Nový Dax, který po 41 letech absence v evropské nabídce Hondy znovu radostně vyjíždí, se v modelové řadě značky připojuje k minibike modelům Monkey a MSX125 Grom.
Úvod
Řada mini motocyklů značky Honda si získala oblibu mezi mladými i staršími jezdci. Přepracovaný model Monkey 125 rozeznívá struny v srdcích těch, kteří pamatují zlatá 70. léta, zároveň však představuje moderní, kompaktní a zábavný městský dopravní prostředek pro jezdce každého věku. Model MSX125 Grom nabízí nekonvenční přizpůsobitelný styl pro „generaci Y“, dokáže však posloužit i jako dokonalý dopravní prostředek do paddocku ve světě automobilových a motocyklových závodů.
Pro modelový rok 2023 se tato dvojice rozrůstá o nový stroj. ST125 Dax si plně zachovává autentičnost originálu z roku 1969*, přináší však výkony pro 21. století, a to jak v oblasti podvozku, tak v případě motoru či ergonomie. Poslední verze modelu Dax se vyráběla v letech 1995 až 2003 a byla určena pro japonský trh. Návrat tohoto modelu urychlil i nedávný úspěch jeho sourozenců na evropském trhu a jeho šibalský šarm a snadné ovládání přidaly ST125 Dax novou úroveň atraktivity.
V tom, že Dax osloví jezdce středního věku, bude samozřejmě hrát roli nostalgie. Ti totiž možná Dax v mládí vlastnili a jsou rádi, že se vrací. Retro styl je však neméně důležitý i pro mladší majitele; tedy skutečné retro, ne jeho napodobenina. Některé stroje se odlišují díky svému specifickému stylu, přičemž model Dax ho má díky svému ikonickému rámu ve tvaru písmene T nadbytek. Odtud také pochází jeho název: protáhlé proporce stroje společně s malými 12“ koly připomínají vzhledem všeobecně oblíbeného jezevčíka
Unikátní, snadno použitelný a zábavný. Přesně takový je nový motocykl Honda Dax. Starý věrný přítel je zpět.
Informace o modelu
Dax je jednoduchý, a tak to má být. Ocelový rám zajišťuje pevnost a je v něm umístěna palivová nádrž, zatímco 31mm inverzní vidlice, dva zadní tlumiče a 12palcová kola s mohutnými pneumatikami zajišťují lehké řízení a dobrý výkon odpružení. Hydraulické kotoučové brzdy na obou kolech jsou vybaveny systémem ABS.
Robustní a úsporný dvouventilový motor SOHC o objemu 124 cm3 se vyznačuje lineárním přísunem výkonu a hladkým průběhem křivky točivého momentu. Řazení čtyř rychlostních stupňů zajišťuje odstředivá spojka, díky které stroj nepotřebuje páčku spojky na řídítkách. Díky tomu stačí k jednoduchému a zábavnému ovládání stroje plynová rukojeť v kombinaci s tradiční řadicí pákou na levé noze.
Veškeré osvětlení je tvořeno LED diodami a kruhový LCD displej zobrazuje přesně to, co jezdec potřebuje vědět. Pro spolujezdce je k dispozici chromované madlo.
Vzhled a podvozek
Lisovaný ocelový rám ve tvaru T, který zajišťuje dobrou ovladatelnost a dotváří charakteristický vzhled
31mm inverzní vidlice, dva zadní tlumiče a 12palcová kola jsou zárukou hladké jízdy
Hydraulické kotoučové brzdy s ABS vpředu i vzadu
Kompletní LED osvětlení a LCD přístrojový panel
I přes své malé rozměry nabízí Dax dostatek prostoru pro komfortní jízdu dvou dospělých osob.
Základem jeho stylu je rám, ke kterému je vše připevněno nebo v něm umístěno, což modelu Dax dodává nezaměnitelný retro vzhled. Totéž platí i pro ostatní části: tlusté sedlo pro dvě osoby (jeho výška je pouhých 775 mm), chromovaná vysoko posazená řídítka a výfuk inspirovaný terénními motocykly ze 70. let s vrtaným, drážkovaným a chromovaným tepelným štítem. Střední část rámu je opatřena černým pruhem s nápisem „Dax“ vyvedeným svérázným písmem, který se nachází hned vedle klasického loga Honda Wing, jenž odkazuje na dlouhou tradici. Unikátním detailem je kreslený obrázek jezevčíka.
Pod sugestivním kruhovým světlometem se nachází chromovaný blatník. Pro zvýšení atraktivity je světlomet opatřen charakteristickým kruhovým LED prstencem a z prostoru mezi tlumeným a potkávacím světlem elegantně vystupují ukazatele směru kombinované s pozičními světly. Kompaktní přístrojový panel je kulatý a je vybaven inverzním LCD displejem, zatímco zadní světlo a ukazatele směru inspirované světlometem jsou rovněž tvořeny LED diodami.
Spolujezdec má k dispozici elegantní chromované madlo. Hnací řetěz je před povětrnostními vlivy i před volným oblečením chráněn krytem. Jako volitelné příslušenství jsou k dispozici zadní nosič a vyhřívané rukojeti.
Ikonický design rámu ve tvaru písmene T v sobě ukrývá palivovou nádrž, vyznačuje se autentičností díky estetickým detailům a je vyroben z lisované oceli s využitím moderního technického know-how. Sklon vidlice a závlek jsou 24,9°/84 mm, rozvor kol činí 1 020 mm. Pohotovostní hmotnost činí pouhých 107 kg.
31mm inverzní vidlice zajišťuje dobrou odezvu odpružení a v kombinaci se širokými řídítky přispívá ke snadnému řízení. Dva zadní tlumiče jsou vyladěné s důrazem na komfort a dobrou ovladatelnost, a to i při jízdě se spolujezdcem. Černé 12palcové ráfky (ze super-cool modelu MSX125 Grom) jsou obuty do širokých balónových pneumatik o šířce 120 mm vpředu a 130 mm vzadu. Ty jsou zárukou jisté ovladatelnosti a hbité obratnosti.
Brzdná síla je regulována jednokanálovým systémem ABS. Hydraulické přední a zadní třmeny se zakusují do kotoučů o průměru 220/190 mm.
Motor
Vzduchem chlazený dvouventilový motor SOHC o objemu 124 cm3 disponuje výkonem 6,9 kW a točivým momentem 10,8 Nm
Snadno ovladatelná odstředivá spojka a čtyřstupňová převodovka
Spotřeba paliva činí 1,6 l/100 km (v režimu WMTC).
Vzduchem chlazený motor o objemu 124 cm3 v modelu Dax pochází z nové Hondy Super Cub C125. Vyznačuje se pružností, výkonem a odolností, má dvouventilovou hlavu válce s rozvodem SOHC, relativně dlouhý zdvih a vysokou kompresí – vrtání 50 mm, zdvih 63,1 mm a kompresní poměr 10,0 : 1. Maximálního výkonu 6,9 kW motor dosahuje při 7 000 ot./min., přičemž nejvyšší hodnota točivého momentu činí 10,8 Nm při 5 000 ot./min.
Díky výkonnému motoru lze i ve dvou dosáhnout cestovní rychlosti 90 km/h a dynamické akcelerace z nízkých rychlostí, což jsou přesně ty vlastnosti, které jsou pro zábavnou jízdu ve městě nezbytné.
Na levé straně motocyklu se nachází výrazná oválná vzduchová komora, filtr a sací trubice, které společně zajišťují hladké a účinné proudění vzduchu, což umožňuje dynamickou odezvu na plyn a dobré jízdní vlastnosti. Vysoko umístěný tlumič výfuku s tepelným štítem odkazují na zlatou éru motocyklového sportu v 70. letech minulého století. K čištění výfukových plynů stroji postačuje jeden katalyzátor. Díky přesnému nastavení elektronické řídicí jednotky (ECU) a nízké spotřebě paliva motor plní emisní normu EURO5.
V souladu s klidným a uvolněným stylem jízdy je převodovka čtyřstupňová (s neutrálem dole), ovládaná odstředivou spojkou, bez nutnosti použití spojkové páčky. Před rozjezdem jezdec nožní páčkou na levé straně jednoduše vybere požadovaný rychlostní stupeň a po otočení plynem se spojka aktivuje automaticky. Stejný princip se uplatňuje i při změnách rychlostních stupňů nahoru i dolů.
Různé technologie pro snížení tření, jako jsou předsazený válec či válečková vahadla v hlavě, zajišťují působivou spotřebu paliva 1,6 l/100 km (v režimu WMTC). Díky tomu má Dax s nádrží o objemu 3,8 litru dojezd přibližně 240 km.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.