Nový Dax, který po 41 letech absence v evropské nabídce Hondy znovu radostně vyjíždí, se v modelové řadě značky připojuje k minibike modelům Monkey a MSX125 Grom.
Úvod
Řada mini motocyklů značky Honda si získala oblibu mezi mladými i staršími jezdci. Přepracovaný model Monkey 125 rozeznívá struny v srdcích těch, kteří pamatují zlatá 70. léta, zároveň však představuje moderní, kompaktní a zábavný městský dopravní prostředek pro jezdce každého věku. Model MSX125 Grom nabízí nekonvenční přizpůsobitelný styl pro „generaci Y“, dokáže však posloužit i jako dokonalý dopravní prostředek do paddocku ve světě automobilových a motocyklových závodů.
Pro modelový rok 2023 se tato dvojice rozrůstá o nový stroj. ST125 Dax si plně zachovává autentičnost originálu z roku 1969*, přináší však výkony pro 21. století, a to jak v oblasti podvozku, tak v případě motoru či ergonomie. Poslední verze modelu Dax se vyráběla v letech 1995 až 2003 a byla určena pro japonský trh. Návrat tohoto modelu urychlil i nedávný úspěch jeho sourozenců na evropském trhu a jeho šibalský šarm a snadné ovládání přidaly ST125 Dax novou úroveň atraktivity.
V tom, že Dax osloví jezdce středního věku, bude samozřejmě hrát roli nostalgie. Ti totiž možná Dax v mládí vlastnili a jsou rádi, že se vrací. Retro styl je však neméně důležitý i pro mladší majitele; tedy skutečné retro, ne jeho napodobenina. Některé stroje se odlišují díky svému specifickému stylu, přičemž model Dax ho má díky svému ikonickému rámu ve tvaru písmene T nadbytek. Odtud také pochází jeho název: protáhlé proporce stroje společně s malými 12“ koly připomínají vzhledem všeobecně oblíbeného jezevčíka
Unikátní, snadno použitelný a zábavný. Přesně takový je nový motocykl Honda Dax. Starý věrný přítel je zpět.
Informace o modelu
Dax je jednoduchý, a tak to má být. Ocelový rám zajišťuje pevnost a je v něm umístěna palivová nádrž, zatímco 31mm inverzní vidlice, dva zadní tlumiče a 12palcová kola s mohutnými pneumatikami zajišťují lehké řízení a dobrý výkon odpružení. Hydraulické kotoučové brzdy na obou kolech jsou vybaveny systémem ABS.
Robustní a úsporný dvouventilový motor SOHC o objemu 124 cm3 se vyznačuje lineárním přísunem výkonu a hladkým průběhem křivky točivého momentu. Řazení čtyř rychlostních stupňů zajišťuje odstředivá spojka, díky které stroj nepotřebuje páčku spojky na řídítkách. Díky tomu stačí k jednoduchému a zábavnému ovládání stroje plynová rukojeť v kombinaci s tradiční řadicí pákou na levé noze.
Veškeré osvětlení je tvořeno LED diodami a kruhový LCD displej zobrazuje přesně to, co jezdec potřebuje vědět. Pro spolujezdce je k dispozici chromované madlo.
Vzhled a podvozek
Lisovaný ocelový rám ve tvaru T, který zajišťuje dobrou ovladatelnost a dotváří charakteristický vzhled
31mm inverzní vidlice, dva zadní tlumiče a 12palcová kola jsou zárukou hladké jízdy
Hydraulické kotoučové brzdy s ABS vpředu i vzadu
Kompletní LED osvětlení a LCD přístrojový panel
I přes své malé rozměry nabízí Dax dostatek prostoru pro komfortní jízdu dvou dospělých osob.
Základem jeho stylu je rám, ke kterému je vše připevněno nebo v něm umístěno, což modelu Dax dodává nezaměnitelný retro vzhled. Totéž platí i pro ostatní části: tlusté sedlo pro dvě osoby (jeho výška je pouhých 775 mm), chromovaná vysoko posazená řídítka a výfuk inspirovaný terénními motocykly ze 70. let s vrtaným, drážkovaným a chromovaným tepelným štítem. Střední část rámu je opatřena černým pruhem s nápisem „Dax“ vyvedeným svérázným písmem, který se nachází hned vedle klasického loga Honda Wing, jenž odkazuje na dlouhou tradici. Unikátním detailem je kreslený obrázek jezevčíka.
Pod sugestivním kruhovým světlometem se nachází chromovaný blatník. Pro zvýšení atraktivity je světlomet opatřen charakteristickým kruhovým LED prstencem a z prostoru mezi tlumeným a potkávacím světlem elegantně vystupují ukazatele směru kombinované s pozičními světly. Kompaktní přístrojový panel je kulatý a je vybaven inverzním LCD displejem, zatímco zadní světlo a ukazatele směru inspirované světlometem jsou rovněž tvořeny LED diodami.
Spolujezdec má k dispozici elegantní chromované madlo. Hnací řetěz je před povětrnostními vlivy i před volným oblečením chráněn krytem. Jako volitelné příslušenství jsou k dispozici zadní nosič a vyhřívané rukojeti.
Ikonický design rámu ve tvaru písmene T v sobě ukrývá palivovou nádrž, vyznačuje se autentičností díky estetickým detailům a je vyroben z lisované oceli s využitím moderního technického know-how. Sklon vidlice a závlek jsou 24,9°/84 mm, rozvor kol činí 1 020 mm. Pohotovostní hmotnost činí pouhých 107 kg.
31mm inverzní vidlice zajišťuje dobrou odezvu odpružení a v kombinaci se širokými řídítky přispívá ke snadnému řízení. Dva zadní tlumiče jsou vyladěné s důrazem na komfort a dobrou ovladatelnost, a to i při jízdě se spolujezdcem. Černé 12palcové ráfky (ze super-cool modelu MSX125 Grom) jsou obuty do širokých balónových pneumatik o šířce 120 mm vpředu a 130 mm vzadu. Ty jsou zárukou jisté ovladatelnosti a hbité obratnosti.
Brzdná síla je regulována jednokanálovým systémem ABS. Hydraulické přední a zadní třmeny se zakusují do kotoučů o průměru 220/190 mm.
Motor
Vzduchem chlazený dvouventilový motor SOHC o objemu 124 cm3 disponuje výkonem 6,9 kW a točivým momentem 10,8 Nm
Snadno ovladatelná odstředivá spojka a čtyřstupňová převodovka
Spotřeba paliva činí 1,6 l/100 km (v režimu WMTC).
Vzduchem chlazený motor o objemu 124 cm3 v modelu Dax pochází z nové Hondy Super Cub C125. Vyznačuje se pružností, výkonem a odolností, má dvouventilovou hlavu válce s rozvodem SOHC, relativně dlouhý zdvih a vysokou kompresí – vrtání 50 mm, zdvih 63,1 mm a kompresní poměr 10,0 : 1. Maximálního výkonu 6,9 kW motor dosahuje při 7 000 ot./min., přičemž nejvyšší hodnota točivého momentu činí 10,8 Nm při 5 000 ot./min.
Díky výkonnému motoru lze i ve dvou dosáhnout cestovní rychlosti 90 km/h a dynamické akcelerace z nízkých rychlostí, což jsou přesně ty vlastnosti, které jsou pro zábavnou jízdu ve městě nezbytné.
Na levé straně motocyklu se nachází výrazná oválná vzduchová komora, filtr a sací trubice, které společně zajišťují hladké a účinné proudění vzduchu, což umožňuje dynamickou odezvu na plyn a dobré jízdní vlastnosti. Vysoko umístěný tlumič výfuku s tepelným štítem odkazují na zlatou éru motocyklového sportu v 70. letech minulého století. K čištění výfukových plynů stroji postačuje jeden katalyzátor. Díky přesnému nastavení elektronické řídicí jednotky (ECU) a nízké spotřebě paliva motor plní emisní normu EURO5.
V souladu s klidným a uvolněným stylem jízdy je převodovka čtyřstupňová (s neutrálem dole), ovládaná odstředivou spojkou, bez nutnosti použití spojkové páčky. Před rozjezdem jezdec nožní páčkou na levé straně jednoduše vybere požadovaný rychlostní stupeň a po otočení plynem se spojka aktivuje automaticky. Stejný princip se uplatňuje i při změnách rychlostních stupňů nahoru i dolů.
Různé technologie pro snížení tření, jako jsou předsazený válec či válečková vahadla v hlavě, zajišťují působivou spotřebu paliva 1,6 l/100 km (v režimu WMTC). Díky tomu má Dax s nádrží o objemu 3,8 litru dojezd přibližně 240 km.
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.