Česká premiéra Hyundai IONIQ 5, změní novinka pravidla hry?

Petr Boháč / AutoRoad.cz, 19. července 2021, 16:25 Google+

Hyundai Motor uvádí na trh IONIQ 5, středně velké CUV s elektrickým pohonem, první model v produktové řadě značky IONIQ specializované na elektromobily. IONIQ 5 je prvním modelem značky Hyundai zkonstruovaným na platformě E-GMP (Electric-Global Modular Platform) koncernu Hyundai Motor Group. IONIQ 5 ztělesňuje úsilí o trvalou udržitelnost využitím ekologických materiálů a přírodou inspirovaných barev na mnoha místech v interiéru. Chytrý životní prostor v interiéru zvyšuje laťku v oblastech komfortu a využitelnosti díky vyspělým prvkům výbavy a inovativním řešením. IONIQ 5 poskytuje pozoruhodný výkon a umožňuje ultra rychlé nabíjení díky technologii nabíjení s napětím 400 V a 800 V.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Hyundai IONIQ 5

Hyundai IONIQ 5 | foto: Petr Boháč

Sdílejte článek

Vnější design

Progresivní design modelu IONIQ 5 připomíná odvážný styl modelu Hyundai Pony, prvního sériově vyráběného vozu společnosti. Jedná se o novou definici nadčasového designu, což je motiv, který se bude opakovat i u dalších připravovaných modelů značky IONIQ.

Příď vozu se vyznačuje kapotou ve tvaru lastury, která je poprvé použita u vozu společnosti Hyundai, a přitažlivými tvary obrysových světel s motivem písmene V. Pixelové světlomety tvoří osobitá světla pro denní svícení. Podobná drobná uskupení, připomínající pixely, jsou rovněž využita na zádi vozidla.

K propojení tvarových řešení přídě a zádě vozidla dochází v oblasti jeho dveří. Jedná se o další příklad designového stylu „parametrické dynamiky“, který Hyundai poprvé představil na zcela novém modelu Tucson.

Zapuštěné kliky dveří na bocích přispívají k čistému designu bočních ploch a lepší aerodynamické účinnosti (ve vyšších výbavách automaticky výsuvné). Široké střešní sloupky C jsou inspirovány studií elektromobilu Hyundai „45“. IONIQ 5 má díky nim impozantní vzhled, který je snadno rozpoznatelný i z velké dálky.

Kola s optimalizovanou aerodynamikou jsou rovněž připomínkou designového motivu „parametrických pixelů“ a jsou nabízena v mimořádně velkém rozměru s průměrem ráfku 20 palců.

Zákazníci si mohou vybírat z devíti barev karoserie včetně pěti přírodou inspirovaných odstínů nabízených exkluzivně pro IONIQ 5.

img-responsive

Hyundai IONIQ 5 | foto: Petr Boháč

Vnitřní design

Platforma E-GMP poskytla designérům modelu IONIQ 5 dosud nevídanou svobodu pro vytvoření inovativního a modulárního interiéru. Plochá podlaha, pod níž je uložena sada akumulátorů, ponechává více prostoru pro nohy a celkově umožnila nabídnout v karoserii CUV prostornost velkého osobního automobilu.

Designéři značky Hyundai mohli díky rozvoru náprav 3000 mm vytvořit interiér s motivem „životního prostoru“, nahrazující konvenční automobilový design. Zásadní součástí celkového řešení je posuvná středová konzola „Universal Island“, kterou lze posunout dozadu až o 140 mm, což zvětšuje volnost pohybu uvnitř vozidla.

IONIQ 5 je vybaven elektricky nastavitelnými sedadly vpředu. Cestující si u nich mohou nastavit relaxační polohu, v níž si budou užívat pocitu, který se podobá stavu beztíže, s optimální oporou pro spodní části nohou. Elektricky nastavitelná jsou navíc i zadní sedadla, která lze posunout dopředu až o 135 mm.

Na mnoha místech v interiéru, s nimiž přicházejí cestující do kontaktu – například na sedadlech, čalounění stropu, výplni dveří, podlaze a loketních opěrkách – nacházejí uplatnění ekologické materiály z trvale udržitelných zdrojů, jakými jsou recyklované lahve PET nebo příze z rostlinných materiálů (bio PET), ale i přírodní vlny, ekologicky zpracované kůže pomocí rostlinných extraktů či bio laky s rostlinnými výtažky.

img-responsive

Hyundai IONIQ 5 | foto: Petr Boháč

Systémy elektrického pohonu

IONIQ 5 je dodáván s řadou konfigurací elektrického pohonu, které uspokojí požadavky na mobilitu všech skupin zákazníků, a to bez kompromisů z hlediska provozních vlastností. Zákazníci mají na výběr dvě sady akumulátorů s kapacitou 58 kWh nebo 72,6 kWh a dvě varianty elektrického pohonu. V prvním případě pohání zadní kola elektromotor vzadu, ve druhém případě zajišťuje jeden elektromotor vpředu a jeden vzadu pohon všech kol. Všechny verze nabízejí dlouhý dojezd a dosahují nejvyšší rychlosti 185 km/h.

Maximální dojezd modelu IONIQ 5 na jedno nabití je 481 km podle metodiky WLTP. Tento údaj platí pro verzi s pohonem zadních kol, sadou akumulátorů o kapacitě 72,6 kWh a 19″ koly.

Ultra rychlé nabíjení akumulátorů a funkce V2L (Vehicle-to-Load)

Platforma E-GMP, použitá u modelu IONIQ 5, podporuje nabíjecí infrastruktury s napětím 400 V i 800 V. Platforma nabízí kromě 400 V nabíjení standardně také možnost ultra rychlého nabíjení s napětím 800 V, a to bez potřeby dodatečných komponentů nebo adaptérů. Po připojení k nabíječce o výkonu 350 kW lze akumulátory modelu IONIQ 5 nabít z 10 na 80 procent za pouhých 18 minut. Uživatelům stačí nabíjet vozidlo IONIQ 5 pět minut, aby získali dojezd 100 km.

IONIQ 5 nabízí také inovativní funkci V2L, která umožňuje zákazníkům nabíjet elektrická zařízení, například elektrokola, skútry nebo campingové vybavení. Funkce V2L poskytuje příkon až 3,6 kW.

Vyspělé technologie a konektivita

Široká, konfigurovatelná, dvojitá zobrazovací plocha zahrnuje 12″ dotykový displej informačního a zábavního systému a 12″ digitální panel sdružených přístrojů bez kapličky, který si mohou zákazníci individualizovat podle svých požadavků. IONIQ 5 je prvním vozem společnosti Hyundai, vybaveným vyspělým head-up displejem AR HUD (Augmented Reality Head-Up Display) s rozšířenou realitou, který promění vnější svět v zobrazovací plochu. Head-up displej promítá prostřednictvím technologie rozšířené reality důležité informace na čelní okno, do přímého zorného pole řidiče. Jedná se například o navigační pokyny nebo upozornění vyspělých bezpečnostních systémů.

Hyundai nabízí nejnovější verzi svých vylepšených služeb Bluelink® pro síťově propojené automobily, které zahrnují řadu nových funkcí a umožňují zákazníkům ovládat svůj vůz prostřednictvím chytrého telefonu nebo hlasových povelů, aby pro ně byla jízda ještě komfortnější a radostnější.

Bezpečnost a komfort

IONIQ 5 je vybaven novým vývojovým stupněm vyspělých asistenčních systémů Hyundai SmartSense, které zajišťují nejvyšší úroveň bezpečnosti a komfortu v silničním provozu.

IONIQ 5 je prvním modelem společnosti Hyundai s asistentem pro jízdu po dálnici HDA 2 (Highway Driving Assist 2). Rychlost jízdy a vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla je regulována na základě dat z přední kamery, radarových senzorů a navigačního systému. HDA 2 navíc udržuje vůz uprostřed jízdního pruhu a pomáhá řidiči při změně jízdního pruhu.

Mezi další aktivní bezpečnostní systémy patří mimo jiné autonomní nouzové brzdění FCA (Forward Collision-Avoidance Assist), aktivní sledovaní mrtvého úhlu vnějších zrcátek BCA (Blind-Spot Collision-Avoidance Assist), Tempomat s inteligentním omezovačem rychlosti ISLA (Intelligent Speed Limit Assist), Asistent pro sledování pozornosti řidiče DAW (Driver Attention Warning) nebo asistent dálkových světel HBA (High Beam Assist).

IONIQ: Značka společnosti Hyundai se zaměřením na elektromobily

Společnost Hyundai Motor Company představila v roce 2020 svou značku IONIQ, zaměřenou na bateriové elektromobily. Hyundai Motor Company tím otvírá novou kapitolu jako lídr v éře elektrifikované mobility. Hyundai bude pod značkou IONIQ nabízet zážitky z cestování elektromobilem, zaměřené na potřeby zákazníků a zahrnující řešení pro online životní styl v souladu s vizí společnosti Hyundai, „Pokrok pro lidstvo“.

Hyundai Motor pod značkou IONIQ využívá své know-how v oblasti výroby elektromobilů a vedle modelu IONIQ 5 ohlásil brzké představení dalších dvou elektromobilů. Vytvořením značky IONIQ Hyundai reaguje na rychle rostoucí tržní poptávku. Hyundai tímto krokem také urychlí dosažení svého cíle zaujmout vedoucí postavení na globálním trhu s elektromobily.

Hyundai bude za účelem splnění mise značky IONIQ kombinovat své současné kompetence v oblasti elektromobilů – například ultra rychlé nabíjení, prostorný interiér a napájení z akumulátorů – s budoucími inovacemi v oblastech designu, technologií a služeb, které propojí zážitky cestujících mimo vůz i v jeho interiéru. Cestování tak bude nově vnímáno jako souvislý proces.


Znovuzrození značky IONIQ

Hyundai poprvé použil označení IONIQ, které vzniklo spojením anglických slov „ion“ (iont) a „unique“ (jedinečný), když oznámil „Project IONIQ“, dlouhodobý výzkumný a vývojový projekt zaměřený na ekologickou mobilitu. Z tohoto projektu vzešel model s označením IONIQ, představený v roce 2016 jako první a jediný model na světě s výběrem tří různých elektrifikovaných pohonů pro jediný druh karoserie – ve verzích Hybrid, Plug-in Hybrid a Electric. IONIQ nyní reprezentuje rostoucí úsilí společnosti Hyundai o trvalou udržitelnost a inovace a sehraje zásadní roli při uskutečňování jejích cílů v oblasti čisté mobility.

Značka IONIQ byla založena s cílem propojit mobilitu, která změní naše životy, s ekologickými vlastnostmi. Modely IONIQ přitom již zásadně přispěly k procesu elektrifikace. IONIQ bude i nadále vytvářet novou rovnováhu v oblasti čisté mobility novými ekologickými produkty, které budou v souladu s ekosystémem lifestylových řešení, přinášejících nové generaci síťově propojený život.

IONIQ 5/IONIQ 6/IONIQ 7

Hyundai pod novou značkou uvedl na trh řadu elektromobilů s číselným označením. Sudá čísla se používají pro sedany, lichá čísla pro SUV.

Prvním modelem značky IONIQ je IONIQ 5. Jeho základem je koncepční elektromobil „45“, jehož premiéra se uskutečnila na mezinárodním autosalonu IAA 2019 ve Frankfurtu nad Mohanem. Koncept 45 je vzpomínkou na první koncepční vůz Hyundai.

V blízké budoucnosti Hyundai představí sedan IONIQ 6, odvozený od nejnovějšího koncepčního elektromobilu „Prophecy“, prezentovaného v březnu 2020. Později bude následovat velké SUV IONIQ 7.

Společným motivem designu vozidel IONIQ bude „nadčasový design“. Vozidla budou na jedné straně inspirována minulými modely, současně však budou mostem do budoucnosti.

img-responsive

IONIQ | foto: Hyundai Motor Czech

Hyundai zintenzivňuje své úsilí o čistou mobilitu

Uvedení značky IONIQ pro jedinečné modely s elektrickým pohonem umocňuje zaměření společnosti Hyundai na čistou mobilitu a zrcadlí její probíhající transformaci na poskytovatele chytrých řešení pro mobilitu s nulovými emisemi.


Představení nové platformy E-GMP společnosti Hyundai
IONIQ 5 je prvním modelem zkonstruovaným na nové specializované platformě E-GMP (Electric-Global Modular Platform) pro bateriové elektromobily koncernu Hyundai Motor Group. E-GMP slouží jako klíčová technologie pro novou generaci produktové řady bateriových elektromobilů Hyundai.

E-GMP je specializovaná platforma pro bateriové elektromobily. To znamená, že v porovnání s dosavadními platformami koncernu, které byly zkonstruovány především pro vozidla poháněná spalovacími motory, poskytuje různé výhody. Jak je patrné u modelu IONIQ 5, patří mezi tyto benefity mimo jiné větší flexibilita při vývoji, pozoruhodné jízdní výkony, dlouhý dojezd, rozšířená bezpečnostní výbava a více vnitřního prostoru pro cestující a jejich zavazadla.


„E-GMP je vyvrcholením roků výzkumu a vývoje a kombinuje naše nejmodernější technologie. Naše produktová řada akumulátorových elektromobilů se bude díky této inovativní platformě rozrůstat a stupňovat.“

Fayez Abdul Rahman, viceprezident centra pro vývoj platforem pro vozidla koncernu Hyundai Motor Group


Maximální flexibilita vývoje díky modularizaci a standardizaci

E-GMP snižuje složitost modularizací a standardizací, čímž umožňuje rychlý a flexibilní vývoj produktů, které lze používat ve většině automobilových segmentů, včetně sedanů, SUV a CUV – jakým je i IONIQ 5. Flexibilní vývoj navíc uspokojí různé požadavky zákazníků na provozní vlastnosti vozidla.

E-GMP bude v nadcházejících letech velmi efektivním nástrojem pro upevňování vedoucí pozice koncernu v segmentu elektromobilů, protože díky modularizaci a standardizaci mu během relativně krátké doby umožní rozšířit produktovou řadu akumulátorových elektromobilů.

Konstrukce pro mimořádné jízdní výkony, vynikající bezpečnost a maximální prostor

Konstrukce platformy E-GMP vylepšuje jízdní vlastnosti v zatáčkách a zvyšuje stabilitu jízdy ve vysokých rychlostech. K tomu přispívá optimální rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravu ve spojení s nízkým těžištěm díky nízko uložené sadě akumulátorů a umístění elektromotorů v prostoru, který dříve „obýval“ spalovací motor.

Vysokootáčkový elektromotor zvyšuje úroveň jízdních výkonů vozidel na platformě E-GMP, mezi něž patří i IONIQ 5. Jízdní vlastnosti a ovladatelnost optimalizuje pětiprvková zadní náprava, která se obvykle používá u středně velkých až velkých vozidel, ve spojení s celosvětově první velkosériově vyráběnou integrovanou hnací nápravou IDA (Integrated Drive Axle). Jako součást ucelené konstrukce této zadní nápravy jsou do ní inovativním způsobem integrována ložiska a hnací hřídele přenášející výkon elektromotoru na kola.

Platforma zajišťuje bezpečnost sady akumulátorů nosnou strukturou z ultravysokopevnostní oceli. Tuto strukturu obklopují za tepla tvářené ocelové komponenty zvyšující tuhost. Nárazovou energii účinně pohlcují deformační zóny karoserie a podvozku s efektivními drahami pro její rozvádění do dalších částí vozu. Významnou úlohu hraje také pevné spojení centrální části sady akumulátorů ke karoserii.

Inženýři minimalizovali působení nárazové energie na systém elektrického pohonu a sady akumulátorů také vyztužením nosné struktury před přístrojovou deskou. Struktury střešních sloupků A se podílejí na odvádění nárazové energie, a zabraňují tak deformacím skeletu prostoru pro cestující.

IONIQ 5 s rozvorem náprav 3000 mm, krátkými převisy karoserie vpředu a vzadu a štíhlým modulem přístrojové desky názorně ukazuje, jak dokáže platforma E-GMP maximalizovat vnitřní prostor. Štíhlou konstrukci přístrojové desky umožnilo nové uspořádání komponentů ventilační, topné a klimatizační soustavy. Díky uložení sady akumulátorů pod podlahou vznikla u platformy E-GMP rovná podlaha v interiéru. Výsledkem je více prostoru pro nohy cestujících a různé možnosti uspořádání sedadel vpředu a vzadu.

Samotná sada akumulátorů – uložená mezi přední a zadní nápravou – má největší hustotu energie v nabídce koncernu Hyundai Motor Group. Na tom se částečně podílí vylepšené chlazení, které je výsledkem nového samostatného chladicího systému s kompaktnější konstrukcí. V porovnání s dosavadní akumulátorovou technologií pro elektromobily se hustota energie zvýšila o cca 10 procent. Sady akumulátorů v modelech, jakým je IONIQ 5, proto mohou být lehčí a uložené v nižší poloze, takže ponechávají více prostoru pro interiér.

Obousměrný nabíjecí systém kompatibilní se dvěma úrovněmi napětí (800 V a 400 V)

Rychlonabíjecí infrastruktura umožňuje většině současných elektromobilů, vybavených 400 V systémem, nabíjení výkonem 50 až 150 kW. Vývoj 800 V infrastruktury s nabíjecími výkony až 350 kW však postupně umožní ještě rychlejší nabíjení.

E-GMP je standardně kompatibilní s 800V nabíjením a umožňuje také 400V nabíjení bez potřeby dodatečných komponentů nebo adaptérů. Systém vícenapěťového nabíjení je první patentovanou technologií na světě, která využívá elektromotor a invertor ke zvýšení napětí ze 400 V na 800 V a dosažení stabilní nabíjecí kompatibility.

IONIQ 5 s plně nabitou sadou akumulátorů dokáže díky platformě E-GMP ujet 481 km (WLTP). Rychlým nabíjením lze navíc dosáhnout 80 procent kapacity za pouhých 18 minut. Za pouhých pět minut rychlého nabíjení se dojezd prodlouží až o 100 km.

Na rozdíl od předchozích akumulátorových elektromobilů, které umožňovaly pouze jednosměrné nabíjení, je nabíjecí systém platformy E-GMP flexibilnější. Pro platformu E-GMP nově vyvinutá integrovaná řídicí jednotka nabíjení ICCU (Integrated Charging Control Unit) přináší oproti současným palubním nabíječkám značná vylepšení. Dosavadní systém totiž obvykle umožňuje tok elektrického proudu pouze jedním směrem z vnějšího zdroje elektrické energie.

ICCU (integrated charging control unit) nabízí navíc funkci V2L (Vehicle-to-Load), jíž je vybaven model IONIQ 5. V2L může odebírat elektrickou energii ze sady akumulátorů vozidla bez dodatečných komponentů. Elektromobily na platformě E-GMP tak mohou napájet ostatní elektrická zařízení (110/220 V) kdekoli. Systém lze používat dokonce i k nabíjení ostatních elektromobilů. Nová funkce V2L poskytuje výkon až 3,6 kW, což postačuje k provozu středně velké klimatizace a televizoru s úhlopříčkou 55 palců po dobu až 24 hodin.

img-responsive

Hyundai IONIQ 5 | foto: Hyundai


E-GMP podpoří budoucí růst prodeje elektromobilů na celém světě

E-GMP podpoří plány společnosti Hyundai Motor Group představit do roku 2024 celkem 23 bateriových elektromobilů, včetně jedenácti, které budou nabízeny výhradně s elektrickým pohonem. Mezi ně patří například první tři modely pod značkou IONIQ: IONIQ 5, 6 a 7. Společnost také plánuje prodávat na celém světě do roku 2025 více než jeden milion bateriově napájených elektromobilů


IONIQ 5: Nová éra designu elektromobilů
Progresivní design modelu IONIQ 5 se odvrací od dosavadních norem a využívá novou designovou svobodu, kterou nabízí specializovaná platforma pro bateriové elektromobily. IONIQ 5 připomíná odvážné pojetí modelu Hyundai Pony, prvního sériově vyráběného vozu společnosti Hyundai, a ilustruje 45 let vývoje, během nichž se Hyundai stal součástí životního stylu zákazníků. IONIQ 5 tím propojuje minulost se současností i budoucností zároveň a přináší novou definici nadčasového designu, který bude společným motivem i u dalších modelů v rozšiřované produktové řadě IONIQ.

Jedinečný vnější design modelu IONIQ 5 je charakterizován čistými a ostrými liniemi, které vytvářejí elegantní a sofistikovaný vzhled. Precizně tvarované plochy propůjčují tomuto elektromobilu elegantní, hranaté, téměř geometrické vzezření. Designéři společnosti Hyundai navíc integrovali do přídě a zádě moderní světlomety s parametrickými pixely. Tento jedinečný designový prvek naznačuje záměr společnosti Hyundai zásadně změnit elektromobilitu prostřednictvím specifického elektromobilového designu, jehož pojetí převezmou i budoucí modely značky IONIQ.


„Nové zážitky mobility pro novou generaci – taková byla od prvního dne mise tohoto projektu. Chtěli jsme hledět k horizontu, ale zachovat základy značky Hyundai. IONIQ 5 je novou definicí nadčasovosti, která propojuje naši minulost s přítomností a budoucností.“

SangYup Lee, viceprezident a vedoucí globálního designového centra Hyundai


Příď vozu se vyznačuje kapotou ve tvaru lastury, která je poprvé použita u vozu společnosti Hyundai. Její výhodou je optimalizace aerodynamiky díky minimálním spárám mezi jednotlivými panely karoserie. Přední nárazník je definován přitažlivými tvary s motivem písmene V, na který harmonicky navazují osobitá světla pro denní svícení, vytvářející nezaměnitelný světelný podpis. Drobné pixely jsou rovněž umístěny na zádi vozidla a přispívají k jedinečnému vzhledu modelu IONIQ 5.

Zapuštěné kliky dveří s možností automatického výsuvu přispívají k čistému designu bočních ploch a lepší aerodynamice. K propojení tvarových řešení přídě a zádě vozidla dochází právě v oblasti jeho dveří. Jedná se o další příklad designového stylu „parametrické dynamiky“, který Hyundai poprvé představil na zcela novém modelu TUCSON. Široké střešní sloupky C jsou inspirovány studií elektromobilu Hyundai „45“. IONIQ 5 má díky nim impozantní vzhled, který je snadno rozpoznatelný i z velké dálky.

Kola s optimalizovanou aerodynamikou jsou rovněž připomínkou designového motivu „parametrických pixelů“ a jsou nabízena v mimořádně velkém rozměru s průměrem ráfku 20 palců. Jedná se o největší kola, jimiž kdy byly elektromobily Hyundai vybaveny. Tato kola završují dokonalé proporce modelu IONIQ 5, které umožnila nová speciální elektromobilová platforma E-GMP.

IONIQ 5 má karoserii crossoveru s jedinečnými proporcemi a krátkými převisy díky dlouhému rozvoru. Při vnější délce 4635 mm, vnější šířce 1890 mm a vnější výšce 1605 mm má IONIQ 5 rozvor náprav obdivuhodných 3000 mm. Přestože se jedná o středně velké CUV, uvnitř nabízí prostor porovnatelný s velkými vozy segmentu D.

Zákazníci si mohou vybírat z devíti barev karoserie včetně pěti nových, přírodou inspirovaných odstínů nabízených exkluzivně pro IONIQ 5. Mezi ně patří dva na přání dodávané laky s matnou povrchovou úpravou: mimořádně atraktivní matný lak v odstínu Gravity Gold a matný lak Shooting-Star Gray spolu s perleťovými laky Digital Teal-green, Mystic Olive-green a Lucid Blue.

Barvy karoserie:

Gravity Gold Matte, matná [barva pro uvedení na trh]

Shooting-Star Gray Matte, matná

Digital Teal-Green Pearl, perleťová

Mystic Olive-green Pearl, perleťová

Lucid Blue Pearl, perleťová

Atlas White

Galactic Gray Metallic, metalická

Cyber Gray Metallic, metalická

Phantom Black Metallic, perleťová

Vnitřní design: Chytrý životní prostor
IONIQ 5 se odlišuje od ostatních středně velkých CUV, zejména od crossoverů vybavených spalovacími motory a konvenčními systémy pohonu, tím, že platforma E-GMP umožňuje vytvořit velmi plochou podlahu, pod níž jsou uloženy akumulátory. Vznikla tím příležitost pro inovativní vnitřní design s mimořádně velkým prostorem pro nohy.

IONIQ 5 má rozvor náprav 3000 mm. Středně velké CUV díky tomu nabízí prostornost velkého osobního vozu. Dlouhý rozvor umožnil designérům společnosti Hyundai navrhnout interiér jako „životní prostor“ místo obvyklého designu známého z konvenčních vozů.

Interiérem se line motiv „životního prostoru“ a nejpozoruhodnějším způsobem ho ztělesňuje „Universal Island“, inovativní přemístitelná středová konzola, kterou lze posunout dozadu až o 140 mm. Konzolu „Universal Island“ doplňuje jednoduchý středový panel s voličem provozních režimů pohonu umístěným za volantem. Posuvná konzola poskytuje cestujícím více variability, ale také jim umožňuje bez omezení nastupovat do interiéru a vystupovat z něj na obou stranách vozidla zaparkovaného v těsném prostoru. Cestující ve druhé řadě si mohou také užívat různých prvků na středové konzole, mezi něž patří držáky nápojů, vysokovýkonná bezdrátová nabíječka telefonů a vstupy USB. „Universal Island“ skutečně mění definici středové konzoly a nabízí větší funkčnost než statická odkládací schránka.

IONIQ 5 je vybaven také elektricky nastavitelnými sedadly vpředu. V zaparkovaném voze si u nich cestující mohou nastavit optimální polohu opěradla, aby si mohli užívat pocitu, který se podobá stavu beztíže. Hyundai zmenšil tloušťku předních opěradel o 30 procent, čímž vznikl ještě větší prostor pro cestující ve druhé řadě. Cestující si díky tomu mohou přizpůsobit vnitřní prostor různým potřebám a situacím.

Volitelná panoramatická střecha vnáší do interiéru atmosféru ještě větší otevřenosti a spojení s vnějším prostředím. Strop modelu IONIQ 5 totiž tvoří jeden velký skleněný panel bez jakýchkoli nosných prvků.

IONIQ 5 nabízí vzadu zavazadlový prostor o objemu až 527 litrů, který se kompletním sklopením druhé řady sedadel zvětší na 1587 litrů. IONIQ 5 však nabízí ještě větší variabilitu. Druhou řadu sedadel, sklopnou v poměru 60:40, lze posunout dopředu až o 135 mm. Zákazníci mají k dispozici další odkládací prostor v přední části vozu, který má objem až 57 litrů.

Modulární přístrojová deska modelu IONIQ 5 nese 12″ dotykový displej informačního a zábavního systému a 12″ digitální panel sdružených přístrojů s vysokým rozlišením bez kapličky, který za jízdy zobrazuje důležité provozní informace, jakými jsou například údaje o stavu nabití sady akumulátorů nebo poloze nabíjecích stanic v okolí. S digitálním panelem sdružených přístrojů sousedí kovová vložka, do níž lze umístit víceúčelovou přihrádku s držákem. Ke kovové vložce lze magnety připevnit například fotografie. Informační a zábavní systém modelu IONIQ 5 poprvé používá nový designový motiv s grafickým uživatelským rozhraním Jong-e, nabízejícím různá nastavení prostředí v interiéru, od tlumeného přes jemné až po extravagantní.

O příjemný komfort cestujících v zimních měsících se postarají funkce vyhřívání volantu a sedadel vpředu i vzadu. IONIQ 5 je také vybaven prvním vysoce účinným systémem tepelného čerpadla, které zlepšuje ventilaci interiéru vozidla. Tepelné čerpadlo zajišťuje úsporné vyhřívání interiéru za nízkých teplot a podporuje chlazení při zapnuté klimatizaci.

Zákazníci mají na výběr tři barevné varianty interiéru. Základní paket zahrnuje barvy interiéru Obsidian Black a Dark Pebble Gray/Dove Gray, zatímco volitelný barevný paket nabízí kombinaci barev Dark Green/Dove Green.

img-responsive

Hyundai IONIQ 5 | foto: Petr Boháč

img-responsive

Hyundai IONIQ 5 | foto: Petr Boháč


Trvale udržitelné ekologické funkce pro životní styly bez limitů

Odpovědnost za ochranu životního prostředí nekončí u modelu IONIQ 5 elektrifikací jeho pohonu. IONIQ 5 je mostem do budoucnosti elektrické mobility, technicky vyspělým a ekologickým automobilem, vycházejícím vstříc požadavkům současných zákazníků. Trvalá udržitelnost je ústředním prvkem vize značky IONIQ a majitelé vozů IONIQ 5 se s ní budou setkávat na každém kroku, například v podobě ekologických materiálů a barev. IONIQ tak mění definici životního stylu založeného na elektrické mobilitě.

Na mnoha místech, s nimiž v interiéru modelu IONIQ 5 přicházejí cestující do kontaktu – jedná se například o sedadla, čalounění stropu, výplně dveří, podlahu a loketní opěrky – nacházejí uplatnění ekologické materiály z trvale udržitelných zdrojů, jakými jsou recyklované láhve PET nebo příze z rostlinných materiálů (bio PET), ale i přírodní vlny, ekologicky zpracované kůže pomocí rostlinných extraktů či bio laky s rostlinnými výtažky.

Ochranné obložení interiéru a výplně dveří modelu IONIQ 5 jsou vyrobeny z trvale udržitelných materiálů získávaných z cukrové třtiny. Cukrová třtina se používá také v kobercích, podlahových rohožích a čalounění stropu z trvale udržitelného materiálu PET. Výplně dveří, ovládací prvky a modulární ochranná obložení obsahují také trvale udržitelné materiály z rostlinných olejů získávaných ze semen řepky a kukuřice. Ozdobné obložení na dveřích připomíná papír. Tento odolný lehký materiál se vyrábí z recyklovaných surovin. Je to skvělý příklad, jak designéři společnosti Hyundai využívají principy cirkulární ekonomiky.

IONIQ 5 může být na přání vybaven také střechou se solárními panely. Jimi vyráběná elektrická energie se ukládá do sady akumulátorů, což zvyšuje hospodárnost provozu. Střecha se solárními panely dokáže zabránit vybití sady akumulátorů a prodloužit dojezd o více než 1500 kilometrů ročně v závislosti na počtu slunečních dnů v regionu, v němž zákazník žije.

img-responsive

Hyundai IONIQ 5 | foto: Hyundai Motor Czech


V2L, ultra rychlé nabíjení a nabíjecí sítě

Platforma E-GMP modelu IONIQ 5 podporuje nabíjecí infrastruktury s napětím 400 V i 800 V. Platforma nabízí multinapěťový nabíjecí systém se standardní funkcí nabíjení s napětím 800 V, ale umožňuje také nabíjení s napětím 400 V bez dodatečných komponentů nebo adaptérů. IONIQ 5 lze z nabíječky o výkonu 350 kW nabít z 10 na 80 procent za pouhých 18 minut.

Uživatelé modelu IONIQ 5 musejí vozidlo nabíjet pouhých pět minut, aby prodloužili jeho dojezd o 100 km podle metodiky WLTP.

V2L

IONIQ 5 také poskytuje inovativní funkci V2L (Vehicle-to-Load), která umožňuje zákazníkům používat nebo nabíjet jakékoli elektrické zařízení, například elektricky poháněná jízdní kola, skútry nebo campingové vybavení. IONIQ 5 tak plní roli pojízdné nabíječky.

Funkce V2L poskytuje příkon až 3,6 kW. IONIQ 5 tak umožňuje kdekoli používat ostatní elektrická zařízení (110/220 V). Zásuvka V2L je umístěna pod sedadly ve druhé řadě. Zásuvku lze využívat při zapnutém elektrickém systému vozidla. Další zásuvka V2L je přístupná zvenku u nabíjecí zásuvky na karoserii vozidla.

IONITY a Charge myHyundai

Společnost Hyundai Motor Group je akcionářem společného konsorcia IONITY, který v současnosti provozuje v celé Evropě 342 vysokovýkonných nabíjecích stanic s nabíjecím výkonem až 350 kW. Obchodní sdružení IONITY plánuje rozšířit jejich počet na 400 do roku 2022. V současnosti je ve výstavbě 45 nabíjecích stanic. Hyundai svou účastí v tomto společenství urychluje rozšiřování nabíjecí sítě IONITY podél evropských dálnic, a podporuje tak přijetí mobility s nulovými emisemi ze strany motoristů.

Nabíjecí síť IONITY používá evropský nabíjecí standard CCS (Combined Charging System). IONITY nabízí ve své síti výhradně energii z obnovitelných zdrojů. Řidiči elektromobilů tak mohou cestovat nejen bez emisí, ale také s neutrální bilancí emisí CO2. Jedná se o důležitý krok pro úspěch elektromobility v Evropě.

Majitelé modelu IONIQ 5 mohou využívat síť IONITY bezplatně po dobu jednoho roku v rámci nové celoevropské nabíjecí služby Charge myHyundai. Majitelé modelu IONIQ 5 získají bezplatný přístup do sítě IONITY na základě registrace do služby Charge myHyundai, kterou musí uskutečnit nejpozději 31. března 2022. Charge myHyundai nabízí v celé Evropě přístup k více než 230 000 nabíjecím přípojkám se stejnosměrným nebo střídavým proudem.

Zákazníci služby Charge myHyundai mají přístup do sítě DCS (Digital Charging Solutions) prostřednictvím jedné karty RFID (Single Radio-Frequency Identification) nebo aplikace. Aplikace zobrazuje uživatelům v reálném čase informace o nabíjecích přípojkách včetně naprosté transparentnosti cen za nabíjecí služby.

Výhodou pro uživatele je také řešení pro snadné a bezpečné platby jednou kartou nebo prostřednictvím aplikace. Díky eRoamingu mohou zákazníci nabíjet svá vozidla v celé Evropě bez nutnosti uzavírat smlouvy s dalšími poskytovateli. Platby jsou hrazeny na základě jedné faktury vystavované v měsíčním intervalu.

Zákazníci mohou v modelu IONIQ 5 velmi snadno vyhledávat dostupné nabíjecí stanice pomocí multimediálního a navigačního systému.

Služba Charge myHyundai je zpočátku nabízena na deseti evropských trzích: Velká Británie, Německo, Francie, Itálie, Španělsko, Norsko, Česká republika, Švýcarsko, Dánsko a Švédsko. Hyundai plánuje, že tuto službu v blízké budoucnosti rozšíří i do dalších zemí.

img-responsive

Hyundai IONIQ 5 | foto: Hyundai Motor Czech

Provozní vlastnosti: Systémy elektrického pohonu pro všechny zákazníky
IONIQ 5 se dodává s řadou konfigurací elektrického pohonu, které uspokojí požadavky na mobilitu všech skupin zákazníků, a to bez kompromisů z hlediska provozních vlastností. Zákazníci mají na výběr dvě sady akumulátorů s kapacitou 58 kWh nebo 72,6 kWh a dvě varianty elektrického pohonu. V prvním případě pohání zadní kola elektromotor vzadu, ve druhém případě zajišťuje jeden elektromotor vpředu a jeden vzadu pohon všech kol. Všechny verze dosahují nejvyšší rychlosti 185 km/h.

Na vrcholu nabídky elektrických pohonů je verze s pohonem všech kol v kombinaci se sadou akumulátorů o kapacitě 72,6 kWh. Řidič má k dispozici nejvyšší celkový výkon 225 kW a maximální točivý moment 605 Nm. Tato konfigurace umožňuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,2 sekundy.

IONIQ 5 s pohonem zadních kol a sadou akumulátorů o kapacitě 72,6 kWh nabízí nejvyšší výkon 160 kW a maximální točivý moment 350 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne za 7,4 sekundy.

Varianta disponující sadou akumulátorů o kapacitě 58 kWh a pohonem zadních kol nabízí nejvyšší výkon 125 kW, maximální točivý moment 350 Nm a zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,5 sekundy.

Podle metodiky WLTP je maximální dojezd modelu IONIQ 5 na jedno nabití až 481 km.

Pohon

Kapacita sady akumulátorů

Elektromotor vzadu

(výkon)

Elektromotor vpředu

(výkon)

Točivý moment

(celkový)

0-100 km/h

Nejvyšší rychlost

pohon všech kol

72,6 kWh

155 kW

70 kW

605 Nm

5,2 s

185 km/h

pohon zadních kol

72,6 kWh

160 kW

-

350 Nm

7,4 s

185 km/h

pohon zadních kol

58 kWh

125 kW

-

350 Nm

8,5 s

185 km/h

Vytisknout

Diskuze: Česká premiéra Hyundai IONIQ 5, změní novinka pravidla hry?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Škoda Fabia

Chcete se svézt s novou Škodou Fabia?

Ilustrační foto

Nedostatek AdBlue ohrozí dopravu. Ministr Havlíček uklidňuje, rezervy jen pro záchranné složky

Ford Focus ST Wagon

Čím dál víc ojetých aut je v Británii dražších než nové vozy

Gumbalkan

Gumbalkan: Skoropodzimní expedice: dobrá zpráva pro všechny, kteří se nestihli přihlásit na léto

IONITY spolupracuje s OMV a otevřela na dálnici D1 další dvě rychlodobíjecí stanice

Zájem Čechů o elektrická auta. Jak dopadá srovnání s Evropou?

Volkswagen ID.4

TEST: Rozstřel – Je lepší Volkswagen ID.4 nebo Škoda Enyaq? Známe odpověď!

Hackeři

Žaloba vydavatelství INCORP na programátora Borise Vala

Lexus LC 500 Convertible je světovým ženským autem roku 2021

Výzkum mezi řidičkami. Každá čtvrtá by si dala jedničku. Co ještě prozradil?

Toyota Camry

5 rad, jak jezdit hybridem co nejúsporněji

Škoda Auto zahájila sériovou výrobu nového modelu Scala v Mladé Boleslavi

Škoda v Česku zastavila výrobu na dva týdny. Jede jediná jedna linka

top gear

Uhodnete, jaké je podle Jeremyho Clarksona letošní auto roku?

Ford Transit Nugget

Jedné podmínky se nájemci obytných vozů obávají, ale zbytečně

Ilustrační foto

Odstaví nedostatek AdBlue moderní diesely?

Mercedes Benz Marco Polo

Test: Spaní na autě, vyzkoušeli jsme pro vás obě řešení

Peugeot e-Traveller

Test: Peugeot e-Traveller, hotelový dostavník

reklama

Doporučujeme

Panel klimatizace, ilustrační foto

Auta, lidé, klimatizace, nejde jen o komfort, ale i o zdraví

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Test: Spaní na autě, vyzkoušeli jsme pro vás obě řešení

  2. Jedné podmínky se nájemci obytných vozů obávají, ale zbytečně

  3. Prodej aut v EU drasticky klesl. Mercedes propadl nejvíc. Škoda hned za ním

  4. Test: Peugeot e-Traveller, hotelový dostavník

  5. Šéf Tesly Musk promluvil k vrcholným manažerům Volkswagenu

  6. Uhodnete, jaké je podle Jeremyho Clarksona letošní auto roku?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud