřikování paliva Keihin, bezspojkovou čtyřstupňovou poloautomatickou převodovku a elektrické startování tlačítkem.
Podvozek
Díky ergonomickému uspořádání a nízko umístěnému sedlu představuje CRF110F logický další krok pro mladé jezdce, kteří přecházejí z modelu CRF50F. CRF110F disponuje dvojitým páteřovým ocelovým rámem a stejně jako jeho menší sourozenec i vyztuženým kyvným ramenem, přičemž oba tyto prvky společně nabízejí vynikající rovnováhu tuhosti a komfortu. Konvenční teleskopická přední vidlice dodává jezdci jistotu, její zdvih činí 9,9 cm a společně s centrálním zadním tlumičem je tento malý motocykl schopen zvládat bez komplikací i větší nerovnosti.
Podobně jako všichni členové řady terénních strojů Honda CRF se i CRF110F hrdě hlásí ke svému původu. Ocelová palivová nádrž o objemu 4,5 litru s integrovaným palivovým čerpadlem a filtrem je před poškozením při případném pádu chráněna rámovou konstrukcí. Kapotáž inspirovaná modelem CRF450R navazuje na nízko položené sedlo (657 mm). Široká motokrosová řídítka jsou opatřena měkkým středovým chráničem a úzkými rukojeťmi, které jsou vhodné pro malé ruce. Multifunkční spínač na řídítkách zastává funkci startéru, indikace zapnutého zapalování (po otočení klíčem), informuje o stavu systému vstřikování paliva a zobrazuje také upozornění na nízký stav paliva v nádrži. Posledně jmenovaná kontrolka se rozsvítí, když v nádrži zbývá pouze 1 litr paliva.
Pro rok 2023 je model CRF110R dostupný v charakteristickém červeném provedení s výraznou grafikou, která odkazuje na rodokmen terénních strojů Honda.
Motor
Čtyřtaktní SOHC motor o objemu 109 cm3 v modelu CRF110F poskytuje hladký, snadno použitelný výkon, jenž je ideální pro začínající jezdce. Vrtání a zdvih motoru činí 50,0 x 55,6 mm a kompresní poměr dosahuje hodnoty 9:1.
Systém elektronického vstřikování paliva Keihin poskytuje lineárně rostoucí výkon ve všech otáčkách a při každé poloze plynu, postupný přísun síly a minimalizuje jakékoliv nepříjemnosti, které by na začínající jezdce mohly číhat, takže ti si mohou naplno vychutnat radost z jízdy.
Nastavitelný omezovač plynu poskytuje majiteli stroje možnost přizpůsobit výkony stroje schopnostem jezdce.
CRF110F nabízí hladké řazení čtyřstupňové převodovky a jednoduše ovladatelnou automatickou spojku. K pohodlnému ovládání stroje přispívá elektrický startér, startovací páka pak slouží jako záloha.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.