Společnost Honda představuje zcela nový model Civic Type R a současně slaví 25 let od uvedení tohoto ikonického vysoce výkonného hatchbacku – a 50 let od představení prvního modelu Civic. Nová Honda Type R byla zkonstruována tak, aby poskytovala dosud nejintenzivnější zážitek z modelu Civic Type R, a navazuje na dlouhou tradici výkonných vozů inspirovaných závodním duchem.
Civic Type R, který bude v Evropě dostupný od začátku roku 2023, již nastavuje nová měřítka a nedávno na okruhu Suzuka v Japonsku překonal traťový rekord pro vozy s pohonem přední nápravy. V rámci vývoje konstruktéři společnosti Honda zdokonalili každý aspekt nového modelu, včetně konstrukčních vylepšení, která zvyšují aerodynamický výkon. Díky lehkým komponentům a vylepšením hnací jednotky je model Type R výkonnější a agilnější než kdykoli předtím.
„Konstruktéři společnosti Honda u modelu Civic Type R opět splnili vytyčený cíl a vytvořili vůz s nejintenzivnějším zážitkem z jízdy v segmentu výkonných hatchbacků,“ řekl Tom Gardner, senior viceprezident společnosti Honda Motor Europe. „Prostřednictvím mimořádného pokroku a využití technologií původně určených pro motoristický sport jsme překonali dokonce i parametry odlehčené verze předchozího modelu. Právě díky tomuto odhodlání dovést výkon k dokonalosti je model Civic Type R již 25 let u řidičů tak oblíbený.“
Výkonný aerodynamický design
Nový model Type R staví na vývoji konceptu „ultimátního sportovního 2.0“ a sportovním vzhledu designu nedávno představeného modelu Honda Civic e:HEV. S cílem zvýraznit již tak elegantní a sportovní siluetu je model Type R nižší a širší. S podběhy kol, které se rozprostírají nad lehkými 19palcovými matně černými litými koly, obutými do na míru vyrobených pneumatik Michelin Pilot Sport 4S.
Během vývoje pracovali konstruktéři společnosti Honda na konceptu vytvoření „ultimátního sportovního 2.0“ nejlepšího provedení vysoce výkonného vozu s motorem vpředu a pohonem předních kol. Design exteriéru nyní ztělesňuje pocit jednoty se skvěle integrovanými designovými prvky, jako je zadní panel a zadní dveře, které byly vyvinuty exkluzivně pro model Type R a přinášejí vylepšené aerodynamické vlastnosti.
Velká spodní maska předního nárazníku maximalizuje proudění vzduchu k motoru společně s novou odlehčenou kapotou s průduchem, který opět maximalizuje proudění vzduchu kolem přední části.
Mezi další konstrukční detaily, které pomáhají dosáhnout co nejvyššího přítlaku, patří spoilery bočních prahů za předními koly a nový, větší zadní difuzor, který je zabudován přímo do spodní části podlahy – s tvarem navrženým tak, aby fungoval v souhře s karoserií nahoře.
Nový dramatický design zadního spoileru dále přispívá k vytváření přítlaku. Samotný spoiler je nakloněn dozadu s cílem snížit odpor vzduchu. Zadní spoiler, podepřený novými odlévanými hliníkovými držáky, je posazen níže, ale je širší než u předchozího modelu, což zdůrazňuje novou elegantní linii střechy a širší postoj.
Mezi možné provedení laku karosérie patří i ikonická bílá Championship White, na kterou nadšenci vozů Honda Type R nedají dopustit, a také barvy Rallye Red, Racing Blue, Crystal Black a Sonic Grey Pearls.
Pohlcující zážitek v kokpitu
Interiér nového modelu byl vytvořen s cílem zvýšit radost z jízdy a míru pozornosti při řízení. Zachovává si vysokou úroveň pohodlí, praktičnosti a kultivovanosti zcela nového modelu Civic e:HEV a povznáší ji emotivními detaily a prvky zaměřenými na výkon, jako je ikonická klasická červená výbava vozů Type R.
Emotivní kokpit je navržen tak, aby podporoval intenzivní zážitky z jízdy: řidič sedí níže než dříve, má lepší výhled přes nižší kapotu, jsou omezeny mrtvé úhly a zredukovány reflexní prvky. Lehká přední sportovní sedadla s čalouněním se semišovým efektem nabízejí výjimečnou podporu pro správnou podporu řidiče na závodní trati a zároveň poskytují dostatek pohodlí během dlouhých jízd.
Řidiči mohou plynule přepínat mezi nastaveními vozu různé režimy pro motor, řízení, odpružení a zvuk motoru. Kromě režimů předprogramovanými Comfort, Sport a R byl představen nový režim „Individual“, který umožňuje přizpůsobit si zážitek z jízdy podle svého.
Výkonný datalogger LogR společnosti Honda se v této generaci modelu Type R vrací ve značně aktualizovaném formátu a nyní kombinuje údaje o výkonu shromážděné senzory ve vozidle s aplikací pro chytré telefony. Řidičům tak pomáhá sledovat a zaznamenávat různé metriky v reálném čase. Mezi klíčové funkce patří stopky pro zaznamenávání časů na kolo, třecí zóny pneumatiky ve 3D, které zobrazují maximální sílu, kterou mohou pneumatiky vozu dosáhnout, inovativní funkce bodování, která pomáhá řidičům zlepšit jejich dovednosti na trati s cílem zaujmout řidiče a podporovat bezpečnost, přesnost a stále rychlejší kola na trati.
Technická vylepšení zaměřená na výkon
Model Civic Type R je známý svými výkonnými a vysokootáčkovými motory. Nový model staví na oceňovaném základu svého předchůdce a dále rozvíjí motor z předchozího modelu Type-R. Poskytuje tak nejrychlejší a nejnávykovější jízdu v historii modelu, která však zůstává bezpečná.
Změny se projevily v upraveném turbodmychadlu, které má nyní kompaktnější těleso ke zlepšení celkové účinnosti jednotky. Samotná turbína má jak počet lopatek, tak jejich tvar optimalizovaný pro zvýšení výkonu a zlepšení proudění vzduchu. Výsledkem je nejsilnější přeplňovaný motor VTEC v modelu Type R.
Revidovaný, vysoce účinný výfukový systém přispívá ve spojení s výše uvedenými součástmi na zlepšení poměru výkonu a hmotnosti, točivého momentu a maximální rychlosti ve srovnání s předchozí generací modelu Type R. Díky němu podává model Civic Type R 2023 jeden z nejlepších výkonů na litr ve své třídě.
Optimalizovaná verze šestistupňové manuální převodovky pomáhá řidičům cítit propojení s jejich vozem. Právě díky této převodovce předchozí generace okouzlila fanoušky po celém světě. Přepracovaný systém přizpůsobení otáček s automatickým meziplynem zajišťuje dokonale spárované přizpůsobení otáček při řazení nižších převodových stupňů, což pomáhá vyvážení vozu při vjezdu do zatáčky. Vysoko výkonná převodovka dostala extrémně tuhý mechanismus řazení a optimalizované uspořádání řadicí kulisy pro bezpečné a velmi přesné řazení.
Vylepšený brzdový systém Brembo zachovává dvoudílné kotouče z předchozí generace pro umocnění pocitu a dlouhou životnost. Nový vůz se vyznačuje vylepšenou regulací teploty a chlazením prostřednictvím modernizovaného chladiče, což zajišťuje trvalý a optimální výkon při intenzivním používání. Nový design trojitého výfuku s vylepšenou modulací zvuku zlepšuje zvukový vjem a dále posiluje spojení řidiče s vozem.
Zcela nový model Honda Civic Type R se začne prodávat příští rok, přičemž první dodávky zákazníkům v Evropě začnou od začátku roku 2023.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?